MBY kåserar: Den lilla x86:an som inte fick bli PC

Permalänk
Medlem

På min förra arbetsplats så används fortfarande någon cpu från AMD i deras växlar/basar för telefonsystemen de bygger. Är inte helt säker på spec, men jag har för mig att det är en 486a på ~75 MHz. Ska kolla med min farbror om det i helgen, han jobbar på deras serviceavdelning så han borde ha bättre koll på det.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd

Den processor jag saknar är 486:an som inte var någon 486:a nämligen podp83. Dvs pentium overdrive processorerna. Har en hemma och den känns snabbare än en 486DX4-100

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
Så kul att du tog upp detta, vi hade Compis-datorer i skolan på 80-talet. Dom hade monokroma skärmar med grön text, skitcoolt. Försöker dra mig till minnes vad vi gjorde med dem men det är som bortblåst.

Urk.. vi hade faktiskt en med färgskärm på skolan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

compis hade vi en när jag gick i plugget, sen när jag började på gymnasiet, så fick vi "grymma" 386:or, och hela skolans server var en 386SX33 med hela 240mb hdd...det var tider det

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Trevlig tråd

Den processor jag saknar är 486:an som inte var någon 486:a nämligen podp83. Dvs pentium overdrive processorerna. Har en hemma och den känns snabbare än en 486DX4-100

En sån har jag också liggandes. Fläkten är dock trasig och eftersom den är "integrerad" på processorn är det inte direkt enkelt att fixa en ny.

Permalänk

Amiga 500 hade ju egentligen rätt elak hårdvara i jämförelse med dåtidens standard PC. Minns när man köpte extra 512Kb RAM till A500. Möjliggjorde ju helt underbar grafik och ruskigt snabb worbench!

Kodade en del i Amos PRO på den tiden, trevligt språk på en trevlig dator.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg demonstrationen av Compis. "Compis ritar snabbt" är rätt så cool

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Det var väl Imsai den hette. Minns ingen som hette Ismai

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Trevligt! Tack!

Haha, jag minns hur upprörd jag var då MS ville gå ifrån namnkonventionerna för filer, 8tecken[.]3tecken, tex filemgtB.txt. Tyckte det funkade alldeles utmärkt och att det bara skulle bli strul. Lite konservativ var jag nog

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr_M
Trevligt! Tack!

Haha, jag minns hur upprörd jag var då MS ville gå ifrån namnkonventionerna för filer, 8tecken[.]3tecken, tex filemgtB.txt. Tyckte det funkade alldeles utmärkt och att det bara skulle bli strul. Lite konservativ var jag nog

Det var jag också! Inte för att 8+3-systemet var perfekt eller ens bra, utan i stället för att jag förutsåg missbruket med flera punkter, mellanslag och andra knepiga tecken i filnamnet. Jag fick rätt. Idag propagerar en del virus just på kombinationen av ljushuvden bakom tangenterna och flera punkter i filnamnet, och inga applikationer kan komma överrens om hur ett giltigt filnamn ser ut. Filer namngivna i applikation A kan inte öppnas i applikation B. Detta i synnherhet när man blandar teckentabeller och språk på ett korkat sätt.

NN+3 är ett utmärkt system. Fast NN kan vara bra mycket mer än 8. Men inte 256 eller dynamiskt. Det ska vara ett resonabelt nummer. T.ex 16 eller 32.

Ja, systemet är faktiskt vettigare än det i *NIX tycker jag, där attribut styr mer än vad det borde.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

haha... kommer ihåg min förtsa dator..där spelen va en pinne med 4 punkter som hjul..o jag gasade på

första bilspelet ?

Permalänk
Medlem

Kunde MS någon gång lära sig av OS/2, OSX och de flesta Unix dialekterna att använda mime för att identifiera filer istället för gå på en idiotisk .3 standard så skulle vi ha sluppit en hel hög med virus.

Nån som kommer ihåg klassiska .txt.exe med dold visning av kända typer?

Mime tolkning är dessutom okänslig för vilka tecken du stoppar i namnet så mellanslag och punkter saknar totalt betydelse

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Så kul att du tog upp detta, vi hade Compis-datorer i skolan på 80-talet. Dom hade monokroma skärmar med grön text, skitcoolt. Försöker dra mig till minnes vad vi gjorde med dem men det är som bortblåst.

