Permalänk
Inaktiv

Extärn fläkt på batterin ? Hur ?

Hejsan !
Detta hör egentligen inte till datorer. Flytta det om det är opassande, men ta snälla inte bort det. Men det har med "kylning" eller iaf fläktar att göra. Hoppas någon kan hjälpa mig ?

Jag ska hjälpa min syster att göra ett nagelbord (hon sysslar med manikyr och filar naglar å sånt.) Så då ska det vara en 120mm lr större fläkt i bordet som suger ner damm från filandet. Nu undrar jag om någon kan hjälpa till vad jag kan använda för komponenter. Det smidigaste hade vart en fläkt som man kan koppla till ett mindre batteri, med en knapp så man startar flälkten. Någon som har någon ide ?

Vad ska jag använda för fläkt som är BRA med effekt i, ska suga damm bra ? (gärna en rätt så rejäl fläkt)

Vad ska jag ha för komponenter för att koppla det till ett batteri ?

Och ni kanske tycker det är sjukt att jag frågar i detta forum, men jag tycker att ni här borde kunna det med fläktar å sånt, borde vara en baggis.

Tack för översende.

Permalänk
Citat:

, ska suga dam bra ?

haha, kan misstolkas

/ särskrivarnas riksförbund

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Inaktiv

Seriösa svar tack.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=43502
Den fläkten ska det vara bra sug i XD

Sen är det bara koppla röd(+) och svart(-) till batteriet (12v) eller om man tar och kör i väggutaget behövs en batterieliminator som ger dig 12v, finns på kjell.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

En 12volts adapter? Lär väl bli lite väl trögt med batterier. Desutom behöver du ju aldrig byta adaptern. Däremot kan det väl vara lite sämre om din syster flyttar bordet ofta, men det är det väl kanske itne så stor chans att hon gör.

Det behöver iofs inte vara en 12volt, går nog med lägre styrka också, beror nog på fläkten, vissa snurrar ju inte på för låg styrka.

sen behöver du väl antagligen bara koppla en vanlig strömbrytare till adaptersladden.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Du tar och köper en batterieliminator på clas ohlson och fläkten du vill ha. Du knipsar av eliminatorns kontakt del och kopplar dem till fläkten. sen är det bara att köra på och om du sänker utspänningen så minskar du hastigheten på fläkten.

Men jag hade dock inte köpt den fläkten som rekommenderades av Tredox, 59 decibel är tokhögt...

Permalänk
Avstängd

59 Db är du dum ?

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

Vart har hon "sin" salong? Är det hemma eller i ett centrum? i ett centrum spelar ljudnivån ingen roll tror jag, fläktens ljud döls nog av allt annat ljud i lokalen, men om det är hemma så är det annorlunda.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Vart har hon "sin" salong? Är det hemma eller i ett centrum? i ett centrum spelar ljudnivån ingen roll tror jag, fläktens ljud döls nog av allt annat ljud i lokalen, men om det är hemma så är det annorlunda.

Salong? som jag uppfattade det så var det bara någonting som skulle användas för privat bruk hemma.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

hon sysslar med manikyr... aja, hon filar naglarna, jag brukar ta en handduk...

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Här är en fläkt som inte går av för hackor heller (140mm)
Dock så lyser den...

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2173&session=fa0071...

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q_m_p
59 Db är du dum ?

Syftade du på mig eller?!

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q_m_p
59 Db är du dum ?

dum? hallå kom i luckan... sånna svar kan man vara utan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Hon skall ha bordet i en salong, och det är väldigt viktigt att använda fläkt när man använder sig av syntetiskt material när man gör naglar.

CSM101: Det känns ju som en ide. Det skall jag ta och kika närmare på. Tack

m1nken: Gör inget, då har kunderna nått att facineras av :). Tack

Tack för alla svar. gärna mer tips om ni ha nått på lager.

Permalänk
Medlem

Skulle inte en 230 volts fläkt med en strömbrytare vara bättre?
Tungt o o dyrt med batterier också som ska laddas och underhållas.

Surfa till www.elfa.se och kolla på axialfläktar, växelström
(sökord: fläktar)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv

Det är rätt så viktigt att den är någorlunda tyst. Med tanke på att det kan bli rätt drygt och sitta 8 timmar om dagen och göra naglar när det dånar, Vad för dB ska man rikta in sig på `?

PMJ, jag ska kolla upp ditt tipps, tack

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/Decibel :D... där kan du se.. 30 uppfattas som en viskning.. så kanse runt 20-26 är lagom tror jag..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Inaktiv

Åter igen, tack för svar. Täntke inte alls så långt att söka på susning.nu :D:D

PMJ: Axialfläktar med växelström. Menas det att det redan är försedd med utag för 230V utag ? Eller hur ska man på bästa stätt montera en sådan om det inte finns kabel på den redan ?

