Okej Låt oss reda ut detta med Delade Mappar...

Permalänk
Medlem

Okej Låt oss reda ut detta med Delade Mappar...

Hamachi !

Äntligen har jag lyckats få igång nätverket här, jag har 2 datorer som har en Zonet Switch mellan sig (jag har BBB VDSL 12/9 Mbit, båda burkarna har unika IPs). Förut körde jag bara Windows fildelning och "anslöt Nätverksenhet" men de tappade connection hela j-a tiden så jag kunde t-ex inte se filmer eftersom de ligger på "slav datorn"... Nu har jag dock kört in Hamachi och kan både streama musik o film från dator2 samt att jag kan dela ut mappar från båda burkarna på en o samma FTP - precis som jag ville med Windows Nätverk..

Men:: Jag har nu alltså "delat ut" dessa mappar i Windows ändå, hur vet jag om mina grannar kan se mina mappar eller inte? Båda mina datorer har samma Windows XP login-lösenord (men olika namn på både datorerna och administratörskontot).... Jag har ju ett password i Hamachi men det känns ändå som att det är alltför öppet med delade mappar...
Hamachi skapar ju en ny anslutning i "Nätverksanslutningar", kan man stänga av File-Sharing i "Anslutning till Lokalt Nätverk" (den som mitt Internet använder) eller kommer det att stänga av även Hamachi's file-sharing....??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör du med brandvägg på båda datorerna och blockerar windows fildelning så behöver du ju inte oroa dig för det. Sätt dessutom ett starkt lösenord på ditt Hamachinätverk så tror jag inte du behöver oroa dig alls.

Annars kanske det är enklare att skaffa en vanlig NAT-router så du kan köra ett vanligt windowsnätverk

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem

B2 skall spärra "windows portarna" så att dina grannar inte skall kunna se dina utdelade mappar, men jag har märkt och läst att B2 ibland glömmer att göra detta.

Ibland kommer även trafiken mellan dina 2 datorer att studsa på B2's router så att du inte får full speed mellan dom och evetuellt kommer B2's filter att spärra även här (det senare är jag osäker på)

Läs i B2's inofficiella F.A.Q om hur man kan lösa det: http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

tack GunnarD ..... du har rätt för ibland när jag för över filer via FTP mellan burkarna så får jag bara ca 800k/s men ibland går det i 3-4000k/s som det borde göra..... fattar inte varför, båda nätverkskorten har full duplex...

Iofs spelar det ingen roll när jag skall streama en film eller musik eftersom det räcker och blir över om det bara går i 800k då....

Tror du det är safe att ställa in "skriva" och "ändra" rättigheter på delade mappar? jag menar isåfall kan jag ju deleta en fil på den andra datorn direkt, och även tanka saker med t.ex DC++ från den ena, till den andra datorns mappar direkt.... lite rädd att grannen skall kunna hitta mitt nätverk dock och deleta 700GB med "information".........

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätt lösenord på dom utdelade mapparna så kommer inte grannarna enkelt in på dom om B2 "glömt" lägga på filtret.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

alla utdelade mappar syns så fort dom loggar in på en dator via nätverket. Man behöver inte leta efter dom.. resten kan jag inte ge svar på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Sätt lösenord på dom utdelade mapparna så kommer inte grannarna enkelt in på dom om B2 "glömt" lägga på filtret.

Jag hittar inte var jag skall sätta lösenordet.... jag vill ju inte behöva skriva in ett lösenord själv heller varje gång jag ska läsa en fil, då kommer inte FTPn att funka som jag vill väl? eftersom den delar ut mappar från båda burkarna....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Se till så att dina windows konto har samma användarnanm och att dom har ett lösenord satt på bägge maskiner och spärra gäst kontot på bägge maskiner.

Då för att mappa upp en resurs på den andra maskinen så kommer den att fråga efter användarnamn/lösenord om den användaren du är inloggad som inte har rättigheter till resursen, har du rättigheter till resursen och har samma lösenord så kommer du direkt in på den utan att behöva ange någonting.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D