Permalänk
Medlem

Varför är Linux så stort?

Varför är det Linux som gäller och inte te.x Hurd eller något annat?

Permalänk
Medlem

Eller Free/Open/Net-BSD...

Jadu, säg det..
Men Hurd har jag provat, men slängde det lika snabbt igen.. Tyckte det kändes totalt överflödigt..

Permalänk
Medlem

Varför Linux är så stort, för att det kom precis i rätt tidpunkt. Innan GNU-projektet hade något annat.
Läs boken "Just 4 fun", självbiografi utav Torvalds...

Permalänk
Medlem

Börjades inte arbetet på Hurd 1990 och linux 91 eller 92?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Börjades inte arbetet på Hurd 1990 och linux 91 eller 92?

Möjligt. Saken är väl den att Linus relativt snabbt hade något vettigt att presentera. Hurd är ju inte färdigt än idag, och kommer nog aldrig bli det heller.

Permalänk
Medlem

Linus valde en enklare typ av kärna att felsöka än vad GNU folket valde för Hurd. det är vad jag har läst någonstans.

Visa signatur
Permalänk

många kommer nog inte hålla med mig, men jag tror att namnet spelar stor roll. Linux är ett ganska coolt namn som man lägger på minnet.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Det finns 2 bra filmer som handlar till stor del om detta
1) The code (sv titeln = Linux Den öppna källkoden)
2) Revolution OS

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk

Hype och propaganda, tillsammans med lite tur och skicklighet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
Det finns 2 bra filmer som handlar till stor del om detta
1) The code (sv titeln = Linux Den öppna källkoden)
2) Revolution OS

Japp, mycket bra filmer. Berättaren i "The code" borde iofs få stryk...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Hype och propaganda, tillsammans med lite tur och skicklighet.

Att du inte fixar en propaganda film om FreeBSD då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatet
Möjligt. Saken är väl den att Linus relativt snabbt hade något vettigt att presentera. Hurd är ju inte färdigt än idag, och kommer nog aldrig bli det heller.

Men Stallman och Co har ju spikat på Hurd ett bra tag nu. Har någon en ungefärlig koll på hur många procent som återstår innan Hurd når skarp version?

Kan det tänkas att Hurd kommer erbjuda avsevärd prestandaförbättring eller några revolutionerande funktioner som man idag inte ser i Linux eller *BSD?

Eller har man missat tåget med tanke på Linux framfart och Stallman vill egentligen bara få det klart av principskäl då GNU-projektet är komplett med en kärna...?

Blir Hurd någon succé med sin mikrokernel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
många kommer nog inte hålla med mig, men jag tror att namnet spelar stor roll. Linux är ett ganska coolt namn som man lägger på minnet.

Jäpp, mycket enklare att uttala än beässde (även om det bli olika uttal av Linux i olika länder).
Detta ihop men en hyfsat fräck symbol (beastie och hexley är egentligen fräckare) och WinME och en "amatörnerdkultur".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Att du inte fixar en propaganda film om FreeBSD då

Du får det att låta som om propaganda vore något bra...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Här kan man läsa om statusen för Hurd: http://www.gnu.org/software/hurd/hurd.html#status

Har en liten känsla av att dom "gapat" över för mycket och glömde att marknaden/användarna ville ha ett fungerande system att leka med, vilket gjorde att alla BSD versionerna och alla Linux distributinerna som satsade på att få ut det till användarna så att användarna hadde något att "leka" med gjorde att dom blev omsprungna och varvade ett antal gånger av Linux/*BSD folket.

Plus att ju mer användare som använder Linux/*BSD och som ställer krav på att diverse hårdvara skall fungera och kanske tom har tid/kunskap/resurser att skriva drivrutiner gör att Linux/*BSD försprång ökar.

BTW: I källkoden till Linux kernel ingår en ljudfil där man kan höra hur Linux skall uttalas av Linus T.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Du får det att låta som om propaganda vore något bra...

Finns det ingen film om FreeBSD som det gör för Linux?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det skulle nog var sjysst det med

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför dom inte lägger ned utvecklingen utav Hurd.
Det kommer aldrig komma ikapp Linux på många år ändå.

Men visst det är bra att ha sina visioner om framtiden, det har man väl själv gällandes Enlisy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför Linux är så stort, för att det kom precis i rätt tidpunkt. Innan GNU-projektet hade något annat.
Läs boken "Just 4 fun", självbiografi utav Torvalds...

jo.. har läst boken.. har även sett the code som är en bra dokumentär.. boken tar upp samma saker fast är mycket bättre och mer intresant.. det är tack vare boken (och en kompis) som jag vill använda linux..

tror ochså att linux blev så "stort" för att så mycket (hundratals/tusentals) folk från olika delar av världen sammarbetade i början för att få det att bli bättre..

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Hype och propaganda, tillsammans med lite tur och skicklighet.

Jag kör själv FreeBSD på min server så se inte det här som något "påhopp", det är mer än stilla undran som jag någon gång hoppas kunna få svar på. Vad är det egentligen som gör BSD "bättre" än linux? Har för mig att de skalar ungefär likvärdigt, dessutom är väl typ 90% programmen man kör portade från linux? Känns mer vettigt att köra dem "native" om det endå inte finns några andra större fördelar.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad är det egentligen som gör BSD "bättre" än linux?

I mångt och mycket tycker jag att det är en smaksak. Två saker som attraherar mig extra mycket är;

1) Layouten på systemet. I FreeBSD ligger saker där man förväntar sig. /usr/local-hierarkin används som den skall, för att ta ett konkret exempel.

2) iptables suger fett. Jag skriver mycket mycket hellre brandväggsregler för någon BSD-box oavsett om det är Free, Open eller Net, än tar i iptables med tång.

En sak som däremot stör mig: det känns betydligt pilligare och krångligare att hålla ett FreeBSD-system up-to-date vad gäller såväl applikationer som patchar än vissa Linux-distar, då främst Debian och derivat därutav. Varje gång jag testar FreeBSD så märker jag dock att det verkar ha gått lite framåt på det här området, något som glädjer mig.

Men till syvende och sist är det i alla fall i mitt fall främst en fråga om smak. FreeBSD "känns" stabilare och mognare, Debian "känns" enklare att hantera. Simple as that.

W

Permalänk

Tack för det svaret! Ang. 1) Det där med usr/local vs /usr har alltid förvirrat mig. Nu kanske jag svävar lite väl off-topic, men vad menar du med "användas som det skall"? Skulle vara mycket trevligt att veta vad tanken bakom denna indelning är. (Om jag skall våga mig på en spontan gissning så är det att program, för den "lokala" användaren, ligger i "local" och grejerna för "globala" tjänster (daemoner) i usr rooten? Men jag kan ha brutalt fel.;))

2) Har ingen erfarenhet av iptables, men måste hålla med om att det fungera smidigt i BSD.

Det enda som jag "stör" mig på med BSD är en del portar, *host* rtorrent *host* , funkar mindre bra. Sen känns drivrutinstödet bättre i linux. Men inga av dessa är ju egentligen BSD's "fel". Summan av kadimumman är att jag gärna kör (free)BSD som server, men föredrar helt klart (gentoo) linux som desktop.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
tror ochså att linux blev så "stort" för att så mycket (hundratals/tusentals) folk från olika delar av världen sammarbetade i början för att få det att bli bättre..

Varför hände inte samma sak med Hurd?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Tack för det svaret! Ang. 1) Det där med usr/local vs /usr har alltid förvirrat mig. Nu kanske jag svävar lite väl off-topic, men vad menar du med "användas som det skall"? Skulle vara mycket trevligt att veta vad tanken bakom denna indelning är. (Om jag skall våga mig på en spontan gissning så är det att program, för den "lokala" användaren, ligger i "local" och grejerna för "globala" tjänster (daemoner) i usr rooten? Men jag kan ha brutalt fel.;))

Det handlar bl a om att hålla isär systemfiler och 3:epartsprogram, där de senare installeras default under /usr/local/ med en separat katalogstruktur. bin, etc osv.. I Linux görs sällan någon skillnad mellan dem.
Det är också ett sätt att avskilja "lokala" filer, om man t ex delar det övriga filsystemet mellan många maskiner.

Såvitt jag minns..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Varför hände inte samma sak med Hurd?

För att hurd är säkert mycket mer jävligare att leka med.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det handlar bl a om att hålla isär systemfiler och 3:epartsprogram, där de senare installeras default under /usr/local/ med en separat katalogstruktur. bin, etc osv.. I Linux görs sällan någon skillnad mellan dem.
Det är också ett sätt att avskilja "lokala" filer, om man t ex delar det övriga filsystemet mellan många maskiner.

Såvitt jag minns..

Ok, det låter ju rätt vettigt. Lite som /program vs. /windows i windows då. Jag var nog inte lite på samma spår, men tänkte mig mer en indelning mellan "program" som används lokalt, (exekveras av den enskilde användaren) och sådant som systemet använder sig av (fast jag rörde till det en del), men det är ju i princip vad du skrev ovan,

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ok, det låter ju rätt vettigt. Lite som /program vs. /windows i windows då. Jag var nog inte lite på samma spår, men tänkte mig mer en indelning mellan "program" som används lokalt, (exekveras av den enskilde användaren) och sådan som systemet använder sig av, men det är ju faktiskt i princip vad du skrev ovan,

Det är det som skiljer /usr/bin från /bin. Saker som är i stort sett kritiska för att systemet skall starta och vara hjälpligt användbart ligger under / och övriga användarverktyg mm under /usr.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Det enda som jag "stör" mig på med BSD är en del portar, *host* rtorrent *host* , funkar mindre bra. Sen känns drivrutinstödet bättre i linux. Men inga av dessa är ju egentligen BSD's "fel". Summan av kadimumman är att jag gärna kör (free)BSD som server, men föredrar helt klart (gentoo) linux som desktop.

Har aldrig märkt några problem med rtorrent under FreeBSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det är det som skiljer /usr/bin från /bin. Saker som är i stort sett kritiska för att systemet skall starta och vara hjälpligt användbart ligger under / och övriga användarverktyg mm under /usr.

ok, /bin hade jag totalt glömt bort. För mig att katalogstrukturen i *nix fortfarande lite förvill/(rr)ande. Men förmodligen ligger det mycket tankeverksamhet bakom.

TheGoodOne: Var iofs ett par månader sedan jag uppdaterade, men hashning av filer tar evigheter för mig. Läste i någon mailinglista att detta skulle vara en känd bugg just under BSD.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

En annan sak i filsystemet som kan vara förvirrande är användet av /mnt och /media. Det jag nu har hört är att /mnt inte ska inehålla undermappar och bara användas för att mounta något tillfälligt, medan media används för att mounta hårdiskpartitioner och cdskivor som man använder, till exempel. lite krångligt med filsystemen, specielt när det inte används konsekvent.