Permalänk
Medlem

Clockning låst i bios?

Jag sitter på en ASUS A8N-Delux kort och en AMD 3700+ .
När jag går in i bios för att överclocka den så går det inte att ändra Mhz, Jag kan i princip inte ändra något. All text är iprincip grå.
Men jag kan ändra hastigheten på dram och sånt.

Vad kan det vara för fel?
Finns det några braprogram att överclocka med?

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk

Förmodligen står cpu-configuration på Auto,du får ställa på manual så kan du ändra inställningarna sen

Permalänk
Medlem

Det Altenativet finns inte. :S
Kan det inte vara någon jumper eller dyligkt som måste bort för att man ska kunna klocka?

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS version har du? Jag har samma bräda och CPU som du. Om du har X16 versionen av brädan, alltså. Men i mitt BIOS går man till Advanced > JumperFree Configuration > AI Overclocking > Sätt den på Manual. Då kommer ett nytt alternativ fram där du kan ställa in FSB/HTT (vad fan den nu heter på AMD prollar). Standard är 200 Mhz. Sen får du stänga av Cool'n'Quiet, för då öppnas ett alternativ under JumperFree Configuration som heter FID/VID Change.

Sätt den på Manual, då kan du ställa in multipel och VCore.

Glöm inte att göra en Limit (divider) på minnena.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Hur mycket har du ökat över standarden?

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Kör multipel 11 och och FSB 264 Mhz. Det ger 2.9 Ghz. Fast du måste öka VCore för att få den stabil. Öka ett eller två steg och kör lite Prime. Sen vet jag inte vad du har för revision och stepping, men de flesta 3700+ klarar de hastigheterna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag lyckades klantig som jag är ända bios till defult. och nu ligger proc på 1.9 oklockad. :S vet
du varför?

Tackar för hjälpen i alla fall

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Hmm... under Advanced kan du gå in på CPU Configuration. Där kan du se vilken multipel som används. Om den har sänkts så sänks klockhastigheten också. Om den står på 11, så gå in på JumperFree > AI Overclocking och kolla FSB hastigheten.

Om den gick till default kanske du måste stänga av CnQ igen. Gör som jag skrev ovan och se hur det går. Basvärdena för Multipel x FSB är 11x200 = 2200 Mhz.

Det kan bero på Cool'n'Quiet att den gick ner till 1.9 Ghz.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp nu funkar det igen. Ände problemet är att jag inte kan ändra vcore :S
Känner mig som en riktigt naab
men aja. Har inte sysslat Med överklockning förut.

Mvh Daniel

Visa signatur

"Det som inte dödar det härdar"

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte ändra VCore? Finns det ingen sån inställning eller? Om jag ska ändra VCore stänger jag av Cool'n'Quiet, går in på JumperFree och sätter FID/VID Change till Manual. Då kommer VCore-alternativet fram.

Aja, lycka till!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x