Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Detdär var ingen vacker syn... städa bilen, bygg in datorn i ett chassi som du sedan kan sätta in i handskfacket.

såå... Du har aldrig gått någon praktiskt utbildninga va? Typ som El, Bygg, Fordon, industri. Där är det nämligen så att när man håller på och arbetar har man en massa verktyg till hjälp, och ska du t.ex. bara klippa av en sladd så går man inte o hämtar avbitartången, klipper av sladden och sen går tillbaka o lägger den på plats. Utan den följer med under arbetet, man vet aldrig när den behövs igen ju. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
De måste jue vara nåt skämt eller?

Men du har iaf en dator i bilen nu då.

Hmm... En person som inte tror på framtiden..

Konstigt att du blev medlem i januari 2005, eller du har kanske inte varit här inne sen dess?

Kan ju då berätta för dig, ett projekt som läggs upp på denna hemsida är VÄLDIGT sällan ett redan avklarat projekt, utan det brukar vara något som de håller på och bygger under tiden, för att kunna få tips till bygget o.s.v. och så att de kan få kommentarer, Fina kommentarer, så att de får in känslan att bara hålla på med bygget och bli klart med det så fort som möjligt då så många gillar arbetet.

Men jag tror detta kan bli ett snyggt arbete, lägg bara ner tid på att få det snyggt och ordentligt gjort så kommer du själv bli mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

asså jag tycker bara positivt..
går inte säga mycket negativa saker...
sen fins de jue finniga fjortisar överallt. som setat 3gånger på framsidan av bilen.
skitbra för trips.. och fixa ett wifi kort. en som du kan ha en antenna till.. så kan du jue köra wardriving.. +när du är igång surfa på okrypterade nätverk.

skitbra om man e på en trip o vill läsa sin emajl (okrypterade nätverk fins ÖVERALT "nästan" och det är olagligt, blablabla.. men säkert mindre olagligt än piratKopiering)

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk

Skicka in bilen till Pimp my ride swe istället:). snart..

Visa signatur

[X2 4200+@2700mhz][X1900XTX][580W Type-R][Lexa][OCZ Golden 2048 Mb][a8r-mvp]
Canon 30D - Canon 50/1:1.8 II - Canon 70-200/4.0 L

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackHaxer
Skicka in bilen till Pimp my ride swe istället:). snart..

fan den kommer säkert suga.. kommer säkert va som fab5

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem

Ska du använda den som färddator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
asså jag tycker bara positivt..
går inte säga mycket negativa saker...
sen fins de jue finniga fjortisar överallt. som setat 3gånger på framsidan av bilen.
skitbra för trips.. och fixa ett wifi kort. en som du kan ha en antenna till.. så kan du jue köra wardriving.. +när du är igång surfa på okrypterade nätverk.

skitbra om man e på en trip o vill läsa sin emajl (okrypterade nätverk fins ÖVERALT "nästan" och det är olagligt, blablabla.. men säkert mindre olagligt än piratKopiering)

jag har faktiskt tänkt på att sätta in wlan i den men som det ser
ut nu så prioriterar jag min ekonomi till ett statvi för 300 pazetas.. Men de kommer att komma både wlan och gps mottagare, så fort jag får in cashen.. så den ska fungera som navigatorm me..

Tack för all positiv feedback...

uppdate very soon!!!! bla. testkör systemet i bilen, motor ljud på bilen osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolmen a
jag har faktiskt tänkt på att sätta in wlan i den men som det ser
ut nu så prioriterar jag min ekonomi till ett statvi för 300 pazetas.. Men de kommer att komma både wlan och gps mottagare, så fort jag får in cashen.. så den ska fungera som navigatorm me..

Tack för all positiv feedback...

uppdate very soon!!!! bla. testkör systemet i bilen, motor ljud på bilen osv..

Gillar tråden, blir sugen o slänga upp en projektråd om mitt CarPC bygge
Coolt me 15" touchscreen, lite manligare helt enkelt

Permalänk

Ser lovande ut!

Till alla er som tycker han är galen, undrar om det är ett skämt osv så finns det massor med folk som bygger in pc i bilar...

GPS, musik, film osv, möjligheterna är oändliga.
Rekomenderar den här sidan om ni är intresserade av det http://www.bilpc.info, finns bl.a. ett forum bara för sådana frågor, länkar och en massa annat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Gillar tråden, blir sugen o slänga upp en projektråd om mitt CarPC bygge
Coolt me 15" touchscreen, lite manligare helt enkelt

den blir kanske lite otympligt men men...

jag tycker definitivt att du ska lägga upp en projektråd om ditt bygge !

Sverige behöver fler carPC´s!!!! sen är det alltid roligt att se hur andra har gjort och löst problem.

Update soon I promise !

