Permalänk
Medlem

I den paranoida tid vi lever i...

så hade jag under sommaren tänkt bygga ett chassi med en lite säkerhetsfunktion...
jag är säker på att det e fler här som har gått i banorna kring att bygga in en liten pryl som raderar din hdd på sekunden... (inte för att nån här skulle syssla med olaglig nedladdning, och jag ska självklart bygga detta chassi åt en kompis).... eller så kanske jag bara tror att CIA e ute efter mig... XD

tyckte bara att det kunde vara ett kul projekt...

hursomhelst... nån som redan byggt denna pryl? har några ideer?

jag tänker i banorna kring en stark elektromagnet... skulle det funka? skulle det slå ut resten av datorn också?
hur stark måste den vara? (har nån testat att radera hddn med en magnet?)

allternativt blir det en extern hdd enhet med platts för ett par...

jag hade tänkt att jag skulle göra ett ordentligt stålchassi och sedan sno en sån där brandalarmspryl med glas som ska krossas för att komma åt knappen...

Permalänk
Medlem

Va fan skaffa nåt skojigt istället, typ thermit som antänds om du trycker på nödknappen! Då kommer det vara svårt att läsa HDDn igen iaf kanske blir lite jobbigt om det råkar gå igenom HDDn, chassit och sen bordet så skiten börjar brinna bara ^^

Permalänk
Medlem

verkar som en skoj sak. jag tror att andra saker påverkas av magnetfält såsom nätagg, mobo och allt dedär. men kan du inte ha det som en extern bur en bit ifrån datorn där du har alla semesterbilder och hemmagjorda dokumentärsfilmer?

Visa signatur

:)

Permalänk
Hjälpsam

Spontant hade jag nog kört nåt i stil med mycket kraftiga kondencatorer som laddas under datorgång och kan via ett relä laddas ur (stora röda knappen).

Urladdningen (rätt bra med kräm) går igenom 4-6 elektromagneter placerade runt (eller tom innuti efter lite moddning, kika på tex Mashies Y2K bug mod för hdd modning).

Vidare så passar du på att grilla elektroniken på kretskortet med samma teknik, kör med överspänningskydd/säkring mellan nätagg molex och hdd för att hörhoppningsvis inte grilla mycket mer i datorn än nödvändigt.

Omslut hela apparaturen med 1-2 lager jordat metallnät för att förhoppningsvis fånga de värsta elektromagnetiska pullsen från övrig elektronik.

Ganska dyrt att testa sig fram med trial and error dock.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget med moddning att göra men annars finns det kryptering som visat sig vara ganska svårknäckt.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

det där med kondesator verkar som en intressant pryl... jag e inte så haj på elektronik... jag vet hur en elmotor å elektromagneter funkar, men det är ungefär så långt som min kunskap räcker.

du har inte lust att rita ett litet kopplingschema??... snälla?

å gällandes testerna... brukar hitta gammla burkar nere i grovsopen lite då å då... så dem kan man ju testa på, dessutom börjar jag bara med elektromagneten för att sedan testa om man kan läsa hdd överhuvudtaget... eller om den pajar, eller om den går å läsa men e helt ren...

Permalänk
Medlem

Rätt roligt om man råkar komma åt "den stora röda knappen" innan det är dags.
Isånafall ska man ju ha typ 2 olika nycklar som måste vridas om och sedan tryck på knappen innan den detonerar.

Permalänk

Eller en 10 sec delay med sirener där man under tiden kan avbryta processen.

Jag skulle nog snarare testa att ta någon ganska tjock sladd (måste ju klara effekten som ska matas igenom den) sen linda det typ några hundra varv runt hårddisken tills hårddisken själv är mittpunkten i en stor spole. Det borde ge ett ganska maffigt magnetfält om man drar i lite kräm i kabeln sen. Försök få tag i ett dussin gamla typ 0-1gb-diskar att testa lite på?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Intressant tanke. Jag bjuder på en liknande som dök upp i huvudet häromdagen:

Jag har alla fotografier och dylika för-mig-viktiga filer på en hårddisk som jag ogärna ser blir förstörd vid eventuell katastrof. Sååå .. jag tänkte montera den utanför själva datorn, i anslutning till hallen/ytterdörren (den sitter i en serverdator som står i de krokarna ändå) i någon anordning som gör den lätt att greppa och slita loss om man måste utrymma på grund av eldsvåda, till exempel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skaffa en spruta med koncentrerad syra i och koppla till HDDn via ett litet hål med en försegling. Vid "tiden T=0" så sprutas syran in i HDDn och garanterat förstör den. Skivorna är gjorda av glas med ett tunt metallskikt utanpå så det blir bara sopor kvar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

ha en extern disk som du har alla semesterbilder på o sen när CIA knackar på dörren så har du laddat upp med verktyg för att följa guiden "Hur man förstör en hårddisk" så när du trycker på knappen släpps yxan iväg o delar disken mittitu

