Windows Vista = skräp

Permalänk
Inaktiv

Windows Vista = skräp

Har läst på ett antal sidor att de nya windows kommer att innehålla ett skydd mot piratkopierade filmer som gör att som du ser på en så kommer hårddisken att stänga av sig. Vet inte om de är sant men de går att läsa på några ställen att DirectX 10 inte kommer att släppas till Winxp vilket betyder att man inte kan speal dom nya spelen utan att köpa Vista. Om allt detta stämmer i slutändan så kan Windows Vista och bill gate dra åt helvete me de.

Nån annan som tycker nåt annat?

Permalänk
Avstängd

Kör linux då hahaha, kass humor

Permalänk
Medlem

Finns gott om folk som tycker annat, som gillar detta nya koncept. Dom anser att det är bara piratkopierare som behöver vara oroliga. Alla som köper Microsoft produkter kan sova lugnt.

Ang. spel och program som kommer kräva DX10 så stämmer det nog rätt bra. Tillverkarna väljer ju den platform som är svårast att piratkopiera på. Detta är bara en del av det, därefter har vi hela övervakningsmotorn i Vista. Som ska se till så du använder din dator på rätt sätt.

Själv kommer jag nog skaffa en Mac när XP blir oanvändbart, såvidare inte Linux har mognat till lite mer för Desktopen.

Permalänk
Medlem

Vista är väl nya "XP", men vad blir det nya 2003 Server? Blir det "Vista Server" eller?

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Vista är väl nya "XP", men vad blir det nya 2003 Server? Blir det "Vista Server" eller?

Ja det snackas om det ska komma en vista server

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Re: Windows Vista = skräp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linuxfreak3
Har läst på ett antal sidor att de nya windows kommer att innehålla ett skydd mot piratkopierade filmer som gör att som du ser på en så kommer hårddisken att stänga av sig.

Antingen så läste du väldigt snabbt eller så läste du på kufiska propagandasidor. Möjligen en kombination av båda.

Permalänk

Känns som att Linux kommer att vinna många användare pga. Vista! Har kört en del Linux och det är grymt bra redan, hoppas dom hinner fixa till det ännu mer innan realesen av Vista då kanske massor byter till Linux. En stor fördel med Linux att det finns ju motsvarande program som finns till windows fast gratis!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Re: Windows Vista = skräp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linuxfreak3
Har läst på ett antal sidor att de nya windows kommer att innehålla ett skydd mot piratkopierade filmer som gör att som du ser på en så kommer hårddisken att stänga av sig. Vet inte om de är sant men de går att läsa på några ställen att DirectX 10 inte kommer att släppas till Winxp vilket betyder att man inte kan speal dom nya spelen utan att köpa Vista. Om allt detta stämmer i slutändan så kan Windows Vista och bill gate dra åt helvete me de.

Nån annan som tycker nåt annat?

DRM är väl knappast något nytt? Men jag antar att alla pirat kopierare blir väldigt arga när företagen faktist vill att deras kunder ska följa lagstiftningen som finns i sverige.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Stämmer
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_060108_trusted_co...

Rezuth bara för att lagen står i Sverige så betyder det inte att lagen är rätt och det är knappast bara piratkopierare som bör oroa sig.

Btw det borde starta en vista tråd så vi slipper alla sådana här trådar kommer ju en varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Att hårddisken stänger av sig om man tittar piratkopierad film är väl ren nonsens.

Ok DirectX 10 verkar vara bara för Vista, varför kan man nog lästa här:
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1931918,00.asp

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Ryktena är ju som vanligt överdrivna.
Men visst finns det alternativ:
www.ubuntulinux.org
www.apple.se

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Re: Windows Vista = skräp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linuxfreak3
Har läst på ett antal sidor att de nya windows kommer att innehålla ett skydd mot piratkopierade filmer som gör att som du ser på en så kommer hårddisken att stänga av sig. Vet inte om de är sant men de går att läsa på några ställen att DirectX 10 inte kommer att släppas till Winxp vilket betyder att man inte kan speal dom nya spelen utan att köpa Vista. Om allt detta stämmer i slutändan så kan Windows Vista och bill gate dra åt helvete me de.

Nån annan som tycker nåt annat?

Med tanke på ditt namn så känns det inte som du bör ha något problem - eller tog du det för att det lät coolt?

