Swarm - Ytterligare ett bildgalleri

Permalänk

Swarm - Ytterligare ett bildgalleri

Hej, har suttit och pillat lite på ett bildgalleri de senaste dagarna, hade tänkt komma till 1.0 innan jag visade upp sidan men då det har dykt upp en del saker lär jag inte riktigt hinna pilla speciellt mycket på den under den kommande veckan. Så jag tänkte att det är lika bra att få era synpunkter på den redan nu.

http://swarm.mine.nu/

Några av de features gallerit har:

  • Search, don't sort-filosofi

  • Möjlighet att tagga bilder för att lättare hitta dem senare

  • Sorteringsalternativ av bilder

  • Lightbox för visning av bilder

  • RSS 2.0-feeds på alla bilder / varje sökning

  • Man kan direktlänka till bilder i databasen

  • Statistik över hur många gånger en bild har visats/hur stor datamängd bilden har producerat

Tanken är alltså att man skall kunna slänga upp massvis med bilder på sidan, men ändå kunna hitta tillbaks till bilderna långt senare när man letar efter dem. Detta genom att man kan tagga bilderna med olika sökord. För att visa upp bilder när man browsar bland dem på sidan har jag valt att använda mig av Lightbox, då det fungerar smidigt och ser trevligt ut. Är det många som laddar upp bilder på sidan kan man prenumerera på en RSS-Feed över alla bilder, eller en feed över en speciell sökning man gjort, för att se om det dyker upp nya bilder med samma nyckelord.
Bilderna sparas som sagt i en databas, men jag har gjort så att man ändå kan direktlänka till dem så att man kan implementera och visa upp dem på ett forum exempelvis, precis som om bilden hade legat direkt på servern, exempel:

Och för att se lite statistik över bilden så finns det här:
http://swarm.mine.nu/swarm/getinfo.php?bild=51

Saker som ännu ej implementerats är ett kommentarsystem till bilderna, också då med RSS-stöd. Samt att koden skall kommenteras mer ordentligt och lite småfixar. När jag är klar med detta är tanken att slänga upp koden till de som vill ha, om någon är intresserad. Säg gärna vad ni tycker, och rapportera buggar och andra felaktigheter ni lyckas hitta! Säg också till om ni saknar någon självklar feature eller liknande!

Adressen var alltså:

http://swarm.mine.nu/

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

I like it! Bra jobbat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RIKTIGT snyggt! Det hade varit snyggt om man hade kunnat skapa album till sina egna bilder.. Lite lättare att hitta om man ska ladda upp många (y)

Permalänk

Att kunna kategorisera bilderna efter album är inte helt tokigt nej.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Chockerade att bilderna med tjejer på har fått flest views

Mycket smidigt men jag vill gärna kunna få en sån här grej att smälta in mer på en hemsida. Är det tänkt att man skulle kunna ändra layout och färger via css eller liknande?

Permalänk
Medlem

En yttepyttegrej som jag retar mig på jävligt ofta är att previous/next-länkar bara ligger längst upp. För sportiga killar som jag, som bara har en tolvtummare med 768 pixlars höjd, så blir det tamejfan alltid ett scrollande hit och ett scrollande dit.

Annars tycker jag det var nice. Lightbox är ju ingen personlig favorit, men det passar så bra in att jag inte tänker klaga på det.

Bra jobb, det jag sett i alla fall.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilly_schrimp
Chockerade att bilderna med tjejer på har fått flest views

Mycket smidigt men jag vill gärna kunna få en sån här grej att smälta in mer på en hemsida. Är det tänkt att man skulle kunna ändra layout och färger via css eller liknande?

hmm, ja det bör inte vara allt för svårt att ändra layouten via css

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
En yttepyttegrej som jag retar mig på jävligt ofta är att previous/next-länkar bara ligger längst upp. För sportiga killar som jag, som bara har en tolvtummare med 768 pixlars höjd, så blir det tamejfan alltid ett scrollande hit och ett scrollande dit.

Annars tycker jag det var nice. Lightbox är ju ingen personlig favorit, men det passar så bra in att jag inte tänker klaga på det.

Bra jobb, det jag sett i alla fall.

jag sålde ju min 12" powerbook för två månader sen ganska exakt nu, det går fort att glömma!
Om det kommer en ny modell av den snart lär det nog bli ett nytt köpt så småningom.

Hur som helst så rättade jag till det nu.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar intressant faktiskt. Jag behöver ett galleri som jag tänkte använda när jag ska studera utomlands till hösten (och våren).
Jag har testat http://www.minigal.dk/ lite på en egen server. Men det kanske lutar lite åt driftsäkerhet så jag använder ett webhotell i stället. MG2 framhåller ju lite "Works in PHP safe mode"
Hur är det med ditt galleri och galleri i största allmänhet. Funkar de bra på webhotell där utrymmet delas av många på en server?

Du nämner "search, don't sort". Visst men har man många bilder som knyts ihop så vill man ju gärna ha dem tillsammans.
Jag ser att det finns sortering efter datum. Skulle man kunna ha något liknande virtuella foldrar som bygger på en sökning?
Säg att jag tankar upp bilder på förmiddagen. Då känns det av att det var sammanhängande uppladdning och skapar en mapp som tar upp dessa bilder. Sen om man laddar upp något några timmar senare så skapas det en till mapp för den dagen. Sen kan man välja att visa dem för hela dagen också.
Men att de klumpas ihop är lite för om man laddar upp bilder runt tolvslaget på natten känns det dumt att de splittas.
Jag vill liksom inte hålla på med micro managment för galleriet. Så någon sort bra klumpuppladdning kanske?
Kan galleriet skala om bilderna sen? Och även ha orginalet för den som vill ha stort? För det är ju också en tidsödande grej att göra själv.

Sen så den här knappen för att stänga bilden, kan den placeras (eller en till) upp till vänster. T.ex. när man öppnar inkommande tåg så ser man det direkt och vill sänga men man ska scrolla ner och till höger för att komma åt stängaknappen.
Edit: Nevermind, man kunde ju klicka på bilden för att stänga ner den.

Sen vill man ju ha kommentarsfunktion men det skulle du ju fixa.

Kommer det vara svårt (går det att göra) att konvertera till engelska språk på galleriet?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Verkar skitgrymt ju!!! riktigt läckert. Fast ett val som jag tycker man borde få är att ha ett "stylish"-läge där man bara ser bilderna med en tjock vit ram runt. tycker man ska knuna välja bort allt det plottrga och bara se bilderna om man vill. Sen tycker jag också att det skulle va snyggare om du tog bort den blåa bordern när man ser den stora bilden.

Det var bara vad jag tyckte:D Bra jobbat!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

Impressive!

Permalänk
Medlem

fint fint... jag stör mig då på det där js-scriptet (antar jag?!) som bilderna öppnas med, drygt som faen när man ska backa etc.... Skulle också gärna se "föregående" och "nästa" bild också när man visar en.