Permalänk

MKB-Net, Bra eller anus?

Hej!

Jag ska flytta till MKB lägenhet!

Där erbjuder dom ett 10Mbit internet som heter MKB-net o nu undrar jag om det är bra?

Jag har sökt på SweC men hitta inget av värde!

Jag vill kunna ha flera datorer uppkopplade på samma lina med router hub eller annat, kunna ha server (inget måste), o inte bli spionerad på, på det som passerar genom linan till min dator/er!

På NetAtOnce måste man ange sin MAC-adress för annars funkar inte deras internet! För om man byter MAC-adress (kortet alltså) så måste man maila det nya nummret mot en kostnad på 250kr!
Och med det så fattar jag det som att jag bara kan ha en dator på den linan! jag vill kunna koppla in vilken jävla dator hursomhelst!

Har dom full duplex? Är det riktiga 10Mbit eller suger det?

Läste att NetAtOnce var ena jävla apor till o luras med hastigheter o de spionerar visst med o en massa annat skit!

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

Har själv NAO (netatonce)

Och man kan säga hur mkt skit som helst om dom, men inte att dom spionerar på en.

Och även om dom kräven en MAC adress så kan du koppla in hur många burkar som helst. bara skaffa en router som har möjlighet att clona MAC adressen.

Och ja, hastigheten suger för det mesta, support suger alltid. instabilt. ja you name it. inget att rekomendera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Har själv NAO (netatonce)

Och man kan säga hur mkt skit som helst om dom, men inte att dom spionerar på en.

Och även om dom kräven en MAC adress så kan du koppla in hur många burkar som helst. bara skaffa en router som har möjlighet att clona MAC adressen.

Och ja, hastigheten suger för det mesta, support suger alltid. instabilt. ja you name it. inget att rekomendera!

Det var MKB-net jag ville veta om inte NAO men det framgick kanske inte av texten? Jag gjorde en jämförelse med NAO ang. MAC-adress klydderiet för att jag ville veta om MKB-net är lika klyddiga.

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk

Ta Labs2 precis som alla andra typ ;).

Får tanka och uppa hur mycket som helst (noooo limits)
Får ha ftp/web
Bra speed mot BBB mfl.
Kostar 255:- i månaden för 10mbit
Inga spioner heller

Tyvärr är det halv duplex, men man kan inte få allt.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Ta Labs2 precis som alla andra typ ;).

Får tanka och uppa hur mycket som helst (noooo limits)
Får ha ftp/web
Bra speed mot BBB mfl.
Kostar 255:- i månaden för 10mbit
Inga spioner heller

Tyvärr är det halv duplex, men man kan inte få allt.

Ja men de låter ju bra! halv duplex gör absolut ingenting...bryr mig inte om det!

Perfekt Labs2 it is!

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

En router har en egen MAC adress, dina datorers nätverkskorts MAC-adresser följer inte med i routningen.
Summakademumma: Sålänge du inte byter router skall det vara lugnt.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
En router har en egen MAC adress, dina datorers nätverkskorts MAC-adresser följer inte med i routningen.
Summakademumma: Sålänge du inte byter router skall det vara lugnt.

oki de låter ju bra!kan man ha två stycken routers hemma till ett sådant bredbandsurtag?

Funderar lite på en Trådlös men så har jag läst så mycket om att de går att hacka sig in i sådana o jag är liksom ingen Router/LAN/WLAN expert direkt...så ja tänkte om man typ kunde ha en vanlig till internet o sedan en trådlös kopplade til den eller nåt så att man kan använda sin laptop varsom helst i lägenheten...om ni förstår vad jag menar alltså!

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem

HalvDuplex är irriterande som fan om man har lite högre last på linan.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
HalvDuplex är irriterande som fan om man har lite högre last på linan.

halv duplex är väl att den inte skickar lika fort som den tankar va?

o full duplex är väl att den tankar o skickar i samma hastighet?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
halv duplex är väl att den inte skickar lika fort som den tankar va?

o full duplex är väl att den tankar o skickar i samma hastighet?

mjo, full duplex innebär tex 10/10 oavsett om du tankar och skickar samtidigt eller inte. Med halv duplex kommer resultat bli 5/5 om du tankar och skickar samtidigt. Om du BARA tankar når du dina 10Mbit/s. Så har jag fått höra här på forumet iaf.

Kolla med TPTest sen så att du verkligen uppnår de utlovade hastigheterna! Själv har jag problem att komma över 7.5Mbit/s på TCP:n. UDP:n ligger dock stadigt på 9.5Mbit/s.
Har du problem så bomba Labs2 med e-post och telefonsamtal, det har jag gjort, men tillsammans är man starkare!

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
halv duplex är väl att den inte skickar lika fort som den tankar va?

o full duplex är väl att den tankar o skickar i samma hastighet?

Nej, det du talar om är asynkron vs. synkron överföring. Halv duplex är att du inte kan skicka och ta emot data samtidigt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Ifall du kan få full duplex är det klart som F*********N du ska ta det. Hade aldrig i hela mitt liv valt halv duplex framför full, är det fiber som mkb-net bjuder på eller genom telejacket? Lycka till!

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Nej, det du talar om är asynkron vs. synkron överföring. Halv duplex är att du inte kan skicka och ta emot data samtidigt.

Precis.
Du kan inte skicka och ta emot data samtidigt. Detta innebär att om du laddar ner och upp samtidigt förlorar du Över 50% av bandbrädden åt båda hållen mot om du har full duplex.
Har du 10Mbit halv duplex, och du tankar och ular max, får du ut ca 4,5Mbit åt båda hållen.

