Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MPAA och USA:s regering bakom piratrazzia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Det här är inte att jämföra med att rita av Mona Lisa - det hade varit om du lyssnade på låtarna, lärde dig att spela dem och spelade in en version själv med dina kompisar. Det kallas "cover", och är helt och hållet i linje med copyrightlagen. På Louvren, där Mona Lisa hänger, är det förbjudet att fotografera, för det är att kopiera konsten! Förutom detta så kan jag köpa din poäng att musiken har blivit urholkad av dagens mediasamhälle, och jag tycker att det du säger om att distribution av musik måste förnyas är helt och hållet korrekt, det har jag också hållt med om ovan. Ingen gillar skivbolagspampar, och det är klart att mitt band behöver göra reklam för sig på annat sätt. Men med fildelning har vi ingen kontroll över vad som lyssnas på, eller hur vi ska finansiera det. Poängen här är att den som har skapat något själv måste få ha rätt till det den har skapat.

En del jämför fildelning med radio, men på radio spelas bara singlar. Singlarna väljs ut för att folk ska köpa skivan. På DC++ så kan jag inte bestämma vad fildelarna kan få gratis och vad de måste köpa, och det anser jag borde vara min och alla andra musikers rättighet! I övrigt så håller jag som sagt med dig.

Mor5ives: Här knips inget. Grattis till din givande hobby, jag såg tidigare att det inte var så dyrt för dig. Gissningsvis kostade min gitarr mer än din dator, och det jag har gjort av med på studiotid mer än din eventuella bil. Och jag siktar på att någon gång ha detta som yrke. Du har rätt till din åsikt - jag har rätt till min. Ahhh... demokrati.

Måste bara påpeka att det med största sannolikhet är pga. blixtar från kameror förstör målningen som de inte tillåter fotografering, sen får de ju mer inkomster om folk köper deras bilder istället ^^

Det jag och jag tror ganska många andra också tycker är att musikbranchen som helhet måste anpassa sig till verkligheten, folk är INTE villiga att betala 200kr för kanske 5 låtar av 20 som är bra.
Du som är mer seriös har större kostnader ja, men för kostnaden av 1 bil borde du kunnat bygga en egen studio!!!
För övrigt, om du inte har ett skivkontrakt så skulle du kunna fixa upp en hemsida och distribuera musiken via t.ex. dc med länk till hemsidan där du uppmanar folk att skicka lite pengar om de tycker din musik är bra.

Detta borde skapa intresse och lite inkomst OM eran musik är uppskattad

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Måste bara påpeka att det med största sannolikhet är pga. blixtar från kameror förstör målningen som de inte tillåter fotografering, sen får de ju mer inkomster om folk köper deras bilder istället ^^

Det jag och jag tror ganska många andra också tycker är att musikbranchen som helhet måste anpassa sig till verkligheten, folk är INTE villiga att betala 200kr för kanske 5 låtar av 20 som är bra.
Du som är mer seriös har större kostnader ja, men för kostnaden av 1 bil borde du kunnat bygga en egen studio!!!
För övrigt, om du inte har ett skivkontrakt så skulle du kunna fixa upp en hemsida och distribuera musiken via t.ex. dc med länk till hemsidan där du uppmanar folk att skicka lite pengar om de tycker din musik är bra.

Detta borde skapa intresse och lite inkomst OM eran musik är uppskattad

Alltså, vad gäller just mig som fattig musiker med dyra prylar så är jag medveten om att en hemsida där man säljer låtarna för nån krona är det bästa alternativet. Eller, förmodligen det bästa alternativet. Det är inte så att jag ens i nuläget är beroende av mina musikinkomster, jag tjänar som mest någon hundring om året på musiken. Det är det här som piratpartiet håller på och ekar om att "musik ska vara gratis" som jag vänder mig emot. Vadå "ska"? Det jag har gjort har jag rätt till, tycker jag!

Det är synd att man uppfattas som gnällspik, men det allra mesta som sagts i den här tråden på sistone håller jag alltså med om! Hemsida istället för skivbolag, livespelningar istället för skivförsäljning osv. Det jag inte håller med om är att någon har rätt att ta det någon annan har gjort utan att betala för sig! Vilket vissa verkar tycka.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Alltså, vad gäller just mig som fattig musiker med dyra prylar så är jag medveten om att en hemsida där man säljer låtarna för nån krona är det bästa alternativet. Eller, förmodligen det bästa alternativet. Det är inte så att jag ens i nuläget är beroende av mina musikinkomster, jag tjänar som mest någon hundring om året på musiken. Det är det här som piratpartiet håller på och ekar om att "musik ska vara gratis" som jag vänder mig emot. Vadå "ska"? Det jag har gjort har jag rätt till, tycker jag!

