Permalänk
Hedersmedlem

Lagringsenheterna har fått fnatt

ska försöka ge så detaljerad felsymptom som möjligt.
Började med för ett par veckor sen med att mina sata-diskar helt spontant ibland kunde gå ur DMA-läge och bli rejält sega.
I loggboken såg fick jag följande felmeddelanden:

Citat:

Enheten \Device\Ide\IdePort0 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen.

Enda sättet att få tillbaka sata-diskarna var att i enhetshanteraren plocka bort IDE-kontrollern och starta om. Sen kunde det fungera fint ett tag.
Då båda mina sata-diskar är av märket maxtor så laddade jag och körde deras diagnostikverktyg. Det hittade inget fel på någon utav enheterna. Efter det testade jag att byta sata-kablarna mot helt nya fräscha och de verkade problemen helt borta.

Dock senare samma dag började jag få följande meddelanden i loggboken

Citat:

Enheten \Device\Ide\IdePort2 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen.

Sedan kort efter det började datorn spotta ut felmeddelanden och hela datorn kunde börja frysa till då och då. Några av felmeddelanden jag fick var:

Citat:

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort0.

Citat:

Enheten \Device\Ide\IdePort0 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen.

Citat:

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk3\D.

Citat:

Enheten \Device\Scsi\hpt3xx1 är ännu inte klar för åtkomst.

Så sent som igår testade jag att stänga av datorn och låta den vara avstängd. När jag först startade så tog det 25min för datorn att starta och var sjukt långsam i windows. Så jag testade att starta om datorn. Vad då hände var att vid start så kom de klassiska blåa rutorna upp och gjorde felkontroller på mina usb-hårddiskar. Den påstod att båda hade problem.

Efter det så startade windows och jag har inte stängt av den sen dess. Multitasking är bara att glömma. Så fort jag startar ett program så fryser datorn helt i 2 minuter innan programmet startar.

Någon som har teorier om vad som kan vara felet?
875 chipset, systemet ligger på en raid0 via en highpoint-kontroller. Har totalt 8st hårddiskar i datorn. Övrigt se sign.

Börjar bli desperat, snälla kom med förslag.:(

Systemet ligger på den enheten

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag hade nära nog identiska problem med SATA-diskarna på ett VIA-chipset för ett tag sen. Orsaken var att jag låg på gränsen med FSBn. När jag sänkte den lite så försvann problemet. Chipet var inte för varmt, det bara krånglade ibland. Kanske värt å testa?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Jag hade nära nog identiska problem med SATA-diskarna på ett VIA-chipset för ett tag sen. Orsaken var att jag låg på gränsen med FSBn. När jag sänkte den lite så försvann problemet. Chipet var inte för varmt, det bara krånglade ibland. Kanske värt å testa?

Har kört 250FSB sen jag köpte moderkort och processor. Testade att klocka ned nu men det hjälpte tyvärr inte.
Tack för förslaget!

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt