Permalänk
Medlem

Bootningsproblem!

Hallåj!

Skulle häromdagen sätta i mer minne i burken. Gick till väga som vanligt och minnena sattes på sina platser. När datorn skulle startas om igen hade dock ngt hänt.

Datorn surrar igång, allting verkar få ström, nätaggets fläkt går, cpu'ns likaså, även grafikkortets snurrar. Men datorn går ej igång.

En kort signal verkar skickas till skärmen där dennes powerknapp snabbt blinkar till men går sedan tillbaka till standbyläge. Sedan börjar moderkortet tjuta varningssignaler. Ungefär 1 sek signal och 5 sek tystnad, upprepande till man stänger av datorn.

Första jag gjorde var att givetvis ta ut de nya minnena. Körde innan med 2x512 Kingston 3200 400mhz CL3 och köpte givetvis likadana, pair-of-2-kit när jag skulle köpa nya.
Tog ut det nya och datorn startar ändå inte. Bootar ej upp. Ingen bild. Varningssignal från moderkortet.

Kollar givetvis i manualen för att se vad varningstjutet från brädan kan betyda men där står ingenting.

Börjar felsöka för att se om ngn kabel kan ha ramlat ut när jag skulle sätta i de nya minnena men allt ser ut som vanligt i burken.

Tar ut grafikkortet för att se om kontakten där monitorkabeln sitter fast har några synliga problem med pins etc men ser ok ut.
Eftersom jag inte har ngt pci-express-kort liggande kan jag inte testa om det är detta som det är fel på, men jag testar i alla fall med en annan monitor.

Använder JP2 för att cleara CMOS och startar om men datorna startar ej upp.

Burken jag sitter på är som följande:

Antec Sonata chassi
DFI nf4 SLI-DR bräda
AMD 64 3500+
2x512 mb Kingston 3200 400mhz CL3 (numera 4x512mb)
XFX Geforce 6800 GT PCI-Express
OCZ 520w-nätagg
SB Live Audigy 2

Datorn är c:a 1 år och 3 mån gammal.

Kort sagt, allting ser ut att funka, samtliga fläktar snurrar, men datorn vägrar starta/boota och moderkortet tjuter varningsignaler till man stänger av.

Nåväl, tacksam för all input! Paniken börjar sprida sig...

/The Dirt

Permalänk

Koppla ur alla enheter och kör med bara moderkort, processor, grafikkort och en minneskrets. Kolla i handboken så inte moderkortet har något överhettningsskydd, det kan blivit fel på någon av fläktarna och moderkortet varnar då. Kolla också så processorn sitter fast ordentligt. Du kan ju för säkerhets skull plocka bort den, blåsa rent sockeln från damm och sätta dit den igen (glöm inte att rengöra processor och kylare och att lägga på ny kylpasta).

Hj'lper inte det så plocka ur moderkortet ur chassit och försök starta det liggandes på en plan (isolerande) yta utanför.

Permalänk
Medlem

Ok, samtliga fläktar snurrar som jag ser det. Ska kolla det där med överhettningsskydd i manualen.
Har ngn fler idéer om vad det kan vara får ni gärna kommentera.

Tack/The Dirt

Edit:
Har nu tagit ut alla minnen, satt tillbaka ett i sloten som skall användas för ett minne, då slutade varningssignalerna och datorna startade men windows kunde inte dra igång. Fastnar när den räknar upp PCI Device Listings men har även kommit förbi dessa och fastnat när XP ska laddas.
Har även meddelat en gång att "System32\Drivers\ntfs.sys" saknas, konstigt.

Man kan dock komma in i BIOS och där har jag laddat "senast fungerande inställningar" datorna hänger sig dock fortfarande när XP ska laddas.

Om det nu skulle vara en ESD-skada, hur kan man då veta vad som skadats?

Tacksam för svar/The Dirt

Permalänk
Avstängd

du kanske kom åt nått när du fippla i datorn

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem

Eum, tack för ditt konstruktiva svar.

1. Jag "fipplade" ej i datorn. Jag installerade mer RAM vilket jag gjort otaliga gånger med diverse maskiner.
2. Nej, jag "kom inte åt" NÅGOT i datorn. Se ovanstående inlägg.

Datorn hänger sig fortfarande vid inloggning. Antagligen hårdvarufel någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Dirt
Ok, samtliga fläktar snurrar som jag ser det. Ska kolla det där med överhettningsskydd i manualen.
Har ngn fler idéer om vad det kan vara får ni gärna kommentera.

Tack/The Dirt

Edit:
Har nu tagit ut alla minnen, satt tillbaka ett i sloten som skall användas för ett minne, då slutade varningssignalerna och datorna startade men windows kunde inte dra igång. Fastnar när den räknar upp PCI Device Listings men har även kommit förbi dessa och fastnat när XP ska laddas.
Har även meddelat en gång att "System32\Drivers\ntfs.sys" saknas, konstigt.

Man kan dock komma in i BIOS och där har jag laddat "senast fungerande inställningar" datorna hänger sig dock fortfarande när XP ska laddas.

Om det nu skulle vara en ESD-skada, hur kan man då veta vad som skadats?

Tacksam för svar/The Dirt

Min burk bråkade förrut när jag stoppade i ny HW. Men som du säger så körde jag okså "senast fungerande inställningar" och det hjälpte inte... Men har du nåt som heter typ default eller failsafe eller nå sånt? Jag får köra den varje gång jag stoppar i nya saker.. sen fungerar de.. Har med klockfrekvensen på moderkortet att göra.. Den går mot klockan på minnena och då vill den inte starta.. tror jag.