bygga ett vattenkylt hårddiskrack där man kan kapsla in hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

bygga ett vattenkylt hårddiskrack där man kan kapsla in hårddiskarna.

jag har påbörjat ett lite större projekt där jag ska göra ett effektivt vattenkylningssystem till en fulltowerlåda jag har stående.
målet är att det ska bli så tyst som möjligt och hårddiskar hörs, så jag tänkte ljuddämpa dem.
har inte riktigt kommit på hur jag ska gå tillväga, men grundidén ser ut som följande:

hårddiskarna skruvas mellan två kopparplåtar och sedan löder jag fast ett kopparrör som jag bockar som bilden visar.
efter det byggs någon låda runt konstruktionen i något, ännu inte bestämt, material.

först och främst undrar jag om jag kommer lyckas löda med vanlig lod och använda mig av en varmluftspistol.
det gick helbra att löda fast en anslutning på den något skadade radiatorn genom att göra precis så.

kan man bocka kopparrören på något smidigt sätt utan verktyg?
jag har snappat upp att man ska packa dem med sand så de inte veckar sig.
mer tips?
funderingar?

kan lägga upp lite mer bilder sen när jag kommit en bit på vägen.
hittills har jag bockat en "shroud" till radiatorn i aluminiumplåt. blev riktigt nöjd med resultatet.
datorn ska så småningom lackas vit, btw

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre om rören går horisontellt dvs på samma sätt som diskarna är placerade? Då borde det kyla bättre.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Du kan packa rören med finkornig sand eller salt. Du måste dock packa väldigt hårt, och ändå värma röret ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Är det inte bättre om rören går horisontellt dvs på samma sätt som diskarna är placerade? Då borde det kyla bättre.

Tror inte det spelar någon större roll då värmeutvecklingen i hårddiskarna inte är så hög och jag tror värmen kommer sprida sig jämnt över kopparplåtarna. Men ditt förslag är förmodligen bättre så jag kör nog på något sådant ändå

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tror inte det räcker med en varmluftpistol..
Du får nog ta en "mini svets" från Clas Ohlson..

Ngn utav dessa skulle jag använda..

30-8933
30-8274
30-7115

http://www.clasohlson.se

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Tror inte det räcker med en varmluftpistol..
Du får nog ta en "mini svets" från Clas Ohlson..

Ngn utav dessa skulle jag använda..

30-8933
30-8274
30-7115

http://www.clasohlson.se

okey, inte så farligt dyrt. får man skaffa sig om det inte funkar.
var på clas ohlson precis, men såg inte ditt inlägg innan dess

har skaffat mig 2 meter kopparrör. nu ska det böjas och testas lite.
någon som har tips på lättaste sättet att böja 90 graders-böjar på röret?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

bockverktyg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
bockverktyg

jo, men förutom det.
kostade 124 spänn på clas ohlson och jag var nära på att köpa, men jag tvivlar på att jag kommer ha så mycket nytta av det mer än för en gång.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
okey, inte så farligt dyrt. får man skaffa sig om det inte funkar.
var på clas ohlson precis, men såg inte ditt inlägg innan dess

Typiskt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

har skaffat mig 2 meter kopparrör. nu ska det böjas och testas lite.
någon som har tips på lättaste sättet att böja 90 graders-böjar på röret?

Lättast är väl att löda på 90º vinklar..
Annars kan du ju ta ngt med samma radie som du vill böja och sen värma upp röret och böja runt vad du nu använder

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Skulle man inte bara kunna använda plastslangar precis i böjarna? Då slipper man ju hela problemet med att bocka rören, något som jag förövrigt tror ät ganska svårt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte prova att använda en Bromsrörtång som man bockar koppar-rör för olika vinklar till bilar!!Kolla www.biltema.se sök Bromsrörtång !

Eller "Rörbockningsverktyg" även där på biltema!!
Även "Röravskärare" !

Kolla om det inte finns några "kopplingar" anslutningsnipplar som kanske skulle funka istället för att "löda"!!!Typ sådana som sitter på bromsarna på bilar!I bromsoket!

