Permalänk
Gäst

isopropanol 2

Hej vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråden men jag skulle vilja fråga er guys om man kan tvätta skärmar me isopropanol? för man kan inte tvätta bort all oljaskit på skärmen och isopropanol är ju en oljeborttagande medel.

Och vad händer om man doppar handen i ett isopropanolbad??
Kan den fräta sönder handen??

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm? TFT är nog känsligare än en CRT. CRT har en glasyta medans TFT en i plast

Permalänk
Gäst

CRT och en widescreen tV

Permalänk
Medlem

http://www.histolab.se/images/uploads/pdf/Isopropanol.pdf
Kan du läsa om isopropanol också.
Varför annars bara inte köra vanlig fönster puts eller annat som brukar vara gjort för dator skärmar?

Permalänk
Medlem

Re: isopropanol 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
Hej vet inte riktigt var jag ska lägga denna tråden men jag skulle vilja fråga er guys om man kan tvätta skärmar me isopropanol? för man kan inte tvätta bort all oljaskit på skärmen och isopropanol är ju en oljeborttagande medel.

Och vad händer om man doppar handen i ett isopropanolbad??
Kan den fräta sönder handen??

Tack på förhand

Jag brukar alltid lyckas med att hälla ut isprop. på mina händer eller på golvet.. det fräter inget... men däremot känns det läskigt.. man blir liksom inte blöt känns det som

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Gäst

ok tackar för alla svaren :D:D:D

Sweclockers Rocks!!:D

Permalänk

Re: Re: isopropanol 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haukau
Jag brukar alltid lyckas med att hälla ut isprop. på mina händer eller på golvet.. det fräter inget... men däremot känns det läskigt.. man blir liksom inte blöt känns det som

Får man någon typ av alkohol på huden så brukar det bli en liten kylande kännsla vätskan dunstar snabbt bort också.
Om man spiller lite t-röd på handen eller nåt så blir det samma sak. T-röd är 98% denaturated alcohol

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: isopropanol 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Får man någon typ av alkohol på huden så brukar det bli en liten kylande kännsla vätskan dunstar snabbt bort också.
Om man spiller lite t-röd på handen eller nåt så blir det samma sak. T-röd är 98% denaturated alcohol

jo tänkte det.. är inte så van vid alkohol...

Permalänk

Alkohol är inte frätande.. men något du ska passa dig att få på fingrarna är lösningsmedel... t.ex Thinner.. då får du garanterat hemska skador på händerna om du spiller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Alkohol är inte frätande.. men något du ska passa dig att få på fingrarna är lösningsmedel... t.ex Thinner.. då får du garanterat hemska skador på händerna om du spiller.

Både alkohol och thinner är organiska lösningsmedel. Bara olika starka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Både alkohol och thinner är organiska lösningsmedel. Bara olika starka.

Jo, men jag tog bara thinner som ett starkt lösningsmedel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Isopropanol är en alkohol...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekund%C3%A4r_alkohol

trodde det var allmänbildning att saker som slutar på -ol är alkoholer.
iospropanol är en vätska med en förgrenad kedja av 3 kolatomer 7väte på, och en OH grupp som gör att det blir en alkohol.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Alkohol är inte frätande.. men något du ska passa dig att få på fingrarna är lösningsmedel... t.ex Thinner.. då får du garanterat hemska skador på händerna om du spiller.

Mja så hemskt är det inte, brukar tvätta mig med det då jag fått målarfärg på händerna. Brukar bara bli torr

Permalänk

okej, för mig fräter det hål på handskarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
okej, för mig fräter det hål på handskarna

Beror nog på vad handskarna är gjorda av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
trodde det var allmänbildning att saker som slutar på -ol är alkoholer.
iospropanol är en vätska med en förgrenad kedja av 3 kolatomer 7väte på, och en OH grupp som gör att det blir en alkohol.

Folk verkar inte veta det... därför vet jag att förgasarevätska samt röd etanol går lika bra att använda till rengöring av processorer... & nej jag är ingen kemist däremot har jag lärt mig att läsa i säkerhetsdatablad..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Alkohol är inte frätande.. men något du ska passa dig att få på fingrarna är lösningsmedel... t.ex Thinner.. då får du garanterat hemska skador på händerna om du spiller.

Du får garanterat INTE frätskador av thinner. Däremot så kanske inte är direkt hälsosamt att dränka sig i thinner.
Putsa din skärm med något som inte är så kraftigt fettlösande. Det kan gå bra med propanolen men man skulle ju kunna tänka sig att det kan påverka t.ex. ett antireflexskikt och liknande.

Permalänk

Alla har väl olika erfarenheter av thinner!
Men vad jag också rekommenderar är att köpa en skärmputs.. brukar finnas våta dukar och en torr duk i samma "förpackning"

Annars tar du bara en fuktig trasa och torkar

Permalänk
Medlem

Tästa att ta lite på en plast bit så ser du vad som händer och så slipper du fråga massa till alla kan allt snubbar .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du får garanterat INTE frätskador av thinner. Däremot så kanske inte är direkt hälsosamt att dränka sig i thinner.
Putsa din skärm med något som inte är så kraftigt fettlösande. Det kan gå bra med propanolen men man skulle ju kunna tänka sig att det kan påverka t.ex. ett antireflexskikt och liknande.

Jag vill helst inte äns dränka mig i vatten

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visse_89
Tästa att ta lite på en plast bit så ser du vad som händer och så slipper du fråga massa till alla kan allt snubbar .

Tur att du red dade daggen mäd ditt inl ägg.
Vilken sorts plast ska han testa på för att få samma plast som skyddsskiktet och på antireflexskiktet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: isopropanol 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AsusAndon
Får man någon typ av alkohol på huden så brukar det bli en liten kylande kännsla vätskan dunstar snabbt bort också.
Om man spiller lite t-röd på handen eller nåt så blir det samma sak. T-röd är 98% denaturated alcohol

Du tror inte att det är just för att den dunstar snabbt som det blir kallt snabbt?

Visa signatur

R.I.P. Jeff Buckley 1966-1997
Soltek SL-K8AV2 VIA K8T800 | AMD64 3000+ (NC) @ 2,2 GHz (220x10) | 2x A-data 512 mb PC3200 1:1 | Leadtek 6800LE (AGP) @ 12/6 410/900 1,3V | Maxtor DiamondMax+9 160 Gb