Permalänk

Bygge av batteri till bärbar

Hej, jag har en bärbar dator med dåligt batteri.

nytt batteri kostar 1500kr och det är det inte värt på den datorn...
Är det någon som har testat att knäcka upp originalbatteriet och bara byta ut battericellerna lite billigt... visst sitter det runda batterier seriekopplade innuti?
Batteriet är på 9.6V

Permalänk
Medlem

när vi ändå är inne på ämnet... Skulle man inte kunna göra nån sorts anordning så att man skulle kunna ta ett mc batteri och transformera ner till 9.6v och stoppa in den i strömuttaget? hur skulle de funka och vad är det som behövs?

Visa signatur

<3

Permalänk

inte i strömurtaget där man sätter i nätadaptern, för där ska det vara mera spänning

Permalänk

du får kika helt sonika vad batteriet ligger på och mata genom det... skulle jag gjort.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Inaktiv

Re: Bygge av batteri till bärbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebollebull
Hej, jag har en bärbar dator med dåligt batteri.

nytt batteri kostar 1500kr och det är det inte värt på den datorn...
Är det någon som har testat att knäcka upp originalbatteriet och bara byta ut battericellerna lite billigt... visst sitter det runda batterier seriekopplade innuti?
Batteriet är på 9.6V

Det går att byta, men det är inte lämpligt att tänka "knäcka upp och byta". Det är väldigt viktigt att alla saker sitter precis som de gjorde när batteriet är ihopsatt igen, eftersom mätare som avgör om batteriet ska fortsätta laddas finns i det du vill knäcka upp. Finns en annan tråd om d...med en länk som beskriver exakt hur man kan göra för ett visst batteri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macan
när vi ändå är inne på ämnet... Skulle man inte kunna göra nån sorts anordning så att man skulle kunna ta ett mc batteri och transformera ner till 9.6v och stoppa in den i strömuttaget? hur skulle de funka och vad är det som behövs?

Det går ju iofs att byta transformator

Men det löser fortfarande inte det största problemet, likspänningen...

Tvivlar på att man kan få det snyggt.

Permalänk

aha! måste söka...

Permalänk
Medlem

jag har byggt massor av batterier till diverse saker, lampor, mc torrbatteri med mera.
kan sitta olika sorters batterier som kan vara svåra att få tag på, med man kan ta lite mindre det gör inget, det enda som händer är att det inte räcker lika länge. troligtsvis är det runda som du säger men antagligen en annan längd än vanliga, jag stöter oftast på batterier som är längre än vanligt. bara spänningen är rätt så e det ingen fara. senast bytte jag batterier på min lilla damsugare, satt gamla kadmium celler i, bytte till fina metal hydride celler så nu rullar den på fint :). går att köpa celler med lödöron på: teknikmagasinet, kjell, classe?, elfa o vissa andra affärer

mackan: det skulle fungera. det som behövs är motstånd, är du säker på att den bärbara datorn tar imot så lite som 9.6 i strömuttaget, brukar ligga mellan 16-24 volt på bärbara, kolla upp det först så du inte pajjar något

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har plockat isär batteriet nu. Det satt runda celler i serie 1.3V*8st. Ska kolla på ersättningsbatterier nu....