AMD byter sockel från 939an till AM2???

Permalänk
Medlem

AMD byter sockel från 939an till AM2???

Hej !

Ska köpa ny dator nu....

Funderar på vilken processor jag ska ha. Om jag har uppfattat det rätt är AM2an nyare och bättre än 939an, och att 939 är på väg ut?? Eller ska man vänta på Intels nya processor som kommer nu i Juli ??

Vilken processor ska man ha? 939, AM2 eller Intels kommande?

Kommer AM2an fungera bra med DirektX10 och vista som lanseras senare i år??

Permalänk

AM2 ska vad jag vet stödja AM3 vilket är K8L serien, och den använder DDR2 minnen. Men intels nya ska tydligen vara mycket bättre än AMDs.
Du får själv välja om du ska vänta i 8-13 dar på att intels ska komma eller kanske köpa en AM2 då amd sänker priset vid samma tid med runt 30-50%.
Och DX10 beror nog mer på grafikkortet än processorn.

Permalänk
Medlem

För att kunna köra dx10 krävs att du har ett dx10 grafikkort och Vista, inget av dessa har kommit ut än, men är på väg. Sen är skillnaden mellan AM2 och s939 liten prestanda mässigt, den stora skillnaden är att AM2 kör på ddr2 ram minnen och är mer framtidssäker. Kan du vänta på att conroe lanseras så får du en enorm prestandaboost när det gäller processorn för ett hyfsat lågt pris (rekomenderat).

Permalänk
Medlem

AM2 är "samma" som 939, och ger ett par % bättre prestanda, ungefär vad man kan förvänta sig av en ny revision av en kärna som varit igenom ett gäng revisioner redan. Det var inte därför AMD byttade sockel. Det kallas framförhållning.

Intels nya, Conroe, ska tydligen sopa mattan med AMD, vi får se hur det blir med det, AMD lär inte sitta och titta på utan att röra en fena.

Vista, och därmed DirectX10, kommer tidigast i januari, och enligt de senaste informationerna är det inte helt säkert det heller. Det är ett halvår dit. När sen DirectX10 kommer, kommer spelutvecklare att fortsätta kräva DirectX9, och stödja DirectX10 i minst ett halvår till, eftersom DirectX10 inte kommer släppas till tidigare OS. Spelutvecklare vill sälja sina spel, och det gör man inte genom att göra det omöjligt för de flesta kunderna att spela det.

Personligen hade jag väntat om jag hade en P4C, eller A64 och framåt baserad burk. Om inte, hade jag satsat på en CoreDuo, på ett moderkort jag om ett år kan stoppa en billig Conroe i, men det är bar för att jag inte riktigt har något förtroende för att AMD kan svara på ett bra sätt på Intels utmaning. Rent logiskt är det Intels tur att vara ledande ett tag, för att AMD sen ska sno åt sig kronan igen, och gör de det om 9-18 månader, skulla man haft köpt en AMD med AM2 sockel, och stoppat i en ny AM3 cpu den dagen... Om de faktiskt blir bakåtkompitable i den utsträckningen.

Spännande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

en liten fråga, var det inte till AM2 som "pinsen" skulle sitta på moderkortet direktmonterade istället för på cpun?

eller var det ngn framtida scoket typ AM3?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det har jag svårt att tro, Vet inte om det sitter så på am2 men om jag har fattat rätt så ska ev. socket am3 cpu kunna köras på socket am2 moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
en liten fråga, var det inte till AM2 som "pinsen" skulle sitta på moderkortet direktmonterade istället för på cpun?

eller var det ngn framtida scoket typ AM3?

Du tänker på Socket F.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Du tänker på Socket F.

så var det

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!