Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Nu när en tråd finns uppe om freebsd så kan jag lika gärna fråga här. Jo det är så har att jag har installerat apache i freebsd med pkg_add sen så startade jag apache med /usr/local/etc/rc.d/apache2.sh start
men när jag surfade in på serverns ip så hitta den inte det blir samma med typ allt förutom ssh.

å du är säker på att du inte har någon ful brandvägg för det?
jag vet att fbsd va lite krångel med hosts, så fixade man det så starta allt å funka bra sen, kommer inte riktigt ihåg,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Nu när en tråd finns uppe om freebsd så kan jag lika gärna fråga här. Jo det är så har att jag har installerat apache i freebsd med pkg_add sen så startade jag apache med /usr/local/etc/rc.d/apache2.sh start
men när jag surfade in på serverns ip så hitta den inte det blir samma med typ allt förutom ssh.

Vad sägger loggfilen? Är Apache verkligen igång? En grej man kan missa i början är t.ex. att man har ofullständig information i /etc/hosts, det kan röra till en del.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen! Måste tanka 6.1:an nu.
Tänkte fråga lite här men jag tog och tittade i repositoryn först... bootloadern har äntligen ändrats!
http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/boot/i386/boot0...
Det där j*vla pipandet har varit en stor orsak till att jag inte använt 6.0:an på bärbara datorn. Vem f*n får för sig att datorn måste pipa varje gång den startar? När man ska smyga igång datorn på en föreläsning så går det bara inte i.o.m. att datorn ska störa så mycket.
Och nej... jag vill inte köra en annan bootloader, jag gillade den minimalistiska så mycket.

Jag la ner många timmar med olika expriment och googlande för att komma till rätta med det här i 6.0:an men fullgjorde aldrig det. Äntligen är det iaf fixat.

Edit: Vänta lite, är det här med i 6.1-RELEASE? Försöker lista ut det i CVS:en nu. I varje fall så finns "fixen" där om det inte är med.

Edit 2: Nej det var inte med i RELENG_6_1 tagen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Äntligen! Måste tanka 6.1:an nu.
Tänkte fråga lite här men jag tog och tittade i repositoryn först... bootloadern har äntligen ändrats!
http://www.freebsd.org/cgi/cvsweb.cgi/src/sys/boot/i386/boot0...
Det där j*vla pipandet har varit en stor orsak till att jag inte använt 6.0:an på bärbara datorn. Vem f*n får för sig att datorn måste pipa varje gång den startar? När man ska smyga igång datorn på en föreläsning så går det bara inte i.o.m. att datorn ska störa så mycket.
Och nej... jag vill inte köra en annan bootloader, jag gillade den minimalistiska så mycket.

Jag la ner många timmar med olika expriment och googlande för att komma till rätta med det här i 6.0:an men fullgjorde aldrig det. Äntligen är det iaf fixat.

Edit: Vänta lite, är det här med i 6.1-RELEASE? Försöker lista ut det i CVS:en nu. I varje fall så finns "fixen" där om det inte är med.

Edit 2: Nej det var inte med i RELENG_6_1 tagen.

Applicera patchen för hand, bygg om, tada!

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
6.1 känns betydligt hetare än 6.0, inte minst för att man fixat en del rätt allvarliga stabilitetsproblem i filsystemet.

FreeBSD har alltså haft ett buggigt filsystem i alla dessa år?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
FreeBSD har alltså haft ett buggigt filsystem i alla dessa år?

Absolut! Alla filsystem har buggar.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Applicera patchen för hand, bygg om, tada!

Hur menar du det här, måste man kompilera om hela eller räcker det med en liten del av det? Typ boot0config eller vad det berör.
Jag ska kika mer på det i helgen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Så här gör jag iaf:

cd /usr/src/sys/boot/i386/boot0
patch boot0.S < /home/carl/no-boot0-beep.diff
make clean && make && make install
boot0cfg -v -B ad0 (ändra ad0 till disken där du har bootloadern)

no-boot0-beep.diff:

Index: sys/boot/i386/boot0/boot0.S =================================================================== --- sys/boot/i386/boot0/boot0.S (revision 6) +++ sys/boot/i386/boot0/boot0.S (revision 7) @@ -199,11 +199,9 @@ decw %si # default callw putkey # key /* - * Start of input loop. Beep and take note of time + * Start of input loop. Take note of time */ -main.10: movb $ASCII_BEL,%al # Signal - callw putchr # beep! - xorb %ah,%ah # BIOS: Get +main.10: xorb %ah,%ah # BIOS: Get int $0x1a # system time movw %dx,%di # Ticks when addw _TICKS(%bp),%di # timeout

Permalänk

Hmm, jag får en massa kompileringsfel och kernel traps när jag försöker bygga om. Någon annan som erfarit dessa problem?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu kör jag freebsd på min nya server. Anledningen till att jag bytte från Slackware var väl för att jag ville ha en clean install utan 200 extra paket som jag manuellt var tvungen att välja bort, för att sedan hamna i dependency-hell (?) om man tog bort fel saker
Hursomhelst så flyter fbsd riktigt fint och jag är nöjd än så länge. Jag har dock en fråga, när man bootar upp fbsd så har ju bootloadern 1 som default, hur ändrar jag detta till att 2:an ska vara default ist?

edit: Handboken is the shit.. var ju bara att lägga till
hint.acpi.0.disabled="1"
i
/boot/device.hints

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig begripigt hur man installerar t.ex Apache2+PHP+MySQL i FreeBSD via ports på ett vettigt sätt (alltså välja vilka moduler som ska vara med osv..) Får alltid göra det via source som vanligt, vilket iofs går rätt bra oftast.

Det finns en bunte olika Apaches, och en bunte olika PHP's..

Vad och i vilken ordning gör jag för att få nyaste Apache2 och senaste PHP installerat? (samt med stöd för mysql,gd m.m)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag har aldrig begripigt hur man installerar t.ex Apache2+PHP+MySQL i FreeBSD via ports på ett vettigt sätt (alltså välja vilka moduler som ska vara med osv..) Får alltid göra det via source som vanligt, vilket iofs går rätt bra oftast.

Det finns en bunte olika Apaches, och en bunte olika PHP's..

Vad och i vilken ordning gör jag för att få nyaste Apache2 och senaste PHP installerat? (samt med stöd för mysql,gd m.m)

Installera apache2 (apache22 är nyaste) först, sen kör du in php5, se till att göra en make config först och välj apachemodul. Sen installerar du mysql-server och php5-mysql för kopplingen mellan php och mysql.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon annan också har upplevt problem med 6.1. För mig fick Kernelen panik och gjorde så att datorn startade om sig själv efter ca 2min. Jag fick detta problem även efter att ha installerat om 6.1, så nu kör jag 6.0 och har inte haft några problem. Iofs är detta också första gången jag kör FreeBSD så en del ligger säkert på mig, men jag tycker fortfarande att det är skumt att jag fick det även med en ny install.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Installera apache2 (apache22 är nyaste) först, sen kör du in php5, se till att göra en make config först och välj apachemodul. Sen installerar du mysql-server och php5-mysql för kopplingen mellan php och mysql.

Jag blev lite smått överraskad när jag ville ha med GD i php-modules och den började att dra hem en massa X.org-libbs på flera 100MB, är det vanligt eller?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Installera apache2 (apache22 är nyaste) först, sen kör du in php5, se till att göra en make config först och välj apachemodul. Sen installerar du mysql-server och php5-mysql för kopplingen mellan php och mysql.

Okej.. Apache va enkelt.. MySQL med..

Men php5.. vilken port, finns ju tusentals olika php5 moduler i trädet.. Vilket är den du pratar om?

Permalänk

lang/php5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
lang/php5

www/mod_php5

fungerade bättre

Permalänk

www/mod_php5 är deprecated. Ditt träd är inte uppdaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
www/mod_php5 är deprecated. Ditt träd är inte uppdaterat.

Installera 6.1 precis.. Så snabbt kan den väll inte försvunnit..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Installera 6.1 precis.. Så snabbt kan den väll inte försvunnit..

Ports är i ständig rörelse, och man ska alltid hålla sitt träd uppdaterat. Common sense.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Inte så lite i rörelse heller, antalet commits till ports är i snitt 100 per dag.

http://www.freshports.org/graphs.php?id=6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Installera 6.1 precis.. Så snabbt kan den väll inte försvunnit..

Påminner mig lite om, "hur kan min TV vara trasig? Den fungerade ju för en halvtimme sedan."

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Påminner mig lite om, "hur kan min TV vara trasig? Den fungerade ju för en halvtimme sedan."

TV går blir trasig av naturliga/fysiska anledningar.
Ports trädet förändras inte av naturliga/fysiska anledningar.

Hur va det nu man körde den där cvsup-grejen för uppdatera.. ?

Permalänk
Permalänk

Vad är det för skillnad mellan 5.x och 6.x? Jag förstår inte att dom håller på utveckla 2 versioner...
På vissa sajter står det att sista riktiga stable releasen var 4.11??

Hur fan hänger det ihop?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
TV går blir trasig av naturliga/fysiska anledningar.
Ports trädet förändras inte av naturliga/fysiska anledningar.

Hur va det nu man körde den där cvsup-grejen för uppdatera.. ?

cvsup -g -L 2 $portsfilen

Men det finns ju andra sätt också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blumenblinden
Vad är det för skillnad mellan 5.x och 6.x? Jag förstår inte att dom håller på utveckla 2 versioner...
På vissa sajter står det att sista riktiga stable releasen var 4.11??

Hur fan hänger det ihop?

Detta finns beskrivet på mängder av ställen i dokumentationen, men låt oss säga så här: Ska du ha de stabilaste med mest features, välj 6.1. Glöm 4.11 och 5.5.

Anledningen till att man har flera versioner samtidigt är tämligen enkel. Se det hela som ett träd som växer. I toppen finns något som kallas för CURRENT och det är här alla nya saker hamnar. CURRENT skall betraktas som allmänt instabil och är inget för ovana användare, och framförallt inget för produktionssystem.

Ibland så växer det dock ut nya grenar från trädet, och de får olika namn, som de nuvarande versionerna 4, 5 och 6. De här grenarna skapas när CURRENT anses ha nått en position där det känns tillräckligt stabilt och funktionsdugligt.

Man kan också se det ungefär så här:

CURRENT
^
|
|
|-------FreeBSD 6
|
|
|-------FreeBSD 5
|
|
|-------FreeBSD 4
|
|

När en gren har skapats så kommer aldrig några förändringar ske direkt på grenen. Alla förändringar görs i CURRENT, och sedan när de anses tillräckligt stabila så förs de vidare ner på respektive gren, t.ex. 6. Ur varje gren släpper man sedan nya versioner av FreeBSD. Ur gren 6 har exempelvis 6.0 och 6.1 släppts. Nästa gång en gren växer ut så kommer den därför att kallas för 7.

Gren 4 utvecklas inte längre (även om sporadiska förändringar sker då och då) och gren 5 börjar även den närma sig slutet på sin karriär, främst för att 6 är så pass överlägsen.

Gjorde det saken klarare?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Detta finns beskrivet på mängder av ställen i dokumentationen, men låt oss säga så här: Ska du ha de stabilaste med mest features, välj 6.1. Glöm 4.11 och 5.5.

Anledningen till att man har flera versioner samtidigt är tämligen enkel. Se det hela som ett träd som växer. I toppen finns något som kallas för CURRENT och det är här alla nya saker hamnar. CURRENT skall betraktas som allmänt instabil och är inget för ovana användare, och framförallt inget för produktionssystem.

Ibland så växer det dock ut nya grenar från trädet, och de får olika namn, som de nuvarande versionerna 4, 5 och 6. De här grenarna skapas när CURRENT anses ha nått en position där det känns tillräckligt stabilt och funktionsdugligt.

Man kan också se det ungefär så här:

CURRENT
^
|
|
|-------FreeBSD 6
|
|
|-------FreeBSD 5
|
|
|-------FreeBSD 4
|
|

När en gren har skapats så kommer aldrig några förändringar ske direkt på grenen. Alla förändringar görs i CURRENT, och sedan när de anses tillräckligt stabila så förs de vidare ner på respektive gren, t.ex. 6. Ur varje gren släpper man sedan nya versioner av FreeBSD. Ur gren 6 har exempelvis 6.0 och 6.1 släppts. Nästa gång en gren växer ut så kommer den därför att kallas för 7.

Gren 4 utvecklas inte längre (även om sporadiska förändringar sker då och då) och gren 5 börjar även den närma sig slutet på sin karriär, främst för att 6 är så pass överlägsen.

Gjorde det saken klarare?

Aha, nu fattar jag. Jag tänkte byta från linux till fbsd i min allt-i-allo server, det blir väl o ladda ner 6.1 releasen

Vilka filsystem stöds i fbsd? Jag har nämligen all data i en reiserfs-partition för tillfället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blumenbinden
Aha, nu fattar jag. Jag tänkte byta från linux till fbsd i min allt-i-allo server, det blir väl o ladda ner 6.1 releasen

Vilka filsystem stöds i fbsd? Jag har nämligen all data i en reiserfs-partition för tillfället.

Du kan mounta ReiserFS read-only, men om du ska köra FreeBSD så är det UFS som gäller, vilket är standardfilsystemet för alla *BSD-er.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
TV går blir trasig av naturliga/fysiska anledningar.
Ports trädet förändras inte av naturliga/fysiska anledningar.

Min poäng var att liksom TV:n kan sluta fungera på ett ögonblick, finns det ett ögonblick då en port tas ur ports-trädet. Om man så råkar ha uppdaterat trädet sekunden innan, kommer man att ha ett inaktuellt ports-träd. De yttre orsakerna är irrelevanta.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Är ports-trädet samma för alla versioner eller har varje release ett eget träd?