Det är synd att man uppfattas som gnällspik, men det allra mesta som sagts i den här tråden på sistone håller jag alltså med om! Hemsida istället för skivbolag, livespelningar istället för skivförsäljning osv. Det jag inte håller med om är att någon har rätt att ta det någon annan har gjort utan att betala för sig! Vilket vissa verkar tycka.

Det där är något som jag faktiskt håller med om, piratpartiet är helt ute och cyklar för de vill ta bort all copyright, patent mm. vilket inte fungerar i verkligheten!!!

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Den dagen dom sänker priserna på cd's som ges ut den dagen kanske folk börjar köpa mera skivor inte f.n går ja och köper en skiva för 189-200kr för att få en till två bra låtar 10skivor 2000kr är ju rent idiotiskt..

Men alla vill tjäna på oss småfolket därför laddar vi ner musik till ett pris av 6kr skivan =)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Det här är inte att jämföra med att rita av Mona Lisa - det hade varit om du lyssnade på låtarna, lärde dig att spela dem och spelade in en version själv med dina kompisar. Det kallas "cover", och är helt och hållet i linje med copyrightlagen. På Louvren, där Mona Lisa hänger, är det förbjudet att fotografera, för det är att kopiera konsten! Förutom detta så kan jag köpa din poäng att musiken har blivit urholkad av dagens mediasamhälle, och jag tycker att det du säger om att distribution av musik måste förnyas är helt och hållet korrekt, det har jag också hållt med om ovan. Ingen gillar skivbolagspampar, och det är klart att mitt band behöver göra reklam för sig på annat sätt. Men med fildelning har vi ingen kontroll över vad som lyssnas på, eller hur vi ska finansiera det. Poängen här är att den som har skapat något själv måste få ha rätt till det den har skapat.

En del jämför fildelning med radio, men på radio spelas bara singlar. Singlarna väljs ut för att folk ska köpa skivan. På DC++ så kan jag inte bestämma vad fildelarna kan få gratis och vad de måste köpa, och det anser jag borde vara min och alla andra musikers rättighet! I övrigt så håller jag som sagt med dig.

Mor5ives: Här knips inget. Grattis till din givande hobby, jag såg tidigare att det inte var så dyrt för dig. Gissningsvis kostade min gitarr mer än din dator, och det jag har gjort av med på studiotid mer än din eventuella bil. Och jag siktar på att någon gång ha detta som yrke. Du har rätt till din åsikt - jag har rätt till min. Ahhh... demokrati.

Jag tror du missat en rätt viktig del...
Om inte skivorna kostade drömsummor, så skulle många hellre köpa den än ladda hem dem. Sänkta priser = mindre piratkopiering, det är en rätt enkel evkation som väldigt många håller med om. Givetvis finns det en liten andel som fortfarande skulle ladda hem gratis, men det har det alltid funnits och dn kan man inte göra nått åt. Men då kan man iallafall säga att vad de gör är moraliskt fel, för det kan man banne mig inte idag, iallafall inte att det är mer fel än vad prissättningen på skivor är.

Du klagar på kontrollen på internet? Vilken kontroll, det ska inte finnas någon kontroll. Om er musik finns att laddas hem till ett rimpligt pris online, så kommer många göra det hellre än att köpa skivorna, eftersom skivorna kostar så sjukt mycket mer för egentligen ingenting. Men som jag sa, vissa kommer ändå alltid att ladda hem hellre än att köpa, men det är långt ifrån alla som är sådana, jag vågar mig faktiskt på att säga att de är i minoritet i dagsläget. För övrigt undrar jag på vad du menar med kontroll av vad folk lyssnar på? Har någon gjort låten och gjort den tillgänglig så är det väl tänkt att den skall lyssnas på? Annars skulle den ju alrig tagit sig till bolagen? Sen måste jag ställa mig smått frågandes till ditt argument om internet som radio. Jag vet inte hur många gånger jag lyssnat på en enda låt online, och sen gått över till polarn för att lyssna på hela albumet för att se om det är lika bra. Vid många av dessa tillfällen hade jag gladeligen gått och köpt skivorna / köpt online hela albumet efter att jag hört att det var bra, men det går inte för sig, jag måsta köpa grisen i säcken gång på gång.