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

alltså, om du verkligen vill att ingen ska kunna se vad du har haft på disken så är den ända som gäller typ att slänga ut hårddisken genom fönstret och hoppa på den. alternativt smälta disken.

det går att få tillbaka data från de mesta med mordern teknik

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

joooo skulle ju funka men det e inte lika coolt som en elektromagnet... sen så måste man ju självklart lägga till nått uppladdningsljud å se till att alla fläktar varvar upp...

pluss att en av tankarna var att man kanske skulle kunna använda hdd efter att den blivit rensad...

vet inte om det går... ska läsa på om dessa kondesatorer... men skulle vara fin om man hade en mätare som visar hur stor laddingen är... dvs ha en flipp-flopp-knapp som startar/stänger av laddningen en mätare som visar när den e full, och en som utlöser den...

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men klart effektivast skulle ju vara om man via en knapp kunde släppa loss 220v genom en enorm elektromagnet, inbyggd i hårddiskracket, som i sin tur är inlindad i ett tiotal lager blymatta för att minimera skadan på övriga komponenter.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Köp den nya hårddisken som har plexiglas (glömt märket) så man ser skivorna sedan så tar man microvågsdelen från en micro och placerar den ovanför, monterar allt i en helsvetsad plåtlådalåda som jordas(?) när sedan sedlighetspolisen kommer är det bara att starta att micra den. Borde bli typ som när man micrar en CD?

Eller att man kör den i en

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Annars kan du slå på en session med IBAS Expert Eraser X3.

Skriver över varenda liten bit på hårddisken med ett slumpmönster tre gånger om. Lagom svårt att knäcka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LupusRex
Annars kan du slå på en session med IBAS Expert Eraser X3.

Skriver över varenda liten bit på hårddisken med ett slumpmönster tre gånger om. Lagom svårt att knäcka.

Tar även lagom lång tid... Här ska ju gå direkt, man ska hinna reagera på att CIA har slagit in dörren, hunnit trycka på en knapp eller starta vad man nu ska starta och den ska hinna bli klar innan någon kan hinna avbryta hela proceduren för att kunna återhämta allt fint.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Finns det inte externa hårddiskar man kopplar till nätverket?
I så fall så tar man en sådan och en trådlös router (så blir nätverks hårddisken trådlös), sedan tar man hela det paket och lägger det i en vattentät box som man gräver ner på valfri plats på tomten, man drar även en dold elkabel till boxen (allt måste ha ström). FÄRDIGT!

ÖVERKURS: Efter du grävt ner din låda kommer du spontant på att du vill bygga ett hus eller något annat som man inte kan flytta, precis på den platsen du har lagt din låda.

Ingen kommer någongång misstänka att du har en fin liten hårddisk där, du vill ju bara säkra dina semesterfilmer!

OBS! Göm elsladden väl!

Permalänk
Medlem

Uppfinn en megasuperultrahypersnabb formatering!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Finns det inte externa hårddiskar man kopplar till nätverket?
I så fall så tar man en sådan och en trådlös router (så blir nätverks hårddisken trådlös), sedan tar man hela det paket och lägger det i en vattentät box som man gräver ner på valfri plats på tomten, man drar även en dold elkabel till boxen (allt måste ha ström). FÄRDIGT!

ÖVERKURS: Efter du grävt ner din låda kommer du spontant på att du vill bygga ett hus eller något annat som man inte kan flytta, precis på den platsen du har lagt din låda.

Ingen kommer någongång misstänka att du har en fin liten hårddisk där, du vill ju bara säkra dina semesterfilmer!

OBS! Göm elsladden väl!

Mitt trådlösa nätverk har svårt att skicka saker genom dörren, hur fan ska det gå genom 2 meter jord och dessutom golvet...
Annars var det en jäkligt bra idé, man kan ju prova med extremt välgömda sladdar som går in till en trådlös sändare/mottagare i väggen, då ser man ju inget (så länge man inte slår sönder väggen) av den, men det ändå den behöver färdas genom är lite vägg.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
....eller något annat som man inte kan flytta....

