Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Matrox Millennium G550 LP PCI-E

Permalänk
Melding Plague

Matrox Millennium G550 LP PCI-E

<font style="font-size: 10pt"><b>Matrox Millennium G550 LP PCI-E</b></font> <small class="small">fredag 17 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Matrox har lanserat vad som enligt dem själva är världens första lågprofilgrafikkort för PCI-Express x1. Kortet är även kompatibelt med PCIe x4, x8 och x16, har stöd för två skärmar och är passivt kylt. Räkna inte med monsterprestanda i Doom 3 dock.
<br />
<br />Kortet kostar $169 USD och kan beställas från <a href="http://shopmatrox.com/usa/products/datasheet.asp?ID=787" target="_blank">Shop Matrox</a>. Finns även i fullstorleksversion som är $30 USD billigare. Kan vara intressant för de som sitter med en hög PCIe x1 portar som de inte använder, och vill kunna koppla in fler än två skärmar.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

G550? Finns dom ännu?

Permalänk
Medlem

Tycker MAtrox får rycka upp sig och stjäla en liten del av marknaden. De gör väl inte ens bra 2d kort ens nu för tiden?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att deras 2D kvalite skulle ha blivit sämre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

3D kvalitén på ett G550 är så fruktansvärt usel så att det borde ge minus även på betygen för 2D-kvalité. Riktigt fult är det. Sen att prestandan är i klass med TNT-TNT2 är ju inte heller ett plus. Dagens kort är ju nära 100 gånger snabbare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
3D kvalitén på ett G550 är så fruktansvärt usel så att det borde ge minus även på betygen för 2D-kvalité. Riktigt fult är det. Sen att prestandan är i klass med TNT-TNT2 är ju inte heller ett plus. Dagens kort är ju nära 100 gånger snabbare.

Vad har man ett sådant kort till?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Jag ser gärna att Matrox kommer in i kampen mellan ATi och nVidia, det kan betyda billigare kort.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad har man ett sådant kort till?

2D-kvalité. Men det finns nog betydligt bättre val till det med än ett G200 i nya kläder.

Permalänk
Medlem

fan jag minns när jag köpte mitt g400 en gång i tiden då stog de sej mot konkuranssen

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

Matrox.. det var längesen, kommer Matrox Millenium som om det var igår

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
fan jag minns när jag köpte mitt g400 en gång i tiden då stog de sej mot konkuranssen

Jag med när TNT kom. Lite sämre i spel men grymmast drivrutiner o erkänt bästa 2d-kvalitén på den tiden.

Drömmen skulle vara om de släppte nåt som kan matcha ati/nvidia.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Körde med ett G400 och en shysst 17" CRT skärm fram tills helt nydligen, mycket skarp bild (skärmen va i 3500 klassen när den köptes så de va ingen skit).

Med olika graffen till den monitorn såg man direkt matrox styrka, bildens skärpa, körde bara windows med det så hastigheten spelade ingen större roll..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
2D-kvalité. Men det finns nog betydligt bättre val till det med än ett G200 i nya kläder.

Verkar ganska skralt med grafikkort för PCI-E x1 tyvärr så man har nog inte så mycket val om man behöver ett. Förklarar oxo det saftiga priset på $169.

Permalänk
Medlem

Undrar vad Boris har kollat på för skärm egentligen när han bedömmer Matrox bildkvalite? 15" glödlampa?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Har aldrig gillat Matrox därför att deras drivrutiner alltid varit struliga för mig och nu när även 2D utförs av 3D delen så vet då tusan om detta duger till för Vista..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett riktigt bra sekundärt grafikkort (sånt som man använder PCI grafikkort för idag).

Synd bara att priset är ca 700 kr för mycket

Om det hade varigt billigt hade det ju kunnat vara bra för en HTPC.

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig i vissa serverkonfigurationer där man vill spara x16 till viktig IO kanske?

Permalänk
Medlem

Än så länge finns det inte mycke att välja mellan om man ska ha en desktop med fler skärmar än 2. Tex på jobbet har vi 4 skärmar till samma dator, och där var det endast matrox pharelia som pallade med. Alla andra kort (ati/nvidia) kostade skortan och hade rent allmänt dåligt stöd för flera skärmar (det fungerar, men driverserna var inte direkt utarbetade, matrox HAR välgjorda drivers med många funktioner som inte nvidia eller ati har, inte i den prisklassen som matrox ligger i).

Nej, tycker att dom som klagar borde kolla upp lite. Vist, man spelar inte quake 4 på dom men fan va dom överlägsna i 2d (windows miljö, flera skärmar). 4 x 1280x1024 tar en hel del prestanda ur ramdacen, nått som "normala" ati och nvidia kort inte har, såvida du inte måste köra i 30hz och 8 färger..

Så jag tycker ni läser på lite vad matrox faktiskt har i sin låda före ni trackar ner dom, alla kör trots allt inte senste spelen på burken sin.

Permalänk
Medlem

Dissa inte matrox.. jag spelar EVE i 3072x768 med mitt Parhelia

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------