Permalänk
Medlem

angående AGp platser...

kan en agp port "dö"? sluta funka?
jag kör ett ATI radeon 98OO pro på ett Soltek 75JV MoBo men den senaste tiden brukar grafiken "dö" när jag lirar el jobbar i grafikprogram (3DsMax, photoshop etc)

Det ser ut så här: först tror man att det är vanlig "lagg" men sen fryser bilden till och det "strålar" ut trekanter från mitten av skärmen, typ som om man skulle skjuta en glasruta med pistol, som "krossad" skärm (oftast är trekanterna röda) sen svartnar skärmen fast datorn är påslagen . typ som "vänteläge" eller "sleepmode".......

hur kan man kolla "statusen" på AGp porten?

min agp port har en övertejpas extraslot för AGp pro? ska man ta bort den tejpen och den lilla vita plastpluppen under om man har ett prokort? jag har gjort det nu men felen uppstod långt tidigare, har inte märkt nån skillnad alls, kanske beror på att 98OO kortet inte har någon "notch" som går in i den där lilla extraslotten....

sista frågan: hur kollar man tempen på graffekortet om det nu bara är simpel överhettning....och hur kan man se om graffekortet är OK/helt överhuvudtaget.....
( i dxdiag ser jag inga problem med varken agp accerleration el grafikkortet...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla så att fläkten på grafikkortet fungerar korrekt.
Kanske kan vara värt att montera om den och lägga
på lite ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

kolla också så inte flänsen är igenkorkad av damm..

alla kort har inte tempgivare.. men lägg ett finger mot flänsen.. är den brännhet så har du förmodligen lokaliserat ditt problem.

Permalänk
Inaktiv

Eller om den inte är varm alls. Då har du ett ännu större problem.

Permalänk
Medlem

tack hörni! det roliga är att ni alla 3 typ hade rätt.

1) har inte rört fläkten sen jag köpte kortet, dvs Nov 2OO5, så kan vara dags att smeta på ny kylpasta (om det ens sitter nån sån på när man köper kortet)
2) ja den är brännhet när jag lirar...
3) jag tror du menade om den inte är varm (får ingen ström) kan va så, jag har ett 3OOW agg som ska försörja ATIkortet + 4 HD:ar... 1.1ghZ AMD cpu + Mobo etc......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Natty
tack hörni! det roliga är att ni alla 3 typ hade rätt.

1) har inte rört fläkten sen jag köpte kortet, dvs Nov 2OO5, så kan vara dags att smeta på ny kylpasta (om det ens sitter nån sån på när man köper kortet)
2) ja den är brännhet när jag lirar...
3) jag tror du menade om den inte är varm (får ingen ström) kan va så, jag har ett 3OOW agg som ska försörja ATIkortet + 4 HD:ar... 1.1ghZ AMD cpu + Mobo etc......

Han menar att flänsen inte har kontakt med GPU:n om den är kall.
Då är istället GPU:n glödhet och det är absolut inte bra för kortet.
Men så var det ju inte som tur..

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

ok...
nån som har kolla på det här med agp pro slotten?

Visa signatur