Permalänk

jag ska bara lämmna in hälsopapper så jag får övningsköra, skaffa körkort, skaffa bil sen fåru se min lösning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bondepojk
jag ska bara lämmna in hälsopapper så jag får övningsköra, skaffa körkort, skaffa bil sen fåru se min lösning

så om typ 3 år kan vi vänta oss en tråd? då ere ju bara o sätta igång nu, de flesta projekt här tar ju så lång tid så kör på!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

mm drar igån sketcher på sketch up =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
så om typ 3 år kan vi vänta oss en tråd? då ere ju bara o sätta igång nu, de flesta projekt här tar ju så lång tid så kör på!

I agree 100%...

Trist men sant, det finns typ en enda som gör att denna forumdel är så pass uppskattad enligt mig och det är GoTall. Och jag är inte världens största "fan" av han, men roligt att han fattar hur man gör en bygglogg iaf.

SweeXic citerade mig tidigare i denna tråd, vart lite sur på han! Ser inte han skämtet i dom första bilderna? Skitigt och äckligt ( inte verktyg i mina ögon), med en CRT-skärm på passagerar stolen.

Jag skulle kunna gå ner i källaren och kasta en dator i julgransbelysningen och kalla det för en blivande modd. Men skulle någon tycka det är roligt och snyggt och inpirerande? Ingen jag känner skulle bli de iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lighty
I agree 100%...

Trist men sant, det finns typ en enda som gör att denna forumdel är så pass uppskattad enligt mig och det är GoTall. Och jag är inte världens största "fan" av han, men roligt att han fattar hur man gör en bygglogg iaf.

SweeXic citerade mig tidigare i denna tråd, vart lite sur på han! Ser inte han skämtet i dom första bilderna? Skitigt och äckligt ( inte verktyg i mina ögon), med en CRT-skärm på passagerar stolen.

Jag skulle kunna gå ner i källaren och kasta en dator i julgransbelysningen och kalla det för en blivande modd. Men skulle någon tycka det är roligt och snyggt och inpirerande? Ingen jag känner skulle bli de iaf.

så de du försöker säga är att bara för jag har en crt monitor i passagerar stolenså använder jag inte verktyg i dina ögon, och mitt bygge är inte värt att kallas bygge eller? för de är bara något som är ihopa slängt enligt dej ??

Permalänk
Medlem

fortsätt jobba!

Permalänk

Tror det kan bli skitbra!
Lite konstruktiv kritik (nej, det har inget med CRT-skärmen att göra )... flytta själva datorn till någon annan plats i bilen! Finns ingen större anledning att ha själva datorn i hanskfacket. Sätt skärmen där istället, eller gör något liknande.
Tycker för övrigt det ser skitintressant ut, bygger själv i min A4 idag. Ingen dator, men ett ordenligt multimediabygge är det iaf
Planer på baslåda och ljud största allmänhet i bilen?

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Tror det kan bli skitbra!
Lite konstruktiv kritik (nej, det har inget med CRT-skärmen att göra )... flytta själva datorn till någon annan plats i bilen! Finns ingen större anledning att ha själva datorn i hanskfacket. Sätt skärmen där istället, eller gör något liknande.
Tycker för övrigt det ser skitintressant ut, bygger själv i min A4 idag. Ingen dator, men ett ordenligt multimediabygge är det iaf
Planer på baslåda och ljud största allmänhet i bilen?

//Delarium

Har själv datorn i handsfacket, planerade först bygget i trunken men den fylldes av steg, basar, batteri o lite annat
Sen blev kabeldragningen betydligt kortare också
Dock lite irriterande att inte kunna bruka handsfacket...

Permalänk
Inaktiv

fick en liten idé här... kan du inte ha datorn under handsfacket, precis ovanför passagerarens ben liksom eller?

Permalänk
Medlem

satan va folk klargar på stökighet o dylikt , då skulle ni se hur mitt rum ser ut när jag bygger, jag mer eller mindre pölsar fram i all möjlig skit och bråte..kom ihåg en gång när jag stod en stund och funderade på hur jag skulle ta mig fram till sängen haha

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggarn
fick en liten idé här... kan du inte ha datorn under handsfacket, precis ovanför passagerarens ben liksom eller?

Eller varför inte under passagerarstolen? underförarstolen? ta ur reservdäcket och gjuta en form för datorn, eller för baslådan istället? hade de varit en bubbla kunde man ju utnjyttja förvaringen under baksätet där batteriet sitter i såna bilar har haft en bubbla och det var min plan att ha en dator där, men den ville inte leva längre men det finns massor med utrymmen i en bil att använda, förrutom handsfack utrymmet, och jag personligen använder inte handsfacket speciellt mycket, enbart för manualer o papper till bilen... men det finns iaf andra utrymmen att använda än handsfacket

hade! ser fram emot finishen, den som e viktig ju

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
satan va folk klargar på stökighet o dylikt , då skulle ni se hur mitt rum ser ut när jag bygger, jag mer eller mindre pölsar fram i all möjlig skit och bråte..kom ihåg en gång när jag stod en stund och funderade på hur jag skulle ta mig fram till sängen haha