Jag tyckte denna va rätt intressant:

Bild finns under "Axialfläkt (AC) 92×92, ''Slimline''"

Axialfläkt (AC) 92×92

Fabr Papst
Glidlagrad axialfläkt för växelström. Fläkthus och vingar i metall. Kan monteras i godtyckligt läge. Försedd med impedansskydd och anslutningsledningar.
Tekniska data:
Godkännanden: VDE
Spänning: 230 V~ 50–60 Hz
Material: Metall
Livslängd: 20 000 h/ max temp
Anslutning: Ledning 2×300 mm
Monteringshål: 4-Æ4,3 mm, c-c 82,5 mm
Dimensioner: 92,5×92,5×38,0 mm
Vikt: 420 g

Kapa- Ljud- Temperatur Varv- Max Effekt-
citet nivå område tal tryck förbr

Typ Lager m3/h dBA °C v/min Pa W
3850 Glid- 50 24 −10 till +80 1700 21 9
3650 Glid- 75 36 −10 till +55 2650 55 12

Samtliga specifikationer, 50 Hz.

Permalänk

eftersom att det verkar som att fläkten kommer komma i kontakt med rejält med damm så är denna att rekommendera: http://www.webhallen.com/prod.php?id=48247

Permalänk
Medlem

att tror knappast att en vanlig chassifläkt funkar bra att suga damm med, en delta eller motsvarande är nog det som gäller om man faktiskt vill att fläkten inte bara ska se häftig ut.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
att tror knappast att en vanlig chassifläkt funkar bra att suga damm med, en delta eller motsvarande är nog det som gäller om man faktiskt vill att fläkten inte bara ska se häftig ut.

Varsågod och hänvisa till vad det är för fläkt. jag kan nämligen inget om fläktar så.

Permalänk
Medlem

Tredox länkade till en Delta i ett av dom första inläggen:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43502

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Inaktiv

59 Dba är alldeles för mkt. Du får tänka på att fläkten kommer vara drygt 1 meter från ansiktet, och ha en 59dba fläkt 8 timmar om dagen fungerar inte. Som nån sa tidigare maz 26dba. ända upp till 30 är nog överkommligt.

Permalänk
Medlem

Jag har två 20 db fläktar under min dator och när de är igång hörs de knappt.

Och sen håller jag med om en som sa det tidigare; chassifläkt är lite fel för detta ändamål.

Jag har en idé som du gärna kan kommentera:

Du köper en fläkt som mycket väl kan vara en chassifläkt av den grövre kalibern. Den sätter du upp någonstans några meter längre bort och köper ventilationslang på clas ohlson. den kopplar du sedan till fläkten och andra änden kan du koppla ett handtag/stativ till och ställa på bordet. det enda som syns då är änden på slangen (som är i typ aluminium likande folie) och som hon kan ställa var som på bordet. (vill du kan du ju göra den snyggare med men är ju niget krav )

På så sätt kan du få ett bra sug samtidigt som själva fläkten inte är i närheten av ansiktet vilket då eliminerar ljuproblemet.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet kan du försöka sätta fläkten längre bort och dra upp ett rör dit den ska suga. Borde bli mindre ljud på det sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Om du har möjlighet kan du försöka sätta fläkten längre bort och dra upp ett rör dit den ska suga. Borde bli mindre ljud på det sättet.

,

haha, kolla inlägget före ditt haha så klockerent

Permalänk
Inaktiv

Jo det är ett bra alternativ. Men jur pass stark fläkt måste man ha då för att den verkligen skall suga upp damm ? Hon säger att hon sett liknande system förut som ni pratar om, och det verkar vara en bra ide. DÅ slipper man hålla på att modda i bordet. Ev att man borrar ett grövre hål i bordet. Sen fixa man något slags fäste till slanfen underifrån bordet, Så får man se till att vara ovanför bordet. Eller något liknande.

Alltså:
Vad för fläkt till ett sådant slangsystem ? Och en strömkälla till den i sånna fall.

Permalänk
Medlem

Strömkälla som jag skrev, batterieliminator och använder du en sådan kan du använda vilka vhassifläktar som helst, tex en 120 mm med mycket sug i.

Du skulle ju också kunna använda dig av en ventilationsfläkt som man har i badrum.

Permalänk

sätt en dammsugerfläkt under bordet, de suger bra som f*n jag tror att dom är på 230v eller något..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragan_at
sätt en dammsugerfläkt under bordet, de suger bra som f*n jag tror att dom är på 230v eller något..

re meter längre bort i en liten låda

Det var en bra idé, en dammsugarfläk, dock inte under bordet, utan två eller tre meter längre bort och sen en slang till bordet.

Fast frågan är om inte fläkten som en annan länkade till innan (den som lät som ett flygplan, 59 dba) suger bättre...