Permalänk
Medlem

bästa vätska till kylningen.

Funderar på att köpa en pump, radiator o.s.v(bygga en vattenkylning).
Men jag har sett en del hela kitt som de inte e vatten i utan nått hox pox, så jag undra om de finns nån bättre vätska till kylningen som vi dödliga kan köpa?
tacksam för svar

Permalänk
Medlem

vanligt vatten som spädes ut med t.ex glykol eller liknande..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Dest. vatten blandat med Zerex fungerar alltid för mig

Har dock kört på vanligt kranvatten den sista tiden på grund av att jag inte har kommit iväg och köpt destillerat vatten.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

^ just ja, dest. vatten ska det va ^

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Var och köpte glykol+dest vatten idag.
funkar prima!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

(+ någon algdödande/korrosionshämmande sak...på egen risk)

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
http://science.widener.edu/svb/molecule/jpeg/h2o.jpg

(+ någon algdödande/korrosionshämmande sak...på egen risk)

Algdödande + korrosionshämmande = glykol. Höjer dessutom vätskans värmekapacitet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Algdödande + korrosionshämmande = glykol. Höjer dessutom vätskans värmekapacitet.

Glykol har lägre värmekapacitet än vatten så jag förstår inte hur den kan höjas.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

ja vatten blir väl kallare enklare än glykol? Är inte det hela poängen med att ha det i bilens kylarvätska på vintern? Kanske är helt ute och cyklar, "jag är en looser baby, jag har inget körkort"

Permalänk
Medlem

Det är väl bara så att Glykol har en lägre fryspunkt än vatten. Därför blandar man det i skotrar, bilar.. ja allt som ska köras på vintern, varför ni kör me glykol i datorer är för mej underligt.

Permalänk
Medlem

Man har glykol i datorn för att motverka alger och korrosion. Det är inte den bästa tillsatsen för just datorer men är billigt jämfört med bättre tillsatser typ zerex. Det finns ju många sorters glykol och vissa sorter är antagligen lämpligare för datorer än andra. Glykol fungerar nästan lika bra, bara man ser till att byta vätska och rengöra systemet med jämna mellanrum. Temperaturskillnaden är minimal dock.

Permalänk
Medlem

enbart...

Enbart avjoniserat vatten är det bästa, glykolen är för att motverka korrosion...

För mycket glykol försämrar värmeledningsförmågan i vattnet...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Glykol har lägre värmekapacitet än vatten så jag förstår inte hur den kan höjas.

Det är inte glykolen som är viktig utan glykol tillsammans med vatten.

Ren glykol fryser före glykol + vatten t.ex. Samma gäller kokning.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det är inte glykolen som är viktig utan glykol tillsammans med vatten.

Ren glykol fryser före glykol + vatten t.ex. Samma gäller kokning.

Och detta har -vad- med högre värmekapacitet att göra?

Permalänk
Medlem

glykolen pajar ytspänningen i vattnet så den leder värme bättre tror jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe06
glykolen pajar ytspänningen i vattnet så den leder värme bättre tror jag

Tänk om folk kunde skriva om saker de VET och inte vad de TROR .........

Permalänk
Medlem

En annan trevlig sak är att glykol i många avseenden delar egenskaper med sockerhaltiga vätskor t.ex saft. Dvs, det klibbar ganska bra. Förutom det smakar den ganska sött också. Få inte för er att dricka bara, det är giftigt som fan.
(är cert. bilmekaniker, så)

Anledningen till att man använder glykol i bilar är 1: Sänka fryspunkten, 2: Höja kokpunkten, 3: Korrosionshämmande, samt 4: Algdödande.

Eftersom en dator aldrig kommer upp i några mega-temps liknande en bil (1200*C i cylindrarna vid förbränning) så ser jag ingen anledning att vare sig höja kokpunkten eller sänka fryspunkten. Ni har väl inte datorn ute i snön ändå?

Jag skulle istället föreslå att använda Redline's Waterwetter. DEN slår däremot ut ytspänningen, och ger vattnet högre kontakt med omgivningen. Förutom det fungerar den också som smörjmedel till pumpen, samt antikorrosivt och algdödande.

Länk: Red Line Oil - Waterwetter

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

Så jävla onödigt med alla "speciella" algdödande och antikorrosiva vätskor. Använd er av glykol i systemet istället (~5%). Otroligt billigt, lätt att få tag på och man får en fin blå färg på vattnet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så jävla onödigt med alla "speciella" algdödande och antikorrosiva vätskor. Använd er av glykol i systemet istället (~5%). Otroligt billigt, lätt att få tag på och man får en fin blå färg på vattnet.

Kunde inte skrivit det bättre själv. Själv kör jag med R-glykol (ca 4-5%) som är röd. Lite dyrare än den blå standard glykolen. Vattnet blir lätt rosa vilket jag tycker är snyggre än den blå som blir rätt sunkig efter ett tag. Dessutom sätter sig inte färgen på slangar och block som den blå gör.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Användning av glykol kan häva garantin på t.e.x. pumpen, kanske något att ta i beaktande.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
ja vatten blir väl kallare enklare än glykol? Är inte det hela poängen med att ha det i bilens kylarvätska på vintern? Kanske är helt ute och cyklar, "jag är en looser baby, jag har inget körkort"

man tillsätter glykol till kylarvattnet på bilen för att fryspunkten på vattnet ska sjunka... om nån vill veta exakta kemiska prossersser kan ni ju höra av er... men vilket som.. alla alkoholer sänker fryspunkten hos vatten...