Finns alltid något som fixar jobbet...;)

Eller denna

If there is a way, there is a will

lite off topic, men ändå inte eftersom man kan få tag på informationen om man verkligen vill...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Montera en fet behållar med antingen Fett eller annat kladdigt material. Sen trycker du på¨knappen o ..... Allt sprutas in i hårdisken och den går inte läsa.. går ju åxå men ganska booring

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

För att detta ska fungera måste du ha ett ett system som fysiskt förstör HDD'n, för man kan alltid återskapa det som funnits på HDD'n på något sätt..
Mycket viktigt detta om t.ex. CIA skulle få datorn... xD

Alltså borde du ta Termit. (Fe2O3 i dammform + Aluminium också i dammform)
Detta mixas i 50-50 ratio. Och antänds nog lättast med t.ex. Kaliumperklorat+socker som blir väldigt varmt och antänder Termiten.

http://flashback.info/forumdisplay.php?f=108
Läs mer där. Det finns massor med info.

Justja... Alla kemikalier kan köpas via www.svenskakemi.nu Helt lagligt.

Sedan måste du fixa en kruka med sand under där allt smält järn hamnar.
Du måste även ha eltändning...för du vill inte vara i närheten när det antänds..

Du måste även skaffa dubbla system så att du inte kan råka antända...
Detta kan lösas med en http://www.xoxide.com/militaryswitch.html + en nyckel som du måste vrida för att du ska kunna använda vippströmställaren....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Montera en fet behållar med antingen Fett eller annat kladdigt material. Sen trycker du på¨knappen o ..... Allt sprutas in i hårdisken och den går inte läsa.. går ju åxå men ganska booring

Det man har sätt på tv om de som återställer datan så räcker det typ med att skivorna kan snurras...

Mekansik, elektro eller liknande borde vara bäst och snabbast.

Tycker mitt förslag var bäst att dra den genom en flismaskin

Eller den större varianten...

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

nja termit är nog absolut effektivast, en flismaskin är jobbig att ha placerad vid datorn hela tiden.
tänk om den tar lång tid att starta, då måste den vara startad hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
nja termit är nog absolut effektivast, en flismaskin är jobbig att ha placerad vid datorn hela tiden.
tänk om den tar lång tid att starta, då måste den vara startad hela tiden.

'

Jo, thermit verkar enklast. Kollade på google på bilder och det ser ju ut som "vulkan" eller vad det heter, som jag gjorde när jag praoade (eller vad det heter idag ) på UppsalaUniversitet. Men thermit verkar vara livsfarligt, då man måste öppna disken:confused: och sedan så används det ström där inne. Vet ej hur det påverkar thermten, om det är tillräckligt för att bränna disken oavsiktligt?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Liten fråga, men varför skulle en stor magnet vara särskilt effektiv för? Visst, pajar styrkortet i hårddisken, men dom fysiska diskarna är det ju bara att plocka ut, stoppa in i ett nytt skal med fräscht kretskort, o börja läsa av ytan på hårddisken.. Magneter löser inte upp materia..
Syra eller någon form av explosiva komponenter är nog att föredra.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk

Äh, använd den simplaste metoden någonsin:
TNT! ... eller annat explosivt...

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
'

Jo, thermit verkar enklast. Kollade på google på bilder och det ser ju ut som "vulkan" eller vad det heter, som jag gjorde när jag praoade (eller vad det heter idag ) på UppsalaUniversitet. Men thermit verkar vara livsfarligt, då man måste öppna disken:confused: och sedan så används det ström där inne. Vet ej hur det påverkar thermten, om det är tillräckligt för att bränna disken oavsiktligt?

varför öppna disken?
det blir så pass varmt att en tillräckligt stor mängd skulle kunna brinna rakt genom disken, fortsätta ner i chassit och bränna håll i allt tills den stöter på betong eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
varför öppna disken?
det blir så pass varmt att en tillräckligt stor mängd skulle kunna brinna rakt genom disken, fortsätta ner i chassit och bränna håll i allt tills den stöter på betong eller liknande.

fan, det har du rätt i. När jag läste det kom jag på att man kaj svetsa med det:rolleyes: så borde det klara en fjuttig stålplåt:)
Det är bara att gjuta in disken i betong och köra vattenkylning på sidorna av disken, sedan drar man alla kablar uppåt så inget smällt rinner ut...

Typ som denna snabbskiss

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!