Windows Mobile 5.0- vs "Java"- baserad mobil

Permalänk

Windows Mobile 5.0- vs "Java"- baserad mobil

Hej!

Hoppas att tråden passar bäst här

Jag hade tänkt mig att köpa ny mobiltelefon, min nuvarande har ca 4år på nacken.

Som programmerare är jag mest intresserad av programmeringsmöjligheterna på mobiltelefonen.
Om det spelar någon roll så är det telefonerna SE W810i och QTek 8310 jag kollar på just nu.

Jag är ganska intresserad av prestanda, och det är svårt att se med emulatorer.

Så ni som har testat, vilken miljö tycker ni är bäst att utveckla för? Skulle vara tacksam över att höra era tips och synpunkter!

En fråga till, kan man programmera en "service" typ, alltså ett program som körs i bakgrunden utan att det märkas i båda miljöerna?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

jag har arbetat en hel del med windows mobile förut, och det är ju i princip identiskt (men skapligt strippat då) mot vanliga win32 om man behärskar den apin. Så, om man redan behärskar win32 så äger det tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Jag tycker det är lite orättvist att jämföra Windows Mobile-platformen med Java 2 Micro Edition (J2ME).

Windows Mobile är en operativsystemsplatform samt ett API för utvecklare att nyttja. J2ME är inte ett operativsystem. Det är inte Java som körs i botten på en W810 som exempel.

Windows Mobile som utvecklingsmiljö bör jämföras med något motsvarande, till exempel Symbianplatformen, som även den har ett mycket omfattande api.

När det gäller prestanda på mobilplatformen så kommer ett nativt program kompilerat för just den platform du kör slå ett javaprgram med hästlängder, och så lär det vara ända tills mobiltelefonerna börjar blir mer starka (då man får plats med en "riktig" JVM så kan det plötsligt börja hända rejäla saker runt prestanda).

W810 har väl ett "gömt" operativsystem, och det finns väl inget sätt att göra "nativa" program till den så vitt jag vet.

Fördelen med J2ME-platformen är ju att du får ett program som är mer portabelt än ett windows mobile program, och därför kan även dina program vara till glädje för andra.

//C

Permalänk

Tack båda för hjälpen!

totoo, har jobbat med både Java och Win32-API:t. Har jobbat mest med C++ och C# dock, tycker bäst om det, så det lockar ju

conio, mmm det var det jag misstänkte, tycker det är samma med desktop-varianterna. Gillar dock Java som princip, just med platformsoberoende och så. Dessutom är det ju många bra lösningar i det som kom före Windows släppte sitt .NET-framework.

Som det känns nu tror jag att jag satsar på en telefon med Windows Mobile på.

Är det några fördelar med Symbian jämfört med Windows Mobile då? Vad använder man för programmeringsspråk till det?

Har redan två idéer på program som använder sig av WLANet en en ev. QTek 8310:
Ett som synkar mot en ftp-mapp så fort man kommer hem, så slipper man ens koppla ihop den med datorn.
Ett annat där man använder telfonen som fjärrkontoll över WLANet när man är hemma.

Är rejält sugen på att köpa en nu som ni kanske ser

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze