Efter snart 3 månader är burken igång med ett eVGA 7900 GT KO

Permalänk

Efter snart 3 månader är burken igång med ett eVGA 7900 GT KO

Den 6:e mars skickade jag efter delar från Datorbutiken.com till ett värde av 20.186 kr.

Har aldrig skickat efter för så pass mycket pengar förut men dom hade ett gott rykte då.
Fick beskedet att kortet jag lagt order på, det fanns i lager när jag skickade efter, var slut.

Det hela drog ut på tiden, 5 veckor tog det att få hem korten. Vet att dom varit slut.Skärmen var en 20.1" Samsung. "Lugn, dom här nya skärmarna har sällan döda pixlar men om du får det så kan du skicka tillbaka den".
Det lät ju tryggt.

Fick hem delarna, meckade ihop den och startade.
Med en tyst Samsung disk och 5 Papstfläktar och Tagan 530w agget lät den sjukt lite.
Första tanken var "det är något fel, så här tyst ska den inte vara..".
Men det var den. Däremot fick skärmen ingen signal alls. Gick över manualen och kollade alla kablar mm.
Nada. Det här är mitt första PCIE kort så jag hade inget kort att byta med.
Datorbutikens support bad mig felsöka del för del.
Sagt och gjort. Nada signal till skärmen. Gjorde något jag aldrig gjort tidigare -lämnade in burken till en databutik.
Släpade burken, som väger 18.3 kg, på T-banan. Bilen var på service.
En dag senare och 200 kr fattigare ( faktiskt riktigt billigt) så var svaret "grafikkortet är dött, vi bytte och då startade allt perfekt!".

Ringer Datorbutiken igen. Dom bad mig skicka tillbaka kortet.
Skärmen undrar ni kanske? Jo den hade givetvis en död pixel ganska centrerat.
Så den fick även skickas tillbaka. Den frakten fick jag stå för eftersom jag själv valde att använda den 14 fagar ångerrätt så fick jag stå för frakten. Ok, inga problem.
Tänkte byta den till en Samsung 19" med pixelgaranti och dessutom med lite lägre upplösning än den andra.

Datorbutiken har 2 veckors hanteringstid. Men "det kan gå snabbare".
Efter 2 veckor var ärendet inte klart. "Returavdelningen har drabbats av sjukdom". Det är inget svar jag riktigt klarade av efter all den tid som detta tagit. Efter många mail så skulle kundtjänst se över mitt ärende.
Dom skickar ett nytt kort som kom veckan efter. Ett eVGA 7900 GT KO.
Jag köpte från början ett eVGA 7900 GT copper version.
Den här kortet var flera hundra kr billigare med Datorbutiken anser att dom bytt ut kortet "mot ett likvärdigt och ingen ersättning för mellanskillnad".

Är kortet lika bra som mitt första val?
Nåja, det funkar nu i alla fall. Men skärmen då?
Den har dom inte koll på. Mitt ärende slutade tydligen vid grafikkortet för dom. Men kundtjänst skulle kolla skärmen. Fick svaret att returavdelningen undrade om jag ville ha en ny skärm eller pengarna tillbaka.

Vi det här laget, vilket jag redan sagt till dom, så kommer jag aldrig mer handla från dom. Jag svarar att jag vill ha pengarna tillbaka asap.
Inget händer. Jag frågar då kundtjänst hur det går med skärmen och mina pengar. Får svaret: "Hej Monitorn är av någon anledning inte behandlad ännu.". Nu rågar jag hur svårt ska det vara att lösa mitt ärende så jag får mina pengar tillbaka och kan handla skärmen av en annan firma.
Svaret var att dom skulle ordna pengarna för frakten.
Men jag tror inte att skärmens drygt 5.000 kr var med i den tanken.

1. Jag kommer aldrig mer handla från Datorbutiken.com.
2. Jag kommer aldrig köpa en platt skärm utan att ha i butik sett den igång och verkligen försäkrat mig om att den inte har döda pixlar.

Nu ska jag iof köpa en Samsung med pixelgaranti men kommer i alla fall kräva att se den igång. Men åter till kortet. Jag upplever faktiskt att det här kortets fläkt är tystare än det förra, något positivt!

Men nu ska det installeras! Tänk om jag har en ny skärm snart till den så jag slipper min skabbiga 17"

Permalänk
Medlem

Det bästa är egentligen att köpa i den staden man bor i istället för att skicka efter..

men visst det kan bli svindyrt men ibland är det värt det då man kan gå o byta ut grejjerna samma dag och inget jidder om RMA sjukdom o annat skit ifrån datorbutiken man skickat efter grejjerna ifrån...

Permalänk

Ja du jag lider med dig oxå. Har som sagt skickat tillbaka mitt grafkikort som är av samma märke och model. Så nu sitter jag här med en burk som inte går att använda pga DATORBUTIKEN.COM. Det här blir som sagt 4:e veckan jag väntar på mina andra kort som jag sa att jag skulle ha. Plus att jag stog för frakten ner för annars hade man väl fått väntat en vecka till....

Det är sista gången jag beställer något dyrare därifrån, seriöst dom värkar vara helt slut i huvudet att det ska vara så jävla svårt. Dom har även tagit bort just det kortet "vad kan det bero på??".. Det är fel på kortet dom behöver inte ens kolla skiten det är ett skit kort helt enkelt. Få se hur det blir när grejerna kommer.

Permalänk

Era problem är nog relaterade till detta:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1059136

Jag antar att Datorbutiken skickar det de hade som fungerade som ersättning

Prestandanskillnad mellan KO och "copper" har jag ingen aning om men nog smart att kolla up det innan man stirrar sej blind på priset, däremot har inte datorbutiken rätt att enskilt bestämma vad som är en likvärdig vara utan det ska ske i samförstånd med kunden, så möjligt att ni kunde fått ett x1800xt eller så istället om ni hade begärt det.

Datorbutiken har oftast rätt bra priser, men det kan som sagt ta lite tid att få ersättning om någost skulle gå sönder, man kan nog inte få allt............

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag slutade handla på datorbutiken, urlånga väntetider på allt och inget och urusel service, nej tacka vet jag komplett, aldrig haft ett problem med dom fast jag köpt många grejer med fel på.

Visa signatur

Lian Li V3000+ Intel 14900K Alphacool Core 1 Aurora Asrock Z790 Nova Wifi Asus RTX 4090 TUF Corsair Vengeance DDR5 7200 32 Gb, Razer Blackshark V2 Pro Be Quiet Dark Power Pro 1200W Custom loop EK XTOP Revo Dual D5 EK-Quantum Vector² Strix Quantum Surface 3 X 480 + 360 + 140+240 X-flow Push/Phobya Supernova 1260 990 Pro 2 tb 3 x 980 Pro 1 tb Raid 0 LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Trist när något sådant här händer.Det är aldrig kul.

Då är det fördel i mitt fall.Man ta bilen och åker ut dom knappt 2 milen och hämtar sina saker över disken.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet, om man har möjligheten är att köpa saker direkt på plats i butik

Såg en annons i en tidning om en datoraffär som ligger ett stenkast ifrån där jag är nu som har 2 komponenter jag letar efter Har köpt allt som allt från 3 olika butiker i stan.

På mitt nya datorsystem är det endast grafikkortet och minne jag köpt på postorder.

Permalänk
Medlem

Japp det är bra att köpa i närheten men i min stad är det omöjligt har gått in o frågat om priser och dom säger vad priset är för en sak.

Och priset är 1000kr dyrare än på nätet då skrattar man bara o går visst några hundra mer NP men 1000kr nej tack.

Permalänk

Det senaste är att returavdelningen ska sätta in pengar till mig för skärmen, inte kundtjänst. Det fina med det är att jag har ingen som helst kontakt med dom som kund. Jag är så sjukt trött på dom...

Senaste:

Orsaken att skärmen tagit så lång tid att hantera är för att citera min returavdelning att "den såg hemsk ut"när den kom in till oss, en av de värsta ångerskärmana någonsin. Vår returavdelning funderade på att direktskicka den tillbaka till er mot hanteringskostander. Den är fylld av fingeravtryck och något som liknar repor.Dem beslutade sig dock för att vara snälla och har sedan dem titta på den första gången väntat på ett specieltrengöringsmedel som dem kan använda för att tvätta av skärmen med för att kunna avgöra hurvida det är repor
eller inte på den."

Vilket otroligt skitsnack. Skärmen plockades upp, konstaterade att den hade en död pixel och packade ner den. Låter det inte som om returavdelningen/Datorbutiken.com försöker bortförklara sina usla hanteringstider/service?

Permalänk

Jag tror det är dom som fingrar :P.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samura_666
Jag tror det är dom som fingrar :P.....

Jag tror dom använder det som ursäkt för att dom inte klarar av att hålla dom tider dom själva satt för hanteringen. Sen kan dom inte stå för det.

Permalänk
Medlem

Hmmm Och jag beställde ett nytt dator system och en flatscreen till frugan i går från Datorbutiken. Hehe Var inte kul att läsa detta nu O well alla kanske inte har samma otur. Anars får man åka till Malmö och knacka tand

Permalänk

Min bror som köpt datorn via sitt företag skickade ett svar på det sista mailet till Datorbutiken.com. Han arbetar som chef på en av dom största livsstilsmagasinen för män i Sverige. Ni undrar säkert vad han skrev men jag kan säga så mycket att det handlade om en ev artikel angående datorbutiker på nätet.

Det tog Datorbutiken drygt 45 minuter att svara att pengarna är på väg för skärmen.

Tycker det är så lågt att man ska behöva lägga ner den här energin på något som kanske kostar dom 2.000 kr i inköp och som dom kan sälja vidare sen som "demo ex" och fortfarande gå med vinst.

Aldrig att jag lägger en enda krona mer hos dom. Aldrig.
Funderar ni på att handla av dom så läs hela den här tråden igen.

Permalänk

Ja och jag lär nog inte se några pengar heller tyvärr. Fick tillbaka mitt gammla sketna trasiga evga kort "nä det var inge fel på det" sa dom när jag ringde.
Jo jävlar ja.......

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samura_666
Ja och jag lär nog inte se några pengar heller tyvärr. Fick tillbaka mitt gammla sketna trasiga evga kort "nä det var inge fel på det" sa dom när jag ringde.
Jo jävlar ja.......

Gå till en databutik och be dom testa kortet, det är värt dom kronorna för att få ett objektivt svar. Be att få ett papper på vad dom kom fram till.

Permalänk

Jag ska prova kortet nu när det kommer. Annars provar jag det hos en databutik.

Permalänk

Idag kom pengarna för skärmen. Tänk vad fort det går när Datorbutiken normalt håller på dom ett par extra dagar för att tjäna på räntan

Permalänk
Medlem

lider med dig, är SKIT jobbigt att skicka tillbaka saker!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.