Permalänk
Medlem

noll-ställa bios

jag har nu lyckats ändra fel i bios. har en amd prosse som ska stå på ''133'' va de nu heter men står nu på 166 och startar inte, datorn startar men ja kommer varken in på bios eller ngt annat, skärmen är helt svart!

har dragit ur batteriet som sitter på moderkortet och väntat 10 min för att sedan sätta tillbaka det.

har testat ett annat grafikkort, tagit bort och ändrat plats på minnena.

nu vet jag inte vad ja ska ta mig till :S help tack.

Permalänk

okej, det låter bara som att du försökt köra med för hör FSB som inte minnen klarar av.
det ska egentligen lösa sig genom att ta bort batteriet men vissa moderkort klarar av att bli av med det så då får du reseta cmos.
detta gör du genom att flytta en bygel från 2 pins till 2 andra oins.
vilka pins det handlar om ska det stå i manualen till ditt mobo.
om du inte har någon i papper så finns de på mobo tillverkarens sida.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

svarar åt ''we'' och de där med pinsen har vi redan gjort, vi plockade ut den och satt den på de andra stället som manualen hänvisade till. startade burken och stängde av den sen satt tillbaka pinsen och startade den igen men utan resultat, skärmen är fortfarande svart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DashOmid
svarar åt ''we'' och de där med pinsen har vi redan gjort, vi plockade ut den och satt den på de andra stället som manualen hänvisade till. startade burken och stängde av den sen satt tillbaka pinsen och startade den igen men utan resultat, skärmen är fortfarande svart.

Om ni startat burken innan ni flyttade tillbaka bygeln har ni med all sannolikhet blåst BIOS-kretsen. Den bygeln kortsluter nämligen ett par stift som just bara ska kortslutas utan ström. Om ni då startar burken med bygeln i fel läge så går det ström i kretsen som förstörs. Tråkigt man sant.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

då har alltså moderkortet troligen gått sönder? eller vad är de som går sönder?

Permalänk
Medlem

Gör om, med urdragen strömkabel till nätdelen. Så länge som nätdelen lämnar standby-spänning till moderkortet fungerar sällan clear cmos.

Vissa moderkort har en funktion som gör att de startar i failsafe om man håller inne insert eller home vid strömtillslag. Kan vara värt att pröva.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

dra ur ström kabeln bak på datorn samt batteriet och tryck på start knappen ett par gånger för att all ström ska lämna systemet. gå i cirklar och räkna till 100 så pröva nu att starta upp igen så borde det fungera.
om inte så har du nog förstört moderkortet 33mhz fsb är ganska kraftigt, har pajjat 1 mobo på det sättet...höj 5fsb i taget nästa gång om du ska klocka, eller mindre mycket säkrare så.
lycka till iallfall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.