Hyundai L90D+ : Fusk-24bitar?

Permalänk

Hyundai L90D+ : Fusk-24bitar?

De två samsungarna jag var sugen på (970p och 193p+) använder ju någon slags fusk-24bits färg, med dithering. Undrar om även denna lite äldre Hyundaien gör det?

Den ska ju ha nästan perfekt färgåtergivning enligt tomshardware-recension, men det var ju ett år sedan så referensramen var väl inte så stabil...

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Re: Hyundai L90D+ : Fusk-24bitar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
De två samsungarna jag var sugen på (970p och 193p+) använder ju någon slags fusk-24bits färg, med dithering. Undrar om även denna lite äldre Hyundaien gör det?

Den ska ju ha nästan perfekt färgåtergivning enligt tomshardware-recension, men det var ju ett år sedan så referensramen var väl inte så stabil...

Jag har en Hyundai L90D+ och fick upplysningen om att det är så ...

Saxat ur en annan tråd:
"Skärmen innehåller en TN-film panel. Varje färg representeras av 3*6=18 bitar vilket ger att 262144 färger kan representeras. Sedan använder man interpolering och lite andra trix i styrelektroniken för att kunna visa 16.2Milj. färger. Hyundai trixar till lite extra i styrelektroniken och hävdar att de därmed kan visa 16.7 Milj. färger.

En MVA/PVA eller IPS-panel representerar varje färg med 3*8=24 bitar, vilket ger att 16.7Milj färger kan representeras, utan trixande med styrelektroniken.

Lita inte alltid på vad PR-folket säger. De ljuger inte, de har bara en annorlunda definition eller mätmetod än vad andra har. "

Jag har dock inte märkt någon uppenbar färgbrist ... sitter ganska mycket i photoshop och sånt ...

edit: kan dessutom tillägga att jag är grymt nöjd med skärmen på det stora hela, kanon i spel, bilden är precisionsrak i kanterna, fin kontrast etc etc ...
/Per

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk

Ok, tackar

Det är svårt att få en uppfattning om vad 16.2 vs 16.7 miljoner färger gör eg. En sak jag märkt på jobbets tft (Samsung 172x) och även min laptops (IBM x40) är att det är nästan omöjligt att se färgen som markerar olästa e-mails i hotmail om man inte vinklar skärmen uppåt så den blir mycket mörkare.

Är det samma med denna skärm? Ser man tydligt denna färg rakt på? Frågar för att få en uppfattning helt enkelt

Dessutom, hur är det med filmvisningen tycker du? Vissa rapporterar "brus" (vad det nu betyder).

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Ok, tackar

Det är svårt att få en uppfattning om vad 16.2 vs 16.7 miljoner färger gör eg. En sak jag märkt på jobbets tft (Samsung 172x) och även min laptops (IBM x40) är att det är nästan omöjligt att se färgen som markerar olästa e-mails i hotmail om man inte vinklar skärmen uppåt så den blir mycket mörkare.

Är det samma med denna skärm? Ser man tydligt denna färg rakt på? Frågar för att få en uppfattning helt enkelt

Dessutom, hur är det med filmvisningen tycker du? Vissa rapporterar "brus" (vad det nu betyder).

Haft L90D+ sen den kom. Grymt nöjd, spelar, kollar på film och har inget att anmärka på gämfört med min gamla crt. Ja du ser hotbrevs färgen för olästa epostmedelanden direkt rakt framifrån.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Ok, tackar

Det är svårt att få en uppfattning om vad 16.2 vs 16.7 miljoner färger gör eg. En sak jag märkt på jobbets tft (Samsung 172x) och även min laptops (IBM x40) är att det är nästan omöjligt att se färgen som markerar olästa e-mails i hotmail om man inte vinklar skärmen uppåt så den blir mycket mörkare.

Är det samma med denna skärm? Ser man tydligt denna färg rakt på? Frågar för att få en uppfattning helt enkelt

Dessutom, hur är det med filmvisningen tycker du? Vissa rapporterar "brus" (vad det nu betyder).

kul att du uppskattar infon.

färgen som markerar olästa emails är lätt att se framifrån, men om jag ställer mig upp så jag tittar i ca. 45 graders vinkel syns den inte.

Testa med att sänka kontrasten på skärmarna du inte ser färgen på, det borde bli bättre då ...

Filmtittandet har aldrig fått mig att ens tro mig se saker, alltså det har inte ens uppkommit sporadiska "vad var det?" tillfällen som jag hade väntat mig av TFT.

edit: du kan även sänka ljusstyrkan för att få klarare bild. Jag har min skärm på kontrast 70 och ljusstyrka 80 - funkar kanon.

/Per

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk

Tack igen!

Tja, svårt val. Det står nu mellan denna och Samsung 940B (alt 950B, som verkar identisk fast mer kompakt). Ingen som jämfört de båda sida vid sida? Hittade en kille som hade gjort det och han valde Samsungen direkt, men, men...