Hursomhelst, propaganda. Det är ingen som faktiskt vet hur det kommer bli när det där väl släpps.. Vissa pratar om domedagen, vissa säger att det kommer knäckas, vissa säger .... Kort sagt, det finns många teorier. Det ligger ju dock en bra tanke bakom - få slut på piratkopierandet. Eller kan ni ärligt stå och säga att ni tycker det är bra? Visst är det skönt att kunna dra ner filmer gratis, men det kostar ju fortfarande att tillverka. Att sedan priserna är hutlösa och att pengarna oftast går till fel personer, samt distribueras på dåligt sätt, det är väl en annan sak. Sen vill jag påpeka att jag inte alls gillar DRM, men jag förstår ju varför det kommer liksom.

Just my 0.02 cents.

Permalänk
Medlem

Jag håller definitivt med topic.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag håller definitivt med topic.

inte förvånad

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
inte förvånad

Det borde du inte vara

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: Windows Vista = skräp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
...
Det ligger ju dock en bra tanke bakom - få slut på piratkopierandet. Eller kan ni ärligt stå och säga att ni tycker det är bra?
...

Svaret på den frågan är faktiskt inte helt självklar. Ex är jag fullt övertygad om att piratkopiering leder utvecklingen framåt gällande hårdvara. Om ex folk inte kunde skaffa alla spel dom vill ha skulle dom inte behöva någe bra grafikkort och köper ingen grafikkort så lär det knappast utvecklas i samma takt som nu.
Även MS tror jag haft nytta av piratkopieringen då det antagligen gjort att dom fått det monopol dom har idag vilket dom så fint nyttjar till att tjäna pengar.

Så svaret på din fråga, ja, piratkopiering kan vara bra.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Re: Re: Re: Windows Vista = skräp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Svaret på den frågan är faktiskt inte helt självklar. Ex är jag fullt övertygad om att piratkopiering leder utvecklingen framåt gällande hårdvara. Om ex folk inte kunde skaffa alla spel dom vill ha skulle dom inte behöva någe bra grafikkort och köper ingen grafikkort så lär det knappast utvecklas i samma takt som nu.
Även MS tror jag haft nytta av piratkopieringen då det antagligen gjort att dom fått det monopol dom har idag vilket dom så fint nyttjar till att tjäna pengar.

Så svaret på din fråga, ja, piratkopiering kan vara bra.

Så speltillverkarna ska få betala för utvecklingen av grafikkort?

MS Har nog inte fått något större monpol tack vare piratkopiering. Ser inte logiken bakom det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Piratkopiering gynnar studentlivet och ungdomar, och därav en stor del av samhället.

Permalänk

ja tyck då iaf de borde räcka me att de gör så att man inte kan använda ett piratkopierad vista exemplar. Sen vad man gör på datorn borde de strunta i!

Visa signatur

Mvh Rikard

C2D E4300 CPU 1.8ghz@3ghz 1.35v 31C Idle 58C Load, Gigabyte GA-965P-DS3 Mobo, Asus x1950pro 256mb Grafikkort, 2x2048 OCZ minnen, Samsung 500gb SATA2,Samsung DVDRW SATA, Antec Sonata II Chassi.Tgb Logitech UltraX, Mus Logitech MX1000

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt i hela världen borde vara gratis. Inga pengar skulle finnas heller utan man skulle odla sin egen mat och göra sin egen musik och sitt eget vista. BILLIGT! Allt skulle bli skitbra! Ingen behöver jobba åt någon annan och ingen piratkopiering!

Flower power!

Ni kommer tänka annorlunda om ni en dag sköter ett eget företag som producerar saker grabbs

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Det är dock inte riktigt så enkelt. Jag ser stora fördelar med piratkopieringen för hemmaanvändaren. Ska försöka strukturera dem litegrann, om någon undrar över något så ställ en följdfråga; jag har debatterat det här en del i mina dagar.

Piratkopiering av t ex dreamweaver och photoshop, det vill säga dyra företagslösningar, för hemmabruk anser jag fullständigt moralisk godtagbart. Ingen har råd med dem för hemmabruk men alla har dem hemma. Detta leder till att företagen behåller sin monopolställning då konsmuneterna kommer att kräva dessa program på arbetet i framtiden.

Piratkopiering av spel är moraliskt fel av ungefär samma skäl som kopiering av musik. Däremot får det bra följder eftersom tillverkarna måste anstränga sig för extratjänster på internet, patchar, tillägspaket etc. I musikens fall så dödar det skivmonopolen och öppnar upp för DIY-rörelsen vilket enbart är positivt.