Backa, ta sats och hoppa över allt och som en svan, mjuklanda i sängen?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Eller varför inte under passagerarstolen? underförarstolen? ta ur reservdäcket och gjuta en form för datorn, eller för baslådan istället? hade de varit en bubbla kunde man ju utnjyttja förvaringen under baksätet där batteriet sitter i såna bilar har haft en bubbla och det var min plan att ha en dator där, men den ville inte leva längre men det finns massor med utrymmen i en bil att använda, förrutom handsfack utrymmet, och jag personligen använder inte handsfacket speciellt mycket, enbart för manualer o papper till bilen... men det finns iaf andra utrymmen att använda än handsfacket

hade! ser fram emot finishen, den som e viktig ju

Funderade själv på under passagerarstolen men den sitter ganska lågt på en Celica Sen var jag orolig för "svajet" när någon sätter sig samt hur kablarna skulle dras då stolen skjuts fram och tillbaka någon ska in i baksätet Under handsfacket är tvivelaktigt då risken är stor att man förstår OEM utseendet (lite beroende på bil). Annars är som sagt reservhjulsbaljan sjysst men den kommer uppstas av ett extrabatteri samt kopparskenor för strömförsörjning mm.

Citat:

Backa, ta sats och hoppa över allt och som en svan, mjuklanda i sängen?

Som när man byggde lego som liten då o tog upp hela golvet

Permalänk
Avstängd

STÄDA BILEN FFS ! det blir massa smuts på moderkortet är du inte rädd om dina saker ?

Visa signatur

Kommande dator | WD harddisk 250 GB 7200 RPM | 2x 1 GB Apacer PC-400 DDR | Asrock 939NF4g | Asus VGA-card radeon RX1600PRO 256 mb | AMD athlon 64 3800 + 2,4 GHz BOXED |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wLN
STÄDA BILEN FFS ! det blir massa smuts på moderkortet är du inte rädd om dina saker ?

de tar rätt så lång tid innan de börjar bli farligt me för mkt smuts (erfarenhet av de)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolmen a
de tar rätt så lång tid innan de börjar bli farligt me för mkt smuts (erfarenhet av de)

Vad hary för status på bygget? Se till att lägga in en update

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Tror det kan bli skitbra!
Lite konstruktiv kritik (nej, det har inget med CRT-skärmen att göra )... flytta själva datorn till någon annan plats i bilen! Finns ingen större anledning att ha själva datorn i hanskfacket. Sätt skärmen där istället, eller gör något liknande.
Tycker för övrigt det ser skitintressant ut, bygger själv i min A4 idag. Ingen dator, men ett ordenligt multimediabygge är det iaf
Planer på baslåda och ljud största allmänhet i bilen?

//Delarium

Joe de har faktiskt de, för alla sladdar och sånt räcker alldeles perfect då och sen sitten den skyddat och bra, jag tycker de var de ultimata stället att ha datorn på. men alla tycker vi olika,

Ljudet i bilen kommer att bestå av ett ulitmate farmsystem och 3 12" gas sliver basar som ska drivas med 3 st gas
GAS ALPHAX2 från www.brl.se

Permalänk

Hmm fantasisiffror på det steget...

Effekt ur stärkaren rms 300W (vid 2Ohmslaster)
Effekt in i stärkaren rms 180W (15A*12V=180W)
Dessutom måste man räkna med effektförlust i steget, ett klassAB/KlassB-steg levererar som max 2/3av in-effekten = 2*180/3 = 120W.
Omöjligt...

Sorry var bara tvungen...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Hmm fantasisiffror på det steget...

Effekt ur stärkaren rms 300W (vid 2Ohmslaster)
Effekt in i stärkaren rms 180W (15A*12V=180W)
Dessutom måste man räkna med effektförlust i steget, ett klassAB/KlassB-steg levererar som max 2/3av in-effekten = 2*180/3 = 120W.
Omöjligt...

Sorry var bara tvungen...

Jorå det är helt korrekt, nästan så de är ILT siffror
Men det är ju GAS så Måste dock påpeka att du inte kan, eller ja bör räkna med 12V utan snarare generatorns faktiska laddningsspänning... Mina PG steg är t.ex uppmätta vid 14.4 resp. 14.35 volt...
Sen jag har en polare som driver en MDS Fanatic tolva med ett sådant steg och mig veterligen är han fullt nöjd iaf

Permalänk

Ah, sant det glömde jag...
Jag har ett gammalt MDSsteg som driver dubbla Fanatic 6x9or. Avsäkrat på 20A, jag är nöjd jag med

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Hmm fantasisiffror på det steget...

Effekt ur stärkaren rms 300W (vid 2Ohmslaster)
Effekt in i stärkaren rms 180W (15A*12V=180W)
Dessutom måste man räkna med effektförlust i steget, ett klassAB/KlassB-steg levererar som max 2/3av in-effekten = 2*180/3 = 120W.
Omöjligt...

Sorry var bara tvungen...

fantasisiffror är det väl på de flesta steg o förstärkare :-/ ?

Permalänk

Måste det inte vara...
Mer välkända märken fuskar inte med sina effektsiffror!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.