Speciell drivrutin för att spela upp HD-film (H.264)?

Permalänk
Medlem

Speciell drivrutin för att spela upp HD-film (H.264)?

Hej,

jag hade tänkt att prova kvaliten på HD-filmer, så jag gick in på apples hemsida och kollade på ett par 480p- och 720p-klipp. Problemet är att det laggar. På apples hemsida är kraven för att spela upp en 480p-film följande:

Citat:

QuickTime 7 for Windows:

* 2.0 GHz Intel Pentium 4 or faster processor
* At least 512MB of RAM
* 64MB or greater video card
* Windows 2000 or XP

Jag har:
* AMD 3200+
* 1.5 GB Ram
* Windows XP
* Quicktime 7.1
* AGP ATi X1600 512 MB
* Nyaste Catalyst (ej beta)

Ändå går datorn på knäna i vissa sekvenser, t.ex. i IMAX-filmen i scenerna med väldigt många fiskar.

Kravet för 720p-klipp är följande:

Citat:

QuickTime 7 for Windows:

* 2.8 GHz Pentium 4 or faster processor
* At least 512MB of RAM
* 64MB or greater video card
* Windows 2000 or XP

Här går det väldigt segt.

Ska jag leta upp nån speciell drivrutin/fix? Jag läste lite på ATi:s hemsida om AVIVO, ett system som gör att grafikkorten avlastar CPU:n vid uppspelning av HD-film, men detta kanske inte är tillräckligt. Är min processor för slö?

Om ngn moderator vet ett bättre ställe att lägga denna tråd på, så flytta gärna!

Jacob

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte kunna se h.264 1080p allafall, det krävs mer PC, helst en med SSE3 eller en Dual CPU 1GHz+ Mac eller en single 1.8GHz G5 för
Men 720p borde du nog kunna se. Allafall 480p.

480p klarar min powerbook på 1ghz och ett fx 5200 som grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Speciell drivrutin för att spela upp HD-film (H.264)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Narek
Hej,

jag hade tänkt att prova kvaliten på HD-filmer, så jag gick in på apples hemsida och kollade på ett par 480p- och 720p-klipp. Problemet är att det laggar. På apples hemsida är kraven för att spela upp en 480p-film följande:

Här går det väldigt segt.

Ska jag leta upp nån speciell drivrutin/fix? Jag läste lite på ATi:s hemsida om AVIVO, ett system som gör att grafikkorten avlastar CPU:n vid uppspelning av HD-film, men detta kanske inte är tillräckligt. Är min processor för slö?

Om ngn moderator vet ett bättre ställe att lägga denna tråd på, så flytta gärna!

Jacob

ffdshow och inte minst CoreAVC kräver mindre resurser än QT (för H.264 playback)