Och mest störande av allt är ju ändå att man måste köpa allt, även om man bara gillar just den där enda låten. Hur många tror du det är som _inte_ köper en artists skiva just för att de inte anser att den där enda bra eller de där fåtalet bra låtar på skivan inte är värda pengarna... vorde det då inte bättre om de kunde köpa just bara de låtarna de gillade till ett bra pris, så får artisterna iallafall in lite pengar på den försäljningen, istället för inga pengar alls.

Jag håller inte heller med piratpartiet, upphovsrätt och copyrights ska finnas, men de ska inte vara en piska med vilken man kan blöda konsumenterna torra med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Mor5ives: Här knips inget. Grattis till din givande hobby, jag såg tidigare att det inte var så dyrt för dig. Gissningsvis kostade min gitarr mer än din dator, och det jag har gjort av med på studiotid mer än din eventuella bil. Och jag siktar på att någon gång ha detta som yrke. Du har rätt till din åsikt - jag har rätt till min. Ahhh... demokrati.

Du köper alltså en gura för runt 25-30 k? Imponerande onödigt. Man får en bra gura för runt 10-13 k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Derox: Finansiella intressen styr och ställer bland mupparna i bryssel, ungefär som i usa. Att en sån rapport skulle kommit till finner jag troligt. Att den sedan skulle komma ut med +- noll resultat är att glömma.

Nä, inte alls omöjligt, vem som helst som inte är tappad igår inser att väldigt många som hör låtar går på konserter, går med i fan clubs, köper skivor, och väldigt många som laddar ner skulle inte köpt skivan ändå. Så efter undersökningar blir jag inte förvånad om det är ungefär lika många som blir fast av artisten och köper nått som skulle köpt musik fast laddade ned istället. För många stillar sig blind på "5 miljoner har laddat ned det albumet, jag förlorade 5 miljoner * 150 kr", nej det gjorde du inte idiot är mitt svar till den personen. en marginell procent av dom 5 miljonerna skulle köpt skivan egentligen, DEN kostaden förlorade artisten, han skiter fullt i att kanske lika många köper skivor ändå för att personen upptäckt artisten och gillade den.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan ju som ett litet inlägg i denna debatten säga som så här att om inte Windows hade varit så vansinnigt piratkopierat så hade det inte heller varit så vansinnigt populärt och Microsoft hade inte dragit in så vansinnigt mycket pengar på sitt lilla skötebarn.

Inse faktum; all publicitet är bra publicitet som det gamla ordspråket säger. Man ska inte bita den hand som föder en sägs det ju, och det är precis så det känns när man börjar jaga efter fildelarna med blåslampa. Även om jag händelsevis har tankat hem musik via Napster, DC, TPB etc. så har jag genom det utvecklat min musiksmak och köpt den musik som jag anser vara tillräckligt bra för att förtjäna mina surt förvärvade slantar. Jag tillämpar samma teori kring datorspel, de spel som håller en viss, för mig, högt ställd standard väljer jag att köpa när det har blivit mindre populärt och droppat i pris.

Saken är den att fildelning är ett tveäggat svärd som har sin uppenbara för- och nackdelar. Lika mycket som artisterna förlorar på det i inkomster vinner de senare i spridning och ännu större kännedom, vilket breddar basen av konsumenter i slutändan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Det här är inte att jämföra med att rita av Mona Lisa - det hade varit om du lyssnade på låtarna, lärde dig att spela dem och spelade in en version själv med dina kompisar. Det kallas "cover", och är helt och hållet i linje med copyrightlagen. På Louvren, där Mona Lisa hänger, är det förbjudet att fotografera, för det är att kopiera konsten!

Ja, och? Tavlan är inte stulen, och jag hävdar att kopiera den för eget bruk, är inte ett brott, och att lagen som reglerar det bör ändras.
(Att det sedan säljs massor med reproduktioner, och olika sorters kopior, samt att du med glädje får rita av tavlan på plats, eller i alla fall fick, när jag var där.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kisengue
Förutom detta så kan jag köpa din poäng att musiken har blivit urholkad av dagens mediasamhälle, och jag tycker att det du säger om att distribution av musik måste förnyas är helt och hållet korrekt, det har jag också hållt med om ovan. Ingen gillar skivbolagspampar, och det är klart att mitt band behöver göra reklam för sig på annat sätt. Men med fildelning har vi ingen kontroll över vad som lyssnas på, eller hur vi ska finansiera det. Poängen här är att den som har skapat något själv måste få ha rätt till det den har skapat.

