Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
hmm, det är ett fristående os som i grunden är xp. men man köper/installerar det som ett fristående os.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48522

Okej. Får väl se om man köper det eller om det finns något annat också.

Nu är saken den att jag sålde datorn i översta inlägget, till förmån för något smidigare. Så åter till frågan; Vad ska jag ha för hårdvara?
Någon som kan hjälpa mej med det? Jag vill inte ha ett chassi som är för högt. Och med för högt menar jag 10 cm.

Tack på förhand!

Mvh Claes

Permalänk
Medlem

jag har en sån!

jag har en sån dator kopplad till tv:n (28'' crt)
jag har ett ATI radeon 7000, har inget tv kort i än, ska sätta i det ikväll

jag funderade lite på en "vga-scart", men efter lite tänkande tog jag en s-video kabel, och lödde om lite så att luminans och krominans tåtarna i svideon e kopplad på kompositstiften på scarten...

Enda problemet är att den låter som ett jävla as... ganska plågsamt när man kollar på film :-/ (kan det ha nåt att göra med för klent nätagg :-S)

edit: såg att du hade sålt den nu

Visa signatur

der karp: .50 BMG om älgen får välja!!!!!

Permalänk

Japp, den är såld. Så nu har jag ju lite mer att röra mej med. Men jag är i valet och kvalet om jag ska bygga en tunn, liten pjäs med de delarna jag länkade på första sidan (eller liknande). http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172336

Eller om jag ska gå fullt ut och bygga en HTPC som klarar HDTV. Men jag varken har, eller planerar, att köpa en HDTV just för tillfället. Det bästa är kanske att köpa något liknande det jag länkade till och sen byta upp sig när det är dags.

Eller vad tycker ni?? Inte lätt det här ju!

Permalänk
Medlem

Jag tycker kanske inte att man ska ha som mål att den ska klara HDTV - men tycker ändå att det är bättre om man satsar på en låda/moderkort som är mer "anpassningsbar" för framtiden.

De där "minilådorna" är ju lite krångliga att hitta prylar till och ganska svåra att få riktigt tysta (?)

Jag rekommenderar en HTPC-låda som tar standard ATX-moderkort och ATX-aggregat så att man själv kan uppgradera och byta ut prylar i framtiden (nytt moderkort/processor, Blueray/HD-DVD etc)

Själv äger jag ett D.Vine 5 chassi samt ett Accent HT-200 chassi

Enda nackdelen med D.Vine 5 är att det bara tar mATX aggregat och då är förbannat svår att få helt tyst - således använder jag primärt Accent HT-200 idag för att det är knäpptyst (med tysta delar)

Via Epia moderkort är läckra - men skulle inte vara mitt val för en HTPC.

Själv skulle jag endast köpa Via Epia med fläktlös kylare, fläktlöst nätaggregat och compactflash->IDE adapter för att bygga en helt ljudlös dator - den skulle dock inte orka med HTPC utan skulle användas som typ webserver etc.

Men som sagt - bättre med prylar som är lätta att få tysta och där man kan uppgradera i framtiden - i sådana fall är varken lådan eller Via Epia moderkortet som du funderar på några bra val.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köpa XP MCE fristående, du får bara köpa det tillsammmans med deras hårdvara.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jag tycker kanske inte att man ska ha som mål att den ska klara HDTV - men tycker ändå att det är bättre om man satsar på en låda/moderkort som är mer "anpassningsbar" för framtiden.

De där "minilådorna" är ju lite krångliga att hitta prylar till och ganska svåra att få riktigt tysta (?)

Jag rekommenderar en HTPC-låda som tar standard ATX-moderkort och ATX-aggregat så att man själv kan uppgradera och byta ut prylar i framtiden (nytt moderkort/processor, Blueray/HD-DVD etc)

Själv äger jag ett D.Vine 5 chassi samt ett Accent HT-200 chassi

Enda nackdelen med D.Vine 5 är att det bara tar mATX aggregat och då är förbannat svår att få helt tyst - således använder jag primärt Accent HT-200 idag för att det är knäpptyst (med tysta delar)

Via Epia moderkort är läckra - men skulle inte vara mitt val för en HTPC.

Själv skulle jag endast köpa Via Epia med fläktlös kylare, fläktlöst nätaggregat och compactflash->IDE adapter för att bygga en helt ljudlös dator - den skulle dock inte orka med HTPC utan skulle användas som typ webserver etc.

Men som sagt - bättre med prylar som är lätta att få tysta och där man kan uppgradera i framtiden - i sådana fall är varken lådan eller Via Epia moderkortet som du funderar på några bra val.

Du har nog rätt i vad du skriver om HDTV och anpassningsbar. Jag vill dock fortfarande ha en så liten htpc som möjligt, och det utesluter användandet av ATX-kort iallafall. Jag sålde min andra dator just för att den var för hög (tyckte jag, 10 cm). Man kanske ska sätta det som en maxgräns. Inte över 10 cm hög. Det är ju vad jag personligen tycker.

Men jag tror nog jag följer ditt råd, om att inte göra min htpc "HD-klar". Vad för hårdvara bör jag satsa på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Du kan inte köpa XP MCE fristående, du får bara köpa det tillsammmans med deras hårdvara.

Nä, det har jag märkt. Frågan är om det är värt att köpa MCE eller om man ska testa med något annat först? Meedio har väl trial-versioner, om jag inte missminner mej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Men jag tror nog jag följer ditt råd, om att inte göra min htpc "HD-klar". Vad för hårdvara bör jag satsa på?

Det är ju en smaksak. Själv har jag ett (passivt kylt) ATI radeon kort eftersom jag använder Vga->Scart kabeln, 1Gb ram-minne, AMD sempron 3400+ processor (snabb och sval) samt en Segate IDE disk (tyst).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackheim
Frågan är om det är värt att köpa MCE eller om man ska testa med något annat först? Meedio har väl trial-versioner, om jag inte missminner mej.

Just nu är det ingen trial-version man får när man laddar hem Meedio utan i själva verket fullversionen (vet ej varför)

Mediaportal fungerar också fint - testa dessa först innan du köper MCE.

Eftersom jag kör Vga->Scart kabeln är det viktigt att HTPC-mjukvaran har precisions-inställningar för att placera bilden helt rätt i TV:n - därför kör jag Meedio under Windows, men har även testat MythTV under Linux med mycket gott resultat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver

Just nu är det ingen trial-version man får när man laddar hem Meedio utan i själva verket fullversionen (vet ej varför)

jag tror på Yahoo teorierna ...

Visa signatur
Permalänk

Hello igen!
Jag tror äntligen att jag har bestämt mej för att köra på det här paketet (med några ändringar): http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172336

Jag kommer inte att kunna köra HDTV förrens om ett par år, tidigast. Och då är ju delarna som klarar av HDTV mycket billigare än de är nu.
Så det primära som min HTPC ska klara av är:
- Spela upp DVD-skivor
- Spela in/spela upp TV-program
- Spela upp musik

Mitt paket + minst en 200Gb borde väl kunna fixa det? Jag har tänkt att byta ut moderkortet till ett helt fläktlöst.

Sen undrar jag vad jag ska ha för TV-kort egentligen. Bor i ComHem-hus, men kommer inte att ha något digital-TV-abbonemang. Fast hur blir det om man köper ett kort som klarar av dagens analoga signaler, när de sedan släcker?

Många frågor, igen!
Tacksam för svar.

EDIT: Kolla gärna in vad jag plockat ihop! http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=58152...