x800 Pro -> XT Borde fungerat? (AGP)

Permalänk
Medlem

x800 Pro -> XT Borde fungerat? (AGP)

Jag försökte igår med att modda om mitt x800 Pro (Club3D, AGP) till ett xt. Jag har en lasercut på kortet och denna slöt jag med ledande lack. Jag drog lacken runt själva laserskärningen.

Problemet är nu att jag fortfarande har 12 pipelines öppna. Borde jag inte lyckats öppna till 16 bara genom att sluta "bryggan"? Jag har installerat om drivrutinerna men inte flashat bios på kortet. Vad jag fattat det som ger bara flashen en högre default klockhastighet ändå.

De aktuella Reg-raderna för min GPU är dessa.
990: 0xFFF7FFFF
994: 0xFFFFFF1E

Skall jag försöka med lacken igen eller vad kan vara fel? Har tyvärr ingen mätare för att kolla om lacken slöt kretsen eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

nu är jag inte helt säker.. men känns som du behöver öppna pipsen i mjukvaran också, antingen med nytt bios eller om det går med rivatuner på nåt smidigt sätt..

/johan

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är det bara X800 PRO VIVO som går.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

X800 Pro VIVO har ju inte lasercut:en men har ändå bara 12 pipelines, saken är ju att det GÅR att flasha om man inte har den, men sen så stämmer inte dina Adresser:

990: 0xFFF7FFFF
994: 0xFFFFFF1E (det sista E:et ska vara ett F för att det ska funka : http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/127 )

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

Ok... för att reda ut alla osäkra kort och folk som tror saker utan att egentligen veta så skall jag reda ut detta åt alla.

Vi börjar med reg-raderna. Via AtiTool, håll inne shift och tryck på Settings. Scrolla ner och leta upp raderna där det står

Config_die_fuses
Refereras ofta även som Reg 990

Config_substrate_fuses
Refereras ofta även som Reg 994

För att göra detta enkelt nu, står det något annat än F som 4:e (fjärde) sista bokstav på Reg 990 är det kört, du behöver inte läsa längre.
Står det nu F är det skit samma vad det står sist på 994, men det innebär iaf att coren är öppen för att kunna köra 16 pipes, MEN, då krävs att man bryggar laserskärningen för att aktivera de sista pipesen. Köp nu ingen skit för bakrute-el-mojäng, utan köp riktig konduktiv färglack från förslagsvis Elfa (80-801-37), skit samma om den är dyrare.
Hur ni bryggar är upp till er sen men jag målade med tandpetare.

Lyckas ni med bryggan skall även sista bokstaven nu i Reg 994 ändras till ett F och AtiTool visar 16 pipelines.

Det är säkert detta som många snackar om för att bara flasha kortet till ett XT eller vad vet jag. För att flashen skall lyckas utan extra krusseduller som silverfärg-bryggan krävs det att både 990 och 994 redan har de omtalade F:en, oftas VIVO-korten då dessa inte har laserskärningen men via bios låst till 12 pipes.
Alltså, för icke-VIVO krävs inte flash för att aktivera 16 pipes, flashen är bara till för att ändra default klockinställningar. Hur detta relaterar till lite nyare kort som GTO har jag ingen aning om.

Detta gäller iaf likande AGP-kort. PCI-E har jag alltså inte någon aning om.

Källor:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?threadid=1723...
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=97283&page=9
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=5367

Kommentera gärna eller rätta mig om jag behöver förtydliga något.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amp.RC.
Ok... för att reda ut alla osäkra kort och folk som tror saker utan att egentligen veta så skall jag reda ut detta åt alla.

Har själv postat ett antal gånger om detta. Problemet är inte att informationen saknas. Problemet är nog snarare en kombination av att för få använder 'sök', och att sök-funktionen inte är tillräckligt bra på att hitta infon.

Det om det.

All info verkar korrekt, men det är litet rörigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amp.RC.
Står det nu F är det skit samma vad det står sist på 994, men det innebär iaf att coren är öppen för att kunna köra 16 pipes, MEN, då krävs att man bryggar laserskärningen för att aktivera de sista pipesen.

Det kan ju vara på sin plats att nämna redan här att man endast behöver brygga laserskärningen om det faktiskt finns någon. Står det ett 'F' sist i 994 så finns det inte ens något snitt, så då är det bara att flasha på. Man kan visserligen klura ut det ur texten senare, men en nybörjare kanske har problem att tolka det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amp.RC.
Detta gäller iaf likande AGP-kort. PCI-E har jag alltså inte någon aning om.

* Tidiga versioner av Pro-kort för AGP kunde öppnas genom bryggning och flashning. Sedan stängde de (ATI) den möjligheten.

* Alla AGP Pro Vivo-kort går att flasha vad jag vet. (kräver alltså inte ens bryggning).

* En handfull tidiga PCIE Pro Vivo sägs gå att flasha, men inte de senare. Jag köpte själv ett Pro Vivo PCIE från en av de första batcharna, och det är corelåst, så jag är nästan litet skeptisk till de som hävdar att de lyckats låsa upp dem.

Samma tekniker som gäller för Pro-korten gäller även för GTO och GTO2, men där finns det redan ganska detaljerade instruktioner i andra trådar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Sökfunktionen är under all kritik, håller med. Sen har jag haft allt svårare att lita på "infon" här på swec för det är allt för många här som skriver saker utan att veta. Vet man inte skall man fasen inte skriva något.

Tack för övrigt för tillägget, det kompleterar fint. Jag är medveten om att det blev lite rörigt men det var det bästa jag kunde få till för stunden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+