Bra, rätt, fel. Poängen är inte alls att den som skapat någonting måste ha rätt till det den skapat. Säljer du det du skapat, har du sålt det, och är jag köparen, har jag rätt att göra vad jag vill med det. Alla lagar som säger annat, är vridna, sjuka lagar. (Observera att det är en stor skillnad mellan privata, och företags sektorn.)
Du har ingen kontroll oavsett om skivan kopieras på dc, eller om ditt skivbolag väljer att enbart promota brittney spears. Däremot säljer du antagligen fler skivor, du får fler lyssnare, och fler som vill gå på en livespelning, om skivan kopieras flitigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tror du missat en rätt viktig del...
Om inte skivorna kostade drömsummor, så skulle många hellre köpa den än ladda hem dem. Sänkta priser = mindre piratkopiering, det är en rätt enkel evkation som väldigt många håller med om. Givetvis finns det en liten andel som fortfarande skulle ladda hem gratis, men det har det alltid funnits och dn kan man inte göra nått åt. Men då kan man iallafall säga att vad de gör är moraliskt fel, för det kan man banne mig inte idag, iallafall inte att det är mer fel än vad prissättningen på skivor är.

Det finns sanolikt en stor andel som skule fortsätta ladda hem material, men de som tankar mycket är folk med ett stort musik intresse, som redan i dag handlar skivor de vill ha, och de blir sanolikt fler, om skivorna är billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och mest störande av allt är ju ändå att man måste köpa allt, även om man bara gillar just den där enda låten. Hur många tror du det är som _inte_ köper en artists skiva just för att de inte anser att den där enda bra eller de där fåtalet bra låtar på skivan inte är värda pengarna... vorde det då inte bättre om de kunde köpa just bara de låtarna de gillade till ett bra pris, så får artisterna iallafall in lite pengar på den försäljningen, istället för inga pengar alls.

Nej nej... allt, eller inget. Skivbolagen är inte intresserade av att låta kunderna handla de bra låtarna, eftersom då måste de producera fler sådana för att hålla intäkterna uppe. I nuläget köper de musik av artisterna i ekonomiförpackningar, och det är som vi alla vet, billigare.
Sen delar de upp de bra materialet, och fyller ut det med skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller inte heller med piratpartiet, upphovsrätt och copyrights ska finnas, men de ska inte vara en piska med vilken man kan blöda konsumenterna torra med.

Jag är inte insatt i deras exakta paroller, men jag har för mig de har omformulerat sig, till att de vill "luckra upp, och omarbeta", inte fullständigt ta bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Du köper alltså en gura för runt 25-30 k? Imponerande onödigt. Man får en bra gura för runt 10-13 k

Du får en bra bil för 10-15K, du får en bättre för 100-150K, och en värsting för 1 000-1 500K. Det finns många gångbara anledningar till att ha en dyr gura. Många hörbara sådana. Sen är en del av priset look, och ska man spela live, är det viktigt. Ska man tjäna pengar, är live rätt, så det tycker jag ska uppmuntras.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det finns sanolikt en stor andel som skule fortsätta ladda hem material, men de som tankar mycket är folk med ett stort musik intresse, som redan i dag handlar skivor de vill ha, och de blir sanolikt fler, om skivorna är billigare.

oh ja, givetvis skulle många fortsätta, slussen är ju öppen så att säga, och nu när många har börjar lär det vara svårare att få dem att sluta än om man inte fått dem att böra alls. Men jag tror att majoriteten skulle lägga av, eller iallafall bara göra det i nödfall/ytterst sällan. Men då skulle det också med gott samvete och utan hyckleri kunna kallas moraliskt fel att ladda hem saker just för att inte behöva betala. Men när priserna är idag så tycker inte jag att man kan göra det. Moralisk fel om man bara ser till ena sidan visst, och fel enligt lagen. Men i jämförelse med hur fel jag tycker bolagen gör så tycker jag idag inte att det pirater gör är så fel, eller ens känns fel. Skulle däremot en skiva kosta en rimlig summa, eller låtar finnas för en billig peng online, då skulle jag kunna säga att piraternas sysselsättning är fel, även moraliskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nej nej... allt, eller inget. Skivbolagen är inte intresserade av att låta kunderna handla de bra låtarna, eftersom då måste de producera fler sådana för att hålla intäkterna uppe. I nuläget köper de musik av artisterna i ekonomiförpackningar, och det är som vi alla vet, billigare.
Sen delar de upp de bra materialet, och fyller ut det med skit.

my point exactly

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.