Slutsats:
Piratkopiering av program för företag hemma är ok.
Piratkopiering av musik är önskvärt.
Piratkopiering av film och spel är roligt men ganska moraliskt förkastligt. Dock har även det fördelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Som ska se till så du använder din dator på rätt sätt.

Ingen jävel skall "se till" att jag använder min dator på rätt sätt, min dator är just MIN dator.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Det är dock inte riktigt så enkelt. Jag ser stora fördelar med piratkopieringen för hemmaanvändaren. Ska försöka strukturera dem litegrann, om någon undrar över något så ställ en följdfråga; jag har debatterat det här en del i mina dagar.

Piratkopiering av t ex dreamweaver och photoshop, det vill säga dyra företagslösningar, för hemmabruk anser jag fullständigt moralisk godtagbart. Ingen har råd med dem för hemmabruk men alla har dem hemma. Detta leder till att företagen behåller sin monopolställning då konsmuneterna kommer att kräva dessa program på arbetet i framtiden.

Piratkopiering av spel är moraliskt fel av ungefär samma skäl som kopiering av musik. Däremot får det bra följder eftersom tillverkarna måste anstränga sig för extratjänster på internet, patchar, tillägspaket etc. I musikens fall så dödar det skivmonopolen och öppnar upp för DIY-rörelsen vilket enbart är positivt.

Slutsats:
Piratkopiering av program för företag hemma är ok.
Piratkopiering av musik är önskvärt.
Piratkopiering av film och spel är roligt men ganska moraliskt förkastligt. Dock har även det fördelar.

Som sagt. Du skulle aldrig tänka så om du jobbade med att utveckla dessa program, eller spela i de banden, eller vara finansiär till filmerna.
Ditt resonemang håller när man sitter på sitt rum och vill ha allt gratis. Gratis är ju skönt och så försöker man se det positiva i det. Men om man tänker lite större så funkar det givetvis inte.
Skulle din lösning vara så förträfflig som du får det att låta så skulle det väl vara så branchen fungerar?
Jag kan gå hemma på A-kassa och göra musik åt dig som du laddar ner gratis.
Eller sitta hemma med mina 20 andra vänner och skriva ett dataprogram på heltid. Gratis givtvis. Vi bor i tält och äter konservmat som vi fått ihop på våra ihopsamlade burkar. Men gratis det ska det vara för dig.

Det finns ingen som vill jobba gratis åt dig så enkelt är det. Systemet skulle kollapsa direkt. Om man inte bor på en söderhavsö och inhalerar majja och tycker bob marley var dum som inte fixade sin tå

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Ingen jävel skall "se till" att jag använder min dator på rätt sätt, min dator är just MIN dator.

Ja och ingen ska fan ta din bil när du använder den för att frakta knark över gränsen! Det är ju din bil!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ja och ingen ska fan ta din bil när du använder den för att frakta knark över gränsen! Det är ju din bil!

Lika bra att instalera övervakningskameror i var persons hem, jag menar, man kan ju göra något olämpligt? Och det är ju liksom bara dem som gör något olagligt som behöver bara oroliga.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Lika bra att instalera övervakningskameror i var persons hem, jag menar, man kan ju göra något olämpligt? Och det är ju liksom bara dem som gör något olagligt som behöver bara oroliga.

Faktist är det bara dom som behöver vara oroliga : >

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Stora skivbolag och kommersiell musik förtjänar att dö. All bra musik de sernaste fem åren är i praktiken producerad i ett sovrum av en ambitiös amatör. De tjänar större delen av sina pengar på spelningar eftersom deras begränsade upplagor kostar såpass mkt att tillverka. De har inte råd med marknadsföring utan låter internet sälja deras spelningar åt dem.

Det är framtiden. kommersiell musik såsom den spelas på radio är förhoppningsvis snart död.

Du missar min poäng med datorprogrammen. Man bör inte piratkopiera hemprogram. Men program som är för dyra för att köpa, t e photoshop, anser jag att man BÖR kopiera hem. Branschen tjänar på det eftersom det ger gratis utbildning åt alla i just deras programvara. Detta leder till att företag i större utsträckning köper jsut DERAS program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Faktist är det bara dom som behöver vara oroliga : >

Samt alla de som vi ha lite personlig integritet kvar.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Faktist är det bara dom som behöver vara oroliga : >

Så när vi ändå håller på kan vi installera övervakningskameror hos dig i varje rum? På ditt badrum? I ditt sovrum? I din säng kanske?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs