Maxtordiskar tål ej varandra på samma IDE-buss.

Permalänk

Maxtordiskar tål ej varandra på samma IDE-buss.

Long story short;
Jag kopplade in mina två Maxtor Diamondmax 10, 250GB diskar på den primära IDE-bussen på min nya filserver. När jag skulle montera dem i linux, så fanns inte den ena. (Ja, jag hade sleevat dem rätt)
Sedan kopplade jag in den ena disken i Primary IDE och den andra i Secondary IDE, då fungerade allt finfint.

Samma sak var det för min kompis med hans 2 st 200gigare (maxtor) när han kopplade in dem och skulle formatera diskarna i windblows xp.

Så han kopplade istället in den ena disken i ett externt USB-case, och då fungerade det.

Jag har lite planer på att bygga en filserver med 8 st 250gb-diskar, men idén krashar lite när jag blir osäker på om det fungerar att ha likadana maxtordiskar på diverse bussar. (ska ju ha ett controllerkort, men också använda moderkortets bussar)

Därför vänder jag till er.. Ge mig något billigare alternativ till maxtor, och garantera mig att det inte krånglar.

ELLER!

Övertyga mig om att det kommer funka med Maxtordiskar.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Rätt byglat fungerar det perfekt.
Hittas diskarna i bios?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Diamondmax 10, 250GB är väldigt buggiga . har du nv4 chippet på moderkortet . det brukar resultera som okompatibelt

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
Diamondmax 10, 250GB är väldigt buggiga . har du nv4 chippet på moderkortet . det brukar resultera som okompatibelt

Tackar. Det var det jag ville höra (och inte en massa jävla pikningar som att jag är totalt dum i huvudet och inte vet hur man byglar).
Vet du någon mysig ersättare du skulle villja rekommendera (Som inte kostar kanske mer än 100:-/disk, samt är lika stor (jag struntar i latency, jag skall bara ha den som lagring).