Koppar så bör man ej "löda" skall hårdlödas!

http://www.aga.se/International/Web/LG/SE/likelgagase.nsf/Doc...

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Permalänk
Medlem

snålvariaten för bockning är att fylla röret med packad sand eller liknande, plugga igen ändarna och böja..

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem

Ja !Fisken i akvariet får väl bo i fryspåsen en stund

Permalänk
Medlem

liten lägesupdate:

jag har packat röret med sand och bockat lite. men det kommer inte funka.
värmer med varmluftspistolen och böjer sedan mot en avsågad granstamm som är ~15 cm i diameter.
tyvärr börjar det vecka sig och där det väl har veckat sig fortsätter det bara eftersom det verkar vara lättare att böja just där.
så jag får se mig om efter andra alternativ.

den där bromsrörstången var förresten dyrare än bockverktyget. grejen är den att jag inte är sugen på att lägga speciellt mycket pengar. allt som allt har det kostat runt 300 hittills, inkl lådan och radiatorn, så en tång som kommer användas en gång för 125 känns inte motiverat. men jag kanske ändrar uppfattning

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Rörbockningsverktyg
För koppar-, mässings- och aluminiumrör. Vinklarna 30, 60, 90, 120, 150 och 180° är markerade på verktyget. För rör med Ø 6 mm (1/4").

19-1225 59,90 kr

www.biltema.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wallan2
Rörbockningsverktyg
För koppar-, mässings- och aluminiumrör. Vinklarna 30, 60, 90, 120, 150 och 180° är markerade på verktyget. För rör med Ø 6 mm (1/4").

19-1225 59,90 kr

www.biltema.se

jag har Ø 12 mm och den var lite dyrare, men ändå billigare än på clas
kasnke får bli en sån ändå.
tack för tipsen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Välja kopparrör med omsorg!

Beroende på hur tätt Du vill kapsla in prylen med kopparrör blir valen olika.
För att bocka rören kalla kan Du välja mjuka rör. Presolrören är smidiga att böja men Du får skala av plasten. Önskar Du snävare krökar är broms/bränslerör att rekommendera.

Gällande lödandet är gasol och flussmedel det bästa.
Allt Du behöver finns på Biltema.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort så som du beskriver men använde mig utav 90 vinklar som jag lödde på. Gjorde ifs bara en som då kyler den ena sidan av hårddiskarna och det är inte tillräckligt det behövs på båda sidorna men det ser jag att du tänkt göra

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag bockat till en riktigt fin konstruktion. Köpte ett bockningsverktyg på clas ohlson och det är fantastiskt mycket lättare att bocka nu. Blev riktigt bra

Får förmodligen inhandla en liten gasolbrännare och flussmedel.
Varmluftspistolen kastade in handduken förut efter lång och trogen tjänst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Trodde väl att du skulle göra det tillsut!Kul att det blev bra!Kan du inte sätta upp lite bilder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wallan2
Trodde väl att du skulle göra det tillsut!Kul att det blev bra!Kan du inte sätta upp lite bilder?

kan bjuda på en bild halvtaskig bild

blev ett litet veck på röret som synes längst upp till höger, men det är inte mer än någon millimeter och har förhoppningsvis ingen betydelse.

hårddiskarna ska sitta i en plåt som är bockad och kopparröret ska fästas vid plåten.
sett från sidan:

_||_||_
| || || |......
| || || |......
| ||_|| |......
|_____|

punkterna är hårddiskarnas placering.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!Lycka till!

Permalänk

Snyggt bockat!

Inte illa alls!
Lite skeptisk till att Du lyckas kyla hårddiskarna med såpass lite rör.
Värmeutbytet mellan plåtarna och rören är inte så stort så relativt högt flöde och kallt vatten kan behövas eller fler rör. Varmluftspistoler blir sällan tillräckligt varma så gasol är det vanligaste. För att fortsätta med rördragningen är lödkopplingar säkrast iaf tills Du kommer ur lådan. Mycket ovanligt att de börjar läcka om de är täta från början men använd flussmedlet enligt bruksanvisningen.
Ser fram emot bilder på projektet