Permalänk
Medlem

När man köpt ny bärbar

Vad är det då man generellt ska tänka på? Är det några speciella saker?
Hur är det med batterierna, ska de laddas på något speciellt sätt första gången för att få maximal livslängd?

Skriv allt man bör tänka på..

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och fyller på med några frågor:

Jag har precis skaffat bärbar, laddaren sitter alltid i datorn, dygnet runt.
Dock har jag grendosa med on/off-knapp, så varje natt stänger jag av strömmen helt.
Blir laddaren och datorn kajko av att dels alltid sitta ihop och även
varje dag stängas av och på med grendosan?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Batteriet mår bäst av att laddas ofta. Man ska aldrig ladda ur batteriet helt.

Man behöver inte ladda dem på nogt speciellt sätt första gången.

Förutom det är det bara att tuta och köra. Man behöver inte tänka på något speciellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har hört att man inte ska låta batteriet laddas 24/7. Varför minns jag inte. Det mår bäst av att laddas, användas tills det når ca 20% och därefter laddas igen.
Använder man inte batteriet ska man ändå ladda det minst en gång i månaden så man håller igång det. Annars förlorar det sin kraft och håller inte lika länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt köpa nya batterier till bärbara också. När brydde ni er senast om hur ni laddade er mobiltelefon?

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html har en del tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Har hört att man inte ska låta batteriet laddas 24/7. Varför minns jag inte. Det mår bäst av att laddas, användas tills det når ca 20% och därefter laddas igen.
Använder man inte batteriet ska man ändå ladda det minst en gång i månaden så man håller igång det. Annars förlorar det sin kraft och håller inte lika länge.

Det där stämmer inte. Batteriet mår bäst av att vara så laddat som möjligt så mycket som möjligt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Andra gången på samma sida:
Once more:
Glöm batteriet! Använd datorn som du vill. Nät- och/eller batterimatad. När batteriet inte hänger med längre i den utsträckningen du vill - köp ett nytt. Helt enkelt - batterier är nu en gång för alla förbrukningsmaterial.
Har du inte råd med det, håll dig till den nätanslutna; som f.ö. kostar en slant i drift den också.
Detta evigt återkommande batterisnack är m.a.o. urlöjligt!

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är värme den största orsaken till att li-ion batterier försämras.
Används datorn som stationär en längre tid så kanske det kan vara idé att inte låta batteriet sitta i, datorn blir ju varm i drift...

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Andra gången på samma sida:
Once more:
Glöm batteriet! Använd datorn som du vill. Nät- och/eller batterimatad. När batteriet inte hänger med längre i den utsträckningen du vill - köp ett nytt. Helt enkelt - batterier är nu en gång för alla förbrukningsmaterial.
Har du inte råd med det, håll dig till den nätanslutna; som f.ö. kostar en slant i drift den också.
Detta evigt återkommande batterisnack är m.a.o. urlöjligt!

lever vi inte i ett samhälle där man ganska ofta måste vara kostnadsmedveten? Om jag kan dubblera livslängden på mitt batteri vill jag ju själklart göra det? eller tänker jag helt galet? Är väl samma tänke med dagens bensinpriset? kan jag köra dubbelt så långt på en tank så vill jag väl göra det??

urlöjligt? knappast...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Är väl samma tänke med dagens bensinpriset? kan jag köra dubbelt så långt på en tank så vill jag väl göra det??

Om du ska åstadkomma det en halvering av förbrukningen blir bilkörningen inte njutbar längre, förutsatt att det är samma bil vi talar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
lever vi inte i ett samhälle där man ganska ofta måste vara kostnadsmedveten? Om jag kan dubblera livslängden på mitt batteri vill jag ju själklart göra det? eller tänker jag helt galet? Är väl samma tänke med dagens bensinpriset? kan jag köra dubbelt så långt på en tank så vill jag väl göra det??

urlöjligt? knappast...

Om du tror att du kan fördubbla livslängden på ditt bateri så kan du drömma vidare.

Själv har jag kört med batteri i i två och ett halvt år och sist jag räknade på det (i en annan tråd här på forumet) 0så hadejag förlorat typ 20-30 % i kapacitet. Och då var det nite ens säkert att det berodde på just nätanvändandet, batterier åldras även om de inte används.

Sabeltand har rätt, kör på för fan, batterier är till att förbrukas och jag slår vad om att det bara är en liten procent av de som har laptop här på forumet som bytt batteri på sina laptops, oavsett ålder (då de inte är defekta).

Det är större sannolikhet att du pillar sönder nåt på datorn med allt in och urtagande av batteriet än att du behöver köpa nytt.

edit: vill man vara riktigt kostnadseffektiv så är väl en laptop knapaps ens förstaval?

Permalänk
Medlem

Det blev visst en sorts "slit och släng" vs. "utnyttja till maximal"-diskussion av det här?

Självklart vill man att de saker man använder ska fungera så länge som det bara går!
Alla här i Sverige har inte pengar att gödsla med, trots att några få [SJÄLVCENCUR] har det.

Visst är batterier en förbrukningsvara. Men det är resten av datorn också, bilar, ja tamejfan t.o.m vår egen Tellus!
Men va fan, det är bara och blåsa ut så mycket koldioxid så att medeltemperaturen på jorden blir 50˚...

Precis som "Perc" här ovan tipsade om verkar tipsen på denna sidan vara bra att kika på:
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html