Ögnade igenom tråden lite snabbt och när jag såg detta kom jag att tänka på att vi har en fungerande compis dator på våran skola ^^
Står i typ en glasmonter i våran hall på teknikavdelningen

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

* suck *

Fantastisk läsning. Helt bra skrivet. Du kan mycket. Jag kommer ihåg att jag i högstadiet, runt 81/82, programmerade på skolans ABC80. Det var ap-kul då. Något senare i samma skola så fick vi nya datorer, ESSELTE, som jag försökte mig på. Men de hade ju ingen Basic-tolk och jag begrep inte vad jag skulle göra med dem.
När mitt datorintresse senare började på allvar så blev det en Amiga 500 ett kort tag. Sedan böt jag bort den mot en Atari 520 STfm (för musikens skull). Jag körde 68k länge i mina maskiner. Det var faktiskt så sent som -05 jag började med "Wintel inside". Men sedan dess är det det som gäller (eller dess klon).

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Har faktiskt sprungit på ett par 80186:ar i industrin!
(nu när denna tråd faktiskt bumpas)

Sen så vill jag säga att jag gick över från Commodore till PC-klon pga. att det blev så etablerat, knappast för att köra MS-DOS eller Win 3.x på det. Fy farao vilka skämt till operativ/applikationer.

Och det där med 8+3 tecken för filnamn och A:-Z: för hårddiskar och andra volymer är nåt av det efterblivnaste jag sett i datorsammanhang. Men man kom ju inte ifrån skiten, och det lever kvar i viss mån även i de modernaste Windowsar ("drive letter"-farsen alltså.)

Den äldsta PC-hårdvaran jag själv har behålllit (286:a och 486:a har gått till släkt/sålts) är en Pentium 200MMX, som är uppriggad sen nåt halvår och lever och har hälsan.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Coolt att tråden bumpades! Jag ser att bilden inte funkar på första sidan. Var tusan har jag lagt min 80186a? Jag borde ha ett par stycken. Det var länge sedan jag skrev ett kåseri nu, men året är ju 2011 så IBM PC fyller 30 år. Men jag har väl redan skrivit om det på 20- eller 25-årsdagen? Fan vad dåligt minne man har ibland.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Coolt att tråden bumpades!

Anledningen till det är nog att vi uppmärksammade tråden i http://www.sweclockers.com/nyhet/13935-nostalgitripp-i-sweclo....

Permalänk
Medlem

Mina första jobbdatorer var Mikromikko 2, som hade 80186 processor. Mikromikkodatorer tillverkades under 80-talet av Nokia Data. Nokia sålde sedan datadivisionen till Fujitsu.
Mikromikko 1 8085
Mikromikko 2 80186
Mikromikko 3 80286
Mikromikko 3 TT M125 80386

http://en.wikipedia.org/wiki/MikroMikko
http://www3.jkl.fi/ksmuseo/haloo/teknologia/kuvat/tietokone.j...

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

minns när jag 1999 spelade halflife uplink demot på en 486'a och den krävde minst en pentium 1,och allting hackade nåt ooooootroligt!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Sötast
Skrivet av darknessviking:

minns när jag 1999 spelade halflife uplink demot på en 486'a och den krävde minst en pentium 1,och allting hackade nåt ooooootroligt!

Jo, jag hade samma problem när jag försökte köra Quake på min... har för mig att det inte ville starta öht utan en Pentium

Permalänk
Medlem

Jag hade en Victor 286a. Haha vilka minnen! Vädigt trevlig läsning MBY Blev alldeles varm inombords

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo, jag hade samma problem när jag försökte köra Quake på min... har för mig att det inte ville starta öht utan en Pentium

quake gick utmärkt på min 486:a när det begav sig..

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jo man var väl tvungen att ha en FPU? Eller vad det nu var ... Matteprocessor

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Fick faktiskt...gåshud när jag läste första inlägget, ändå är jag en kille som mötte sin första dator, en PIII med windows 95 om jag inte minns fel...Efter något år med den fick jag min vilja igenom och slängde in den på rummet. Detta var dock en bit in på 2000-talet och den började bli slö Men det var fortfarande skit tufft att ha en egen dator! Var förmodligen där mitt datorintresse slog rot på riktigt. Kommer ihåg när farsan köpte en Athlon X2 6200+ om jag inte minns fel, tillsammans med ett moderkort från MSI. K9N-SLI tillsammans med ett Nvidia 7600GT om jag inte är helt ute och cyklar...har säkert helt fel, men va liten då och längesedan jag såg den sist En hårddiskkrash och farsan orkade inte bry sig om detta så blev en ny istället Riktigt värstingdator tyckte man då!

För att fortsätta diskussionen (Ja, jag vet, jag är ljusår framför er (JA, jag skrev ljusår )) Men det äldsta jag har är en P4 på 2,8 Ghz med ett S478 moderkort. Puttrar på stadigt som en allt för gammal filserver

Riktigt bra tråd, härligt att man kan läsa sig tillbaka i tiden för oss som inte var där och upplevede det!

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen