Permalänk

Öppet mail till DELL

Jag köpte en dator från er för cirka 1 månad sen. Det var fel på den från början.

Jag ville få den utbytt men fick det inte.

Istället ville er tekniska support att jag skulle slösa min tid till göra massor med felsökning. De ville att jag ska slösa min tid, herregud! Men ni är ju Goliat så vad ska man göra.

Dom snackade om diverse ominstallationer. Jag ville lösa allt med en ominstallation, men nej sa dom. Det är billigare för er om jag försöker med en sak i taget:
1)Ominstalltion
2)Ominstallation med CD-skiva och nya delar.

Och vänta, nu kommer nästan det bästa! Dessutom ljög en person på supporten för mig! Han sa att han skulle skicka CD-skivor till den första installationen, men gjorde det aldrig. Mycket dåligt.

Nu ska jag inte gå in på detaljer.

Datorn fungerar fortfarande inte och jag har spenderat sammanlagt 10-20 timmar på att försöka fixa den.

Dessutom förklarade jag direkt från början för supporten att jag är pokerproffs och inte kan ta datafel mitt i spel. Senaste datafelet kostade mig över 1000 kr. Sammanlagt har det kanske gått på 2000 kt. Men ni har inte haft någon förståelse för det. Er support har bara velat komma undan med felet så billigt som möjligt.

Supporten har inte brytt sig om att den här processen kostat migbåde tid och pengar.

Jag är förbannad. Jag har aldrig varit med om något liknande ens. Oförståeligt. Och tänka sig, jag som trodde att Dell = support innan. Jag hade visst fel. Det verkar vara motsatt för privatpersoner i alla fall. Policyn verkar vara att snåla. Kortsiktig tänkande.

Dom flesta på supporten har dock varit trevliga. Det klagar jag inte på. Det är antagligen överlag inget fel på dom. Men om det inte är fel på dom, vem är det då fel på? Det är fel på Dell. Ni verkar ha en policy som går ut på att inte ta ansvar. Den går inte ut på kundnöjdhet. Nej, den går ut på snålhet. Ni har slingrat er för att slippa stå för kostnaden av ert fel. Istället har jag tvingats stå för den. Ni har inte visat någon förståelse för min situation.

Jag är så missnöjd man kan vara. Att jag fick en dator med fel på sig spelar ingen roll. Sånt händer. Det jag är missnöjd med är hur det har skötts.

Jag känner mig trampad på. Jag har tvingats stå för kostnaderna. Framför allt i form av tid. Ni har dessutom ignorerat min situation som pokerproffs. Även där har jag lidit kostnader.

Men sånt får man väl ta? Jag är ju ändå bara En konsument. En David. Ja det är sant. Sånt får man ta.

Men jag ska i alla fall göra vad jag för att ert beteende inte ska löna sig. Jag ska använda min kraft som konsument och informationsspridare för att se till att försöka se till att synden straffar sig själv.

Jag kommer aldrig mer att köpa någon Dell-produkt.

Jag kommer inte avråda andra från att köpa Dell-produkter för jag vet att dom flesta har positiva erfarenheter av er. Men jag kommer att vara generös med att berätta hur jag har bemötts. Jag kommer att varna för hur det kan gå.

/jakkan333

Permalänk
Medlem

De två sista styckena var ju ett ganska stort misstag

Permalänk
Medlem

Re: Öppet mail till DELL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakkan333
Jag köpte en dator från er för cirka 1 månad sen. Det var fel på den från början.

/jakkan333

Antar att du inte köpte med "på platsen service"?

Permalänk
Medlem

åh.. trevligt! .. har problem med min burk jag med..
hmm DELL verkar vara ett utmärkt företag tills man köpt sin data..
sen så skiter dom i en!..

Men ska väl lägga ner ett antal timmar på supporten & se om dom kan luska ut det jag redan vet! att jag borde köpt nåe annat! ..

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem

Har du eller har du inte köpt med på-platsen-service?

Permalänk
Medlem

Ni verkar vara dåligt utbildade i hur man kontaktar en support

Permalänk

Kika lite närmare på Konsumentköplagen, kontakte er lokala konsumentombudsman och gör en anmälan.

Om felet dessutom funits från början och de inte lyckats avhjälpa det ska du kunna häva köpet.

Att berätta för så många du kan om ditt bemötande är ett bra drag tycker jag. Helt rätt!

Mvh

Visa signatur

Opteron 165@2.6Ghz | DFI NF UT | 7900GT | 1024MB TwinM SP BH-5 | Barracuda 200GB + 160GB Sata | Arctic Cooling T1 |
TILL SALU! 2*512Mb TwinM Speed Premium BH-5, Pm:a tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrille_103
Kika lite närmare på Konsumentköplagen, kontakte er lokala konsumentombudsman och gör en anmälan.

Om felet dessutom funits från början och de inte lyckats avhjälpa det ska du kunna häva köpet.

Att berätta för så många du kan om ditt bemötande är ett bra drag tycker jag. Helt rätt!

Mvh

Sånt hjälper!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Sånt hjälper!

Sarkasm...?

Annars tycker jag att du gör helt rätt att skrika på Dell, har själv haft ett par mindre, inte allt för roliga problem med deras service.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Har du eller har du inte köpt med på-platsen-service?

Jag betalade inte tillägget på 2000 kr för hemservice. Dell måste dock fixa fel som varit befintliga vid köpet oavsett vilken servicenivå jag betalat för. Det hamnar utanför servicesfären. Dom har ett ansvar enligt konsumentköplagen. Dom verkar dock uppfatta konsumenträttigheter som en gråzon och försöker komma så billigt undan som möjligt.

Första gången jag pratade med supporten anmälde jag två problem som jag haft. Pipande från den interna högtalaren och blåskärm. Kan ni fatta att supportkillens rekommendation var att jag skulle stänga av den interna högtalaren. Bra lösning på problemet va. Vidare så sa han föreslog han att omjag skulle stöta på ytterliggare problem så kunde jag leta själv efter lösningar på Dells forum. Dom bryr sig inte det minsta om att det kostar mig 1h arbete för att dom ska kunna spara 5min i lönutbetalningar. På grund av att dom sålt mig en dator som strular.

Det glädjer mig att ni tycker jag gör rätt som gör som berättar om hur jag haft det med Dell. Det suger att vara maktlös. Att bli behandlad så illa och inte kunna göra något åt saken. Nu gör jag vad jag kan i alla fall.

Jag ska ta förmodligen ta kontakt med Konsument Göteborg i veckan. Jag skickade också mail till PLUS igår. Man vet aldrig vad som kan funka. Varför inte försöka.

Informationsspridning är i alla fall ett säkert kort. Internet är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Sarkasm...?

Annars tycker jag att du gör helt rätt att skrika på Dell, har själv haft ett par mindre, inte allt för roliga problem med deras service.

Nej, hota med att kontakta konsumentverket och andra, t.ex stadsdelsförvaltningen hjälper nästan alltid. Om det inte hjälper att hota så kontaktar man dem
Inte fan bryr sig dell om dina kompisar, men konsumentverket är ju lite värre, kan ju komma till media osv..

Plus bryr sig bara om större problem, tv-tid ffs!

Permalänk
Medlem

Jag blir aldrig klok på människor som dig.
Gormar och skriver och tror att du vet bättre och vill visa sig viktig.
Tror du supporten bryr sig om du är "pokerproffs" eller inte, dom försöker hjälpa dig men om du inte låter dom hjälpa dig, hur förväntar du dig då att det ska bli löst?
Men visst det är tråkigt om något inte fungerar när man köpt det.

Om du låter supporten hjälpa dig istället för att du ser dom som något som är ivägen så är det inga problem.
Har du köpt på platsenservice och du felsöker med dom utbildade tekniker som sitter på telefonerna så får du hjälp 99.9% till dagen efter.

Det är ALLTID dom som är griniga å ska vara sura som det tar lång tid att hjälpa
för kan dom på telefon inte felsöka ordentligt för att du vägrar så kommer dom säkerligen att byta fel delar eftersom dom bara kan anta vad som är fel.

och kom igen.. en månad? då låter det som en hund finns begraven.

OCH är det mjukvarufel så är du ute och cyklar då är det inte DELLs fel, då är det du som ställer till det. så kom inte å gnäll på dom.

Dell skickar inte ut några CDskivor i huvudtaget, eftersom när du köper dator kan välja att spara pengar genom att inte köpa en Windows-skiva och Resursskiva så får du nog allt skylla dig själv om du är så snål att spara in 100kr på att välja bort dom!
Visst finns det saker att önska om att man borde kunna få köpa en OS-skiva i efterhand. Men nu har dom valt bort att man ska ha den möjligheten.
säga vad man vill om det men det är ju bara att köpa läget om man valde att inte köpa dom från början.

Men vad är problemet egentligen? "och inte kan ta datafel mitt i spel."
funkar inte CS för dig?

du säger att du ville göra en ominstallation men inte får för supporten?
"Jag ville lösa allt med en ominstallation, men nej sa dom."
Det är väl bara att blåsa burken om det skulle vara något problem.. eller?
Återigen, valde du bort skivorna så får du nog allt skylla dig själv.

Du kanske även borde läst igenom det supportavtal du valde när du köpte maskinen med. Där står det EXAKT vad du SKA göra(tex hjälpa till att felsöka) å vad som INGÅR i tjänsten och INTE INGÅR.
köpte du dagen efterservice så tycker jag du ska läsa vad det innebär.
http://www.dell.com/downloads/emea/services/uk/en/NBD Warrant...

Dessutom... en månad? kom igen, jag tycker det luktar som att det ligger en hund begraven här. Vad har du själv inte gjort som du inte skriver här?

jag skulle gärna vilja veta vad som exakt är fel med din maskin. har du lust att svara och berätta det?

Edit: jag tvivlar starkt på att dom på supporten sagt att du ska dra ut pcspeakrn, eftersom det inte finns så många modeller som faktistk har en sådan(dessutom måste man välja till den om man vill ha en sådan)
oftast är det bara tongeneratorn på moderkortet som tjular om maskinen har minnesfel eller om den blir överhettad.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Btw.. det går att bränna ut den där skivan om de skulle skicka till dig.. Tänk på det. En CD skiva = 2-5 kronor typ

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta hur du motiverar att du säger att problemet har kostat dig både massa tid och pengar.
"Senaste datafelet kostade mig över 1000 kr. Sammanlagt har det kanske gått på 2000 kt."

Om du vet att det senaste problemet kostade dig pengar. (och tid antar jag)
1. varför la du inte ut dom extra pengarna på NBD service för att kunna få hjälp snabbt?
2. varför köpte du INTE os skiva?

3. ring till supporten igen.(för att få hjälp så slipper det gå en månad till)

BTW jag PMar dig så kolla meddelanden.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Oj, vad mycket skit du skrev.

Quote---
jag tvivlar starkt på att dom på supporten sagt att du ska dra ut pcspeakrn, eftersom det inte finns så många modeller som faktistk har en sådan(dessutom måste man välja till den om man vill ha en sådan)
oftast är det bara tongeneratorn på moderkortet som tjular om maskinen har minnesfel eller om den blir överhettad.
---

Dom skickade en länk till:
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.i...

Jag tänker inte svara på allt du skrev. Men i alla fall

Inget mjukvarufel:
Jag har formatterat datorn två ggr, senaste gången med CD-skivor. Som jag skrev.

Supporten hjälper 99,9% säger du?
vadå, ansvänder du det som bevis för att dom hjälpt mig?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl att jag kan allt om Dells rutiner och hur supporten jobbar.
Nej jag skriver att om man har NBD och låter supporten göra sitt jobb har man till 99.9% problemet fixat dagen efter

Så det är en bärbar dator du har? bärbara har ingen Pcspeaker, dom har högtalare och en tongenerator på moderkortet.
vilken modell har du?
kan du beskriva problemet du har?

Jag kan hjälpa dig, om du vill. men då måste du förklara för mig vad problemet är också.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Jag tycker också att det är konstigt att dom inte kunnat hjälpa mig på cirka en månad som det varit nu. Jag tycker det är konstigt att ditt första reply var så aggressivt, och att du gjorde så många helvilda antaganden utan att ha en aning.

Visst du har säkert mycket aning om Dell, men om just situation vet du väldigt lite.

Du skriver att jag vill visa mig viktig. Att jag gormar och att du inte blir klok på människor som mig. Det är ju helt av vettet. En illa behandlad kund gör motstånd och han blir dertryckt av "Dellexperten", lol.

Jag vill att Dell inte ska kunna behandla sina kunder, specifikt mig, extremt dåligt utan att drabbas av det. _Jag_ har drabbats av deras supports misskötsel. _Dom_ däremot försöker bara komma så billigt undan som möjligt. Dom sparar gärna 10 kr och ser att jag spenderar 100 kr för något som är deras fel. Förstår du inte att jag blir förbannad?

Du skriver att supporten inte ska bry sig om att jag är ett gormande "pokerproffs". Datoranvändare har olika behov och är olika angelägna om att få sina problem fixade snabbt. Om en person snart ska åka på långresa så anser jag att den personens reparation/datorbyte bode bli extra prioriterat. Samma sak om en person använder datorn för att försörja sig och inte bara förlorar tid utan också direkt pengar på att felavhjälpning inte fungerar så anser jag att supporten borde anpassas efter även dennes behov. Oavsett om det handla om att vara pokerproffs eller göra något annat vid datorn där det är väldigt viktigt med fast uppkoppling. Dom måste naturligtvis inte anpassa sig efter sina kunders behov, men att inte göra det är dåligt. Inte olagligt så klart, men dåligt.

Jag har inte läst supporteravtalet, nej. Och jag är inte intresserad av att göra det heller. Jag vet inte om dom har gjort något olagligt. Antagligen inte eftersom dom är ett såpass stort företag. Hade jag varit övertygad om att dom hade gjort något olagligt så hade jag gött vidare med ärendet direkt. Men jag kan inte den exakta juridiken så jag bara funderar på att försöka fixa det den vägen. Men oavsett om det är olagligt eller inte så är det fruktansvärt dåligt. Visst, viss felavhjälpning kan tolereras. Men 10-20 timmar under en månads tid är mycket mer än skäligt. Det antyder även du i ditt reply där du misstänker att "en hund ligger begraven". Oj, vad du älskar Dell. Att jag tvingats slösa så mycket tid är oerhört dåligt och dom förtjänar med råge att jag berättat för er och andra om mina erfarenheter.

Jag har inte sett supporten som ett problem som måste övervinnas. När jag först hörde av mig till dom så var jag övertygad om att jag skulle få bra hjälp. Och jag har hela tiden tyckt att dom (flesta) varit trevliga. Det som har varit problemet är att dom sett _mig_ som ett problem som måste övervinnas. Du har fått allt om bakfoten. Åter igen; dom har försökt komma så billigt undan som möjligt utan att bry sig om vad det kostar mig.

Snål att spara in 100 kr? Du är verkligen inte klok (synonym till vad jag tänker på). Du är bara för mycket. Det handlar inte om att jag ville spara pengar. Jag borde aldrig behövt ha användning för dom CD-skivorna. Hade datorn varit felfri vid leverans så hade jag aldrig behövt dom. Och datorn ska vara felfri vid leverans.

Vilket problem jag haft med datorn?

Ja, du som har varit så hjälpsam hittills...
Inspiron 9400
-blåskärm som kommer då och då. kanske var 15 timme jag använder datorn. nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stog. något value var less_or_equal. jag har berättat för support vad det var i alla fall. för en månad sedan!
EDIT3:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

make sure any new hardware or software is properly installed.

disable newly installed stuff.
dissable BIOS memory options such as cashing and shadowing.

-att den interna högtalaren piper ibland. ganska ofta. någon gång per timma kanske.
-högfrekvent oljud från hörnet där processorn sitter. oljudet hörs ibland. när det väl uppstår så håller det oftast i sig tills jag stänger av datorn. det försvinner tillfälligt när jag scrollar med touchpaden.

nu i fredags så kom en tekniker hem till mig och bytte ut hårddisken och minnena. Samt installerade om med Dells skivor. Dom visste fortfarande inte vad problemet ar utan tänkte att dom skulle chansa. återigen så bryr dom sig inte om ifall dom slösar med min tid. om dom inte vet vad det är för fel så ska dom byta ut datorn. Efter en månads tid så fortsätter dom bara...

de nya delarna har inte gjort det bättre. senare på kvällen när jag startade datorn fick jag fyra olika blåskärmar innan den startade vanligt femte och sjätte gånen. Bla innehöll blåskärmarna ntfs.sys och bad_pool_header. Samt några addresser. Det säger inte mig någonting.

Jag har inte testat datorn vidare. Jag är oerhört trött på den och har lagt den i ett hörn. jag vill itne slösa mer tid och nerver på den. Jag vill ha den utbytt och dessutom vill jag ha ersättning för all tid jag tvingats lägga ner. det senare räknar jag inte med. Och faktiskt inte det tidigare heller. jag räknar med att fortsätta behöva felsöka. Frtsätta slösa min tid så att Dell kan spara. Även om det skulle lösa sig snart (inom juni iaf, hoppas...) så har det jag sett av Dell varit att dom är oerhört kassa.

EDIT: Tack för att du försöker hjälpa till ändå. jag kan väl förstå ditt inlägg i och med att du antagligen haft mycket kontakt med Dell och att den varit att motsatt karaktär från den jag haft.

EDIT2: Efter den fjärde blåskärmen gjorde nog datorn en disckoll eller något.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att du nästa gång köper en Mac istället. Om datorn skulle börja krångla kan man antingen ringa till Apples support eller ta den med sig till närmsta auktoriserade service provider (brukar finnas åtminstonde en i varje större stad). Deras tekniker felsöker datorn, och om de inte kan hitta eller fixa felet så skickas den till Nederländerna, där den repareras eller byts ut.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag kan rekommendera att du nästa gång köper en Mac istället. Om datorn skulle börja krångla kan man antingen ringa till Apples support eller ta den med sig till närmsta auktoriserade service provider (brukar finnas åtminstonde en i varje större stad). Deras tekniker felsöker datorn, och om de inte kan hitta eller fixa felet så skickas den till Nederländerna, där den repareras eller byts ut.

Ehh?
Apple = 1 års garanti, inskick, 90 dagars telefon
Dell = 1 års garanti, på platsen, livstid tefelon

Permalänk
Avstängd

Alltså, ursäkta men om det var fel på den direkt vid leverans, varför skicka du inte bara tillbaka den? Du har ju öppet köp i 7dagar.

Visa signatur

hehj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ehh?
Apple = 1 års garanti, inskick, 90 dagars telefon
Dell = 1 års garanti, på platsen, livstid tefelon

Ja, men det är ju ganska uppenbart att Dells support är undermålig, vilket gör att den där på-platsen-garantin och telefonsupporten är ganska onödig, don't you think?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

När jag läser ditt brev kan jag inte annat än undra (indoktrinerad av alla retorikstudier) undra vad syftet med ditt brev var.
Var det att skrämma DELL ? i vilekt syfte ?
Var det att "skriva av dig" ?
För att få hjälp med ditt problem ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ehh?
Apple = 1 års garanti, inskick, 90 dagars telefon
Dell = 1 års garanti, på platsen, livstid tefelon

Apple har förmodligen bäst garanti i världen, iallafalls av det jag fått erfara med ipods, en kompis råkade tappa sin ipod i marken så den gick sönder, hon fick en ny, sen hände det igen, och hon fick en ny. Tycker det verkar rätt bra?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
När jag läser ditt brev kan jag inte annat än undra (indoktrinerad av alla retorikstudier) undra vad syftet med ditt brev var.
Var det att skrämma DELL ? i vilekt syfte ?
Var det att "skriva av dig" ?
För att få hjälp med ditt problem ?

Syftet var att ge igen på Dell.

Orsaken är en känslomässig kompott. Av framförallt ilska och maktlöshet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Apple har förmodligen bäst garanti i världen, iallafalls av det jag fått erfara med ipods, en kompis råkade tappa sin ipod i marken så den gick sönder, hon fick en ny, sen hände det igen, och hon fick en ny. Tycker det verkar rätt bra?

Beror ju helt på vad som hände? Var det hårddisk som gick sönder gjorde Apple fel, åtminstonde enligt sina egna regler..

jakkan333
Jag undrar vad du tjäna på det. Är ju som att en småtjej gör sig illa för att ge igen på sin pojkvän..

Permalänk
Medlem

Är det fel på varan vid ditt köp har du rätt att skicka tillbaka varan inom 3 år från det att du köpte den. Säg att du vill skicka tillbaka den annars anmäler du dom.. Då är saken biff.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Är det fel på varan vid ditt köp har du rätt att skicka tillbaka varan inom 3 år från det att du köpte den. Säg att du vill skicka tillbaka den annars anmäler du dom.. Då är saken biff.

Ehum..? Distanslagen är i 2 veckor enligt lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Är det fel på varan vid ditt köp har du rätt att skicka tillbaka varan inom 3 år från det att du köpte den. Säg att du vill skicka tillbaka den annars anmäler du dom.. Då är saken biff.

nej, du har reklamationsrätt i 3 år om du kan påvisa att det är ett fabrikationsfel.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Blåskärmar som verkar vara ditt största fel beror säkerligen på drivrutinerna så testa att uppdatera dom annars kan det ochså vara som så att du har något program i dator som inte vill fungera som det ska och ochså behöver uppdateras.

Jag hade installerat Windows XP helt rent sen kört med de senaste drivrutinerna Dell har på sin sida och därefter testkört datorn och uppstår problemet fortfarande så är det med all säkerhet något strul med hårdvaran.

Du berättade att Dell hade varit hemma hos dig och bytt ut viss hårdvara samt installerat om i datorn men saken är den att de körde säkerligen med restorcd och då kan det bli som så att gammla drivrutiner ligger kvar när du uppdaterat till nyare version så det inte blir helt rätt och problemen kvarstår.

Nu vet jag ju inte precis vad du har för saker i datorn men fläkten/fläktarna låter allt endel och kan upplevas som väldigt störande för en del och går fläktarna upp och ner i varv så är det inget konstigt med det utan helt normalt.

Berätta gärna i vilken stad du bor i för bor du i närheten av mig så kan jag mer än gärna ta mig en titt på datorn eller någon annan som bor i närheten, 2 st brukar offtast tänkta bättre än en persson.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Jo jag får be om ursäkt för min framtoning i mitt första inlägg. en bladning av tanken "ännu en gnällspik" plus att jag var trött. får be om ursäkt för det

När du säger att det låter därifrån processorn sitter så vet jag nog vad det är.
Det är precis vad som låter, processorn.
Ska plocka fram några länkar som beskriver problemet. men det låter som det är det du har.

tyvärr så är det här inte något som beror på dell eller någon annan PC leverantör, och enligt intel är det helt normalt att processorerna ska låta så.
http://www.thinkwiki.org/wiki/Problem_with_high_pitch_noises
http://www.tuaw.com/2006/03/13/high-pitched-squeal-defect-on-...
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=17788
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/print?board.id=...

Bara att söka på valfirt märke och high pitch noise.

hittade sidan jag letade efter
http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/suppo...

läs igenom vad som står. är det detta som du upplever så är det processorn från intel som orskaer ljudet. alla processorer låter lite, vissa mer än andra.
visst går det att byta processor för att ändra ljudet. men det finns å även en risk att du får en processor som låter ännu högre.
Är det detta du upplever så borde det öppna brevet gå till Intel.

"
4. What is piezoelectricity?

Piezoelectricity is the ability of certain crystals to generate a voltage in response to applied mechanical stress. The word is derived from the Greek "piezein," which means to squeeze or press. The piezoelectric effect is reversible in that piezoelectric crystals, when subjected to an externally applied voltage, can change shape by a small amount. The deformation, about 0.1% of the original dimension in PZT, is of the order of nanometers, but nevertheless finds useful applications such as the production and detection of sound, generation of high voltages, electronic frequency generation, and ultrafine focusing of optical assemblies.

Ceramic capacitors are also affected by piezoelectricity and can cause audible electrical noise.

The information contained in the above article consists of excerpts from Wikipedia, The Free Encyclopedia. The technical information and troubleshooting described herein are for informational purposes only. For additional information or the complete article, go to the Wikipedia, The Free Encyclopedia support website at http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page and search the Wikipedia, The Free Encyclopedia.

Article ID: 35409642 Title - "Piezoelectricity""

uppgraderar du BIOSen till senaste versionen har jag för mig att det går att ändra så man hindrar processorn från att gå ner i C3 läget.
och då borde ljudet försvinna för dig.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."