Permalänk

glykol är också hälsovådligt, det dunstar ur systemet och man andas in det. Jag gör ingen professionell riskbedömning utna bara en ren gissning.
Glykol vill jag minnas försämrar också vätskans kylförmåga, viskositet påverkas bla. Kommer ihåg massa tester från den gamla goda tiden men har inga URL's, min gissning att den som letar på procooling.com kommer att hitta dem.

Waterwetter för maximal prestanda, det kanske handlar om någon grad dock. Jag körde med endast (dest)vatten i mitt system, funkade alldeles utmärkt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebu
Användning av glykol kan häva garantin på t.e.x. pumpen, kanske något att ta i beaktande.

En annan tanke kan ju vara att glykolen också bidrar med smörjning av pump. Min Eheim 1250 har gått 24/7 sedan April 2004 (med undantag för 2 semestermånader). Har visserligen både pump och radiator utomhus och den låga medeltempen på vätskan förlänger säkert livslängden på pumpen med ett år eller två.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
En annan tanke kan ju vara att glykolen också bidrar med smörjning av pump. Min Eheim 1250 har gått 24/7 sedan April 2004 (med undantag för 2 semestermånader). Har visserligen både pump och radiator utomhus och den låga medeltempen på vätskan förlänger säkert livslängden på pumpen med ett år eller två.

Det har du säkert rätt i. Själv skulle jag säkert köra med en svag glykolnlandning ifall jag inte fått Swiftechs egen gröna sörja på köpet. I pumpens "manual" stod det att användning av annat än vatten och deras egna medel häver garantin. Glykol nämndes som en icke godkänd substans.

Kommenterade närmast för garantin kanske inte alltid är något man tar i beaktande när man väljer sitt "blandvatten".

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Läs punkt 5 i denna tråd.

WaterWetter fungerar säkert fint. Men många har klagat på att det missfärgar slangarna mer än andra alternativ. Sök på XS, [H] eller ProCooling om ni vill veta mer om det. Zerex ska även ge marginellt längre temperatur.

Zerex är bäst enligt de tester jag läst och det har fungerat bra för mig. Dock har jag inte kört med det i så många veckor ännu. Den enda nackdelen är att det färgar vattnet svagt rosa, men det är bara att färga om man bryr sig om sånt. Tyvärr är det inte många som säljer det här i Sverige. Vad jag vet bara är det bara overclockers.se som köper in det i små dyra flaskor från danger den. Jag har snackat med valvoline och zerex säljs tydligen inte i Europa utan hittar du det här är det importerat från staterna. Där kan man köpa det väldigt billigt på enlitersdunk.

Nu vill alla ha Zerex så om någon vill tjäna en slant så köp hem 50L från USA och sälj här i Sverige. OC.se tar 39:- för 30ml. Importerar man skulle man kunna sälja en liter för 100:- och ändå tjäna 50:- per liter. Väldigt löst räknat!

Permalänk

Återigen ... Finns det ingen som kan presentera verkliga siffror på hur dåligt glykol är för kylsystemet, istället för att bara upprepa gamla rykten/skrönor?

T ex:

- Är den verkligen hälsovådlig att andas in?
- Hur mycket försämrar den kylförmågan?
- Hur mycket påverkas viskositeten, och hur påverkar det i praktiken kylförmågan?
- I hur stor grad förhindrar den galvanisk/annan korrosion?
- I hur stor grad förhindrar den tillväxt av alger?
- Måste den verkligen bytas ut efter en viss tid?

Mina egna misstankar om glykols nackdelar/risker:

- Att alkoholen i den åldrar de plastdelar som eventuellt finns i systemet (t ex pump och tank) och gör dem spröda.

Vad jag vet om glykol utifrån egna erfarenheter:

- Vanlig billig PVC-slang färgas omgående av såväl röd som blå glykol. Det är anledningen till att mina slangar är omväxlande rosa, lila och blå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
glykol är också hälsovådligt, det dunstar ur systemet och man andas in det. Jag gör ingen professionell riskbedömning utna bara en ren gissning.
Glykol vill jag minnas försämrar också vätskans kylförmåga, viskositet påverkas bla. Kommer ihåg massa tester från den gamla goda tiden men har inga URL's, min gissning att den som letar på procooling.com kommer att hitta dem.

Waterwetter för maximal prestanda, det kanske handlar om någon grad dock. Jag körde med endast (dest)vatten i mitt system, funkade alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
man tillsätter glykol till kylarvattnet på bilen för att fryspunkten på vattnet ska sjunka... om nån vill veta exakta kemiska prossersser kan ni ju höra av er... men vilket som.. alla alkoholer sänker fryspunkten hos vatten...

Allt sänker fryspunkten på vatten. Det som räknas är antalet lösta partiklar i vätskan. Gäller både joner som salt, och små molekyler som socker och glykol.

Det kan bara sänkas til en viss grad. Tillsätter du för mycket glykol har du inte längre en hög koncentration glykol i vattnet, då har du en låg koncentration vatten i glykolen istället!

Det är lösta partiklar som räknas, så därför blir det sämre i det fallet!

(Alla som läst Kemi A på universitetet minns säkert labben som kallas för "Is-jucket", har för mig att de flesta har haft just den).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.