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=974748&page=2&pp=20

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Tack igen!

Tja, svårt val. Det står nu mellan denna och Samsung 940B (alt 950B, som verkar identisk fast mer kompakt). Ingen som jämfört de båda sida vid sida? Hittade en kille som hade gjort det och han valde Samsungen direkt, men, men...

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=974748&page=2&pp=20

Ja du ... svårt val!

Specifikation på L90D+ enligt datorbutiken:

Allmänt
Typ av bildskärm Platt bildskärm / TFT aktiv matris
TFT-teknik TN
Bredd 41.4 cm
Djup 20.4 cm
Höjd 43.4 cm
Vikt 5.6 kg
Färg ( bilden kan visa produkten i en annan färg )
Kompatibilitet PC
Display
Diagonal storlek 19"
Bildyta 19"
Punktmellanrum/pixelstorlek 0.294 mm
Max upplösning 1280 x 1024 / 75 Hz
Färgstöd 24 bitar (16,7 miljoner färger)
Max synkroniseringskapacitet (V x H) 75 Hz x 80 kHz
Svarstid 8 ms
Reglage/justeringar Ljusstyrka, kontrast, H/V position, färgbalans
Gränssnitt DVI, VGA (HD-15)
Bild
Ljusstyrka för bild 300 cd/m2
Bildkontrastförhållande 700:1
Max. horis. bildvinkel 150
Max. vert. bildvinkel 135
Videoingång
Analog videosignal RGB
Digital videostandard Digital Visual Interface (DVI)
Ljudutgång
Typ Högtalare - intern
Uteffekt / kanal 2 Watt
Expansion/Anslutning
Gränssnitt 1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ¦ 1 x DVI-digital ¦ 1 x hörlurar - minihörlurskontakt, stereo 3,5 mm
Diverse
Medföljande kablar 1 x DVI-kabel
Monteringsgränssnitt för platt bildskärm 75 x 75 mm
Standarder som följs TCO '03, FCC Klass B-certifierade, CE, TUV GS, cUL, DDC-1, DDC-2B, EPA Energy Star, ISO 13406-2, SEMKO, VESA DPMS
Strömtillförsel
Formfaktor Intern
Nätspänning AC 120/230 V
Energiförbrukning vid drift 45 Watt
Vänteläge/viloläge, strömförbrukning 1 Watt
Tillverkarens garanti
Service och support 3 års garanti
Service och support (specifikationer) Begränsad garanti - 3 år - på platsen

Specifikation för Samsung 940B enligt Datorbutiken:

Allmänt
Typ av bildskärm Platt bildskärm / TFT aktiv matris
TFT-teknik A-Si
Bredd 40.6 cm
Djup 21.6 cm
Höjd 42.2 cm
Vikt 4.8 kg
Kompatibilitet PC, Mac, Unix
Display
Diagonal storlek 19"
Bildyta 19"
Punktmellanrum/pixelstorlek 0.294 mm
Max upplösning 1280 x 1024
Färgstöd Up to 16.2 million colors
Max synkroniseringskapacitet (V x H) 75 Hz x 81 kHz
Svarstid 8 ms
Reglage/justeringar Ljusstyrka, kontrast, H/V position, skärpa, färgbalans, gammakorrektion
OSD-språk Engelska, tyska, franska, italienska, portugisiska, ryska, spanska
Gränssnitt DVI, VGA (HD-15)
Egenskaper MagicBright 2, MagicTune, MagicColor
Bild
Ljusstyrka för bild 300 cd/m2
Bildkontrastförhållande 700:1
Max. horis. bildvinkel 160
Max. vert. bildvinkel 160
Videoingång
Analog videosignal RGB
Digital videostandard Digital Visual Interface (DVI)
Expansion/Anslutning
Gränssnitt 1 x VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15) ¦ 1 x DVI-digital - 24 pin digital DVI
Diverse
Medföljande kablar 1 x VGA-kabel
Egenskaper Nyckelhål på låsenhet (kabellås)
Standarder som följs TCO '99
Strömtillförsel
Formfaktor Intern
Nätspänning AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Energiförbrukning vid drift 38 Watt
Tillverkarens garanti
Service och support 3 års garanti
Service och support (specifikationer)

Verkar väldigt lika. L90+ är aningen större och tyngre, har svensk on screen display, följer många fler standarder, drar mer ström, aningen sämre bildvinkel, högtalare med hörlursuttag (om än kassa högtalare så funkar det till vardaglig radiolyssning), inget lås, svårare knappar men enligt mitt tycke stilrenare ...

Jag ger dig nog rådet att gå till en affär och kolla vilken som faller dig i smaken och köra på den. Jag ska ärligt säga att jag inte vet vilken jag hade tagit i dagsläget, men det spelar igentligen ingen roll - det är dina krav på saker som avgör ditt köp.

Happy beslutsångest ...

/Per

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag är grymt nöjd med min L90+ !
Så som föregående talare sa... kolla runt lite sen är det ju en smaksak om design....

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek