Efter snart 3 månader är burken igång med ett eVGA 7900 GT KO
Den 6:e mars skickade jag efter delar från Datorbutiken.com till ett värde av 20.186 kr.
Har aldrig skickat efter för så pass mycket pengar förut men dom hade ett gott rykte då.
Fick beskedet att kortet jag lagt order på, det fanns i lager när jag skickade efter, var slut.
Det hela drog ut på tiden, 5 veckor tog det att få hem korten. Vet att dom varit slut.Skärmen var en 20.1" Samsung. "Lugn, dom här nya skärmarna har sällan döda pixlar men om du får det så kan du skicka tillbaka den".
Det lät ju tryggt.
Fick hem delarna, meckade ihop den och startade.
Med en tyst Samsung disk och 5 Papstfläktar och Tagan 530w agget lät den sjukt lite.
Första tanken var "det är något fel, så här tyst ska den inte vara..".
Men det var den. Däremot fick skärmen ingen signal alls. Gick över manualen och kollade alla kablar mm.
Nada. Det här är mitt första PCIE kort så jag hade inget kort att byta med.
Datorbutikens support bad mig felsöka del för del.
Sagt och gjort. Nada signal till skärmen. Gjorde något jag aldrig gjort tidigare -lämnade in burken till en databutik.
Släpade burken, som väger 18.3 kg, på T-banan. Bilen var på service.
En dag senare och 200 kr fattigare ( faktiskt riktigt billigt) så var svaret "grafikkortet är dött, vi bytte och då startade allt perfekt!".
Ringer Datorbutiken igen. Dom bad mig skicka tillbaka kortet.
Skärmen undrar ni kanske? Jo den hade givetvis en död pixel ganska centrerat.
Så den fick även skickas tillbaka. Den frakten fick jag stå för eftersom jag själv valde att använda den 14 fagar ångerrätt så fick jag stå för frakten. Ok, inga problem.
Tänkte byta den till en Samsung 19" med pixelgaranti och dessutom med lite lägre upplösning än den andra.
Datorbutiken har 2 veckors hanteringstid. Men "det kan gå snabbare".
Efter 2 veckor var ärendet inte klart. "Returavdelningen har drabbats av sjukdom". Det är inget svar jag riktigt klarade av efter all den tid som detta tagit. Efter många mail så skulle kundtjänst se över mitt ärende.
Dom skickar ett nytt kort som kom veckan efter. Ett eVGA 7900 GT KO.
Jag köpte från början ett eVGA 7900 GT copper version.
Den här kortet var flera hundra kr billigare med Datorbutiken anser att dom bytt ut kortet "mot ett likvärdigt och ingen ersättning för mellanskillnad".
Är kortet lika bra som mitt första val?
Nåja, det funkar nu i alla fall. Men skärmen då?
Den har dom inte koll på. Mitt ärende slutade tydligen vid grafikkortet för dom. Men kundtjänst skulle kolla skärmen. Fick svaret att returavdelningen undrade om jag ville ha en ny skärm eller pengarna tillbaka.
Vi det här laget, vilket jag redan sagt till dom, så kommer jag aldrig mer handla från dom. Jag svarar att jag vill ha pengarna tillbaka asap.
Inget händer. Jag frågar då kundtjänst hur det går med skärmen och mina pengar. Får svaret: "Hej Monitorn är av någon anledning inte behandlad ännu.". Nu rågar jag hur svårt ska det vara att lösa mitt ärende så jag får mina pengar tillbaka och kan handla skärmen av en annan firma.
Svaret var att dom skulle ordna pengarna för frakten.
Men jag tror inte att skärmens drygt 5.000 kr var med i den tanken.
1. Jag kommer aldrig mer handla från Datorbutiken.com.
2. Jag kommer aldrig köpa en platt skärm utan att ha i butik sett den igång och verkligen försäkrat mig om att den inte har döda pixlar.
Nu ska jag iof köpa en Samsung med pixelgaranti men kommer i alla fall kräva att se den igång. Men åter till kortet. Jag upplever faktiskt att det här kortets fläkt är tystare än det förra, något positivt!
Men nu ska det installeras! Tänk om jag har en ny skärm snart till den så jag slipper min skabbiga 17"