Vet inte om jag har hajjat detta helt men det borde bli extremt mycket paket kollitioner när man använder halv duplex?!? Använder man då UDP protokollet och överför med så borde det bli mycket packet som går förlorade?!?
Tyr att TCP har verifiering av paket, jobbigt annars.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd

jag har labs2 via mkbnet, och det funkar bra faktist!

jag är nöjd för 225/månad.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
oki de låter ju bra!kan man ha två stycken routers hemma till ett sådant bredbandsurtag?

Ja om du kopplar somså, att du först har en router, sedan en till router vars uplink sitter i den första routerns uttag.

\Jacket\ | Router 1 | | R 2 R 3

Den mac adress som din ISP kommer att "se" är alltså Router 1.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
oki de låter ju bra!kan man ha två stycken routers hemma till ett sådant bredbandsurtag?

Du behöver inte två. Det finns vanliga routrar/bredbandsdelare med inbyggd accesspunkt för trådlöst. Den trådlösa delen brukar dessutom gå att stänga av om du bara vill köra med kabelanslutning.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Du behöver inte två. Det finns vanliga routrar/bredbandsdelare med inbyggd accesspunkt för trådlöst. Den trådlösa delen brukar dessutom gå att stänga av om du bara vill köra med kabelanslutning.

/H

perfekt

kan inte bli bättre! De så kallade AirPort WiFi-korten som Apples datorer har, går de att använda på en sådan router eller måste jag ha apples basstation för detta?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
jag har labs2 via mkbnet, och det funkar bra faktist!

jag är nöjd för 225/månad.

Verkar som alla har labs2. Ingen som testat någon av dom andra? (typ telia *fniss*)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Verkar som alla har labs2. Ingen som testat någon av dom andra? (typ telia *fniss*)

av svaren att döma så verkar labs2 vara bäst!

nu skulle dom bara våga säga på mkb att dom inte känner till labs2

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
av svaren att döma så verkar labs2 vara bäst!

nu skulle dom bara våga säga på mkb att dom inte känner till labs2

Vad menar du med det? När du har flyttat in i lgh så kopplar man in nätverkssladden, går till registeringssida, startar om datorn sen är det bara att surfa.

Vart kommer du bo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Vad menar du med det? När du har flyttat in i lgh så kopplar man in nätverkssladden, går till registeringssida, startar om datorn sen är det bara att surfa.

Vart kommer du bo?

Jag har inte hittat lägenhet ännu men jag letar bara på MKB.

Vad menar du med att koppla in nätverkssladden och gå till registreringssidan?

Kan jag välja mellan olika leverantörer på registreringssidan eller hur går det till?

Var bor du själv?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElajtenWorld
Jag har inte hittat lägenhet ännu men jag letar bara på MKB.

Vad menar du med att koppla in nätverkssladden och gå till registreringssidan?

Kan jag välja mellan olika leverantörer på registreringssidan eller hur går det till?

Var bor du själv?

Men du skrev ju i början att du skulle flytta till en mkb lägenhet. Du vet att det inte är superlätt att få en? är ju 25000 andra som också letar. För mig tog det runt 1 år men hade tur.

Det förklars bättre på deras hemsida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Men du skrev ju i början att du skulle flytta till en mkb lägenhet. Du vet att det inte är superlätt att få en? är ju 25000 andra som också letar. För mig tog det runt 1 år men hade tur.

Det förklars bättre på deras hemsida.

Ja så fort jag får komma åt en lägenhet vilket jag vet är mycket svårt. Man ska ha tur. Har en vän som fick vänta i två år innan han fick en lägenhet. Sen har jag en annan polare som fick en efter två månader så det handlar för det första om tur och otur. Sen gäller det att vara på hugget inne på deras hemsida med.

Men jag hoppas jag har turen på min sida, tyvärr brukar jag inte ha det men jag hoppas

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk

Jag fick vänta i åtta månader inna jag fick komma och titta på en lägenhet. Ganska drygt att vänta så länge för att få titta på någor man kanske inte ens får och sen kanske den inte är något att ha i heller. Sen ska man då vänta kanske lika länge igen för att åka på samma omgång en gång till. Nä tack o lov för att jag köpte mig en egen lya

Visa signatur

Dream As If You'll Live Forever Live As If You'll Die Today

Permalänk

om ja sätter mig i min lägenhet eller utanför med en powerbook/laptop med WiFi-kort i o bara sätter på den, hittar den en massa accesspunkter (om det finns en inom räckvidd) då eller händer det absolut ingenting då?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av terLag
Men du skrev ju i början att du skulle flytta till en mkb lägenhet. Du vet att det inte är superlätt att få en? är ju 25000 andra som också letar. För mig tog det runt 1 år men hade tur.

Det förklars bättre på deras hemsida.

Jag fick min lägenhet nån månad efter att jag börjat söka. Då hade dom iofs ett annat system än vad dom har nu.. var för ca 2 år sedan..

Ska också gö över till MKBnet nu. Har nu telia ADSL 8000.. Ska säga upp både ADSL och min fasta telefon.. Skönt att bli Teliafri!

Blir nog labs2 för min del också.

Permalänk
Medlem

Är Labs2 samma sak som bredband2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Är Labs2 samma sak som bredband2?

Labs2's bredbandstjänst heter bredband2

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe_
Labs2's bredbandstjänst heter bredband2

Ok, got it.

Permalänk
Medlem

Eftersom denna tråd verkar blivit aktuell igen ska jag bara påpeka att det är MKBNet som är halv duplex, inte leverantörerna. Så det blir halv duplex oavsett leverantör.