Bootproblem / Saknar filer ntoskrnl.exe...

Permalänk
Medlem

Bootproblem / Saknar filer ntoskrnl.exe...

Hej! Tänkte i mitt enfald att det skulle gå bra att byta moderkort och cpu utan att behöva formatera. .. Nu fungerade det alldeles utmärkt på min Ubuntu-burk men icke med Win2k3.

Felet är att noskrnl.exe saknas. Efter en kort googling kommer man fram till att man ska slänga in windowsskivan och köra rescue-promten och skriva - expand d:\i386\notskrnl.ex_ c:\windows\system32\ .

Jag gjorde självklart detta men problemet kvarstår. Nåja tänkte jag.. Har ingeting annat än windows och drivrutiner installerade så jag kan formatera om den.

Sagt och gjort så ger jag mig in på en formatering men efter att den har kopierat de initiala filerna och ska starta om så kommer samma svarta ruta upp där den inte kan hitta ntoskrnl.exe .

Så vafan? Har hårddisken tjackat ur? Ska man köra någon chkdsk variant och hoppas att det löser sig?

Lite tips och trix uppskattas. //erik

edit! Ja, nu var det ju tänkt att denna skulle till windows delen av forumet.. Linuxet funkade ju perfa

Permalänk
Medlem

Kör en hårddisk check med Ultimate Boot CD som du hittar här http://www.ultimatebootcd.com/

Testa att reparera MBR, kanske kan hjälpa. Kör en riktig formatering så du verkligen får bort allt gammalt och testa sedan.

Kolla så att alla kablar till hdd och cd-rom sitter i ordentligt och att de är rätt satta som master och slave. Låter lite som att den inte kan läsa ordentligt från disken ju.

Ja något av mina förslag kanske kan få dig en bit på vägen.

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hm, testade att installera på en helt ny hdd men jag får samma fel där..

Körde igång lite ultimatebootcd och skrev dit en ny MBR men samma fel.

Har verkligen ingen aning vad som kan vara fel.

EDIT! ... kasta denna tråden.. Sen kan man ju göra en FAQ där första meningen är -"TRYCK I SLADDJÄVLEN ORDENTLIGT!" ... Ibland är man ju förvånad att man kan knyta sina egna skor..

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken, vilken sladd?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Vet knappt om jag vågar säga det, men det var PATA-kabeln som inte var ordentligt ned tryckt i ena hörnet.