Permalänk
Medlem

Ny kraftfull bärbar 13-20k

Hej alla Sweclockersläsare!

Ska börja plugga i höst och tänkte därför passa på att byta ut min gamla desktop till en bärbar med kraft. Hade tänkt mig en desktop replacement som man kan ta med sig till plugget om man vill. Har en del krav och önskningar på den:

-15,4" eller 17" skärm
Ska gå att kolla på film och spela på den ordentligt. Gärna bra upplösning.

-X1600 grafikkort el. motsv (Geforce Go 7900?)

-2GB ram.

-minst Core Duo T2400(1,83GHZ) el motsvarande amd

-minst 80GB 5400 rpm

-dvd-brännare

-minst 2 timmar batteritid, gärna 9-cells

-ljudkort som är lämpligt för logitechs z-5500 5.1 paket

-Bluetooth 2.0, kortläsare, Tv-ut, KAMERA!!!, WLan

Största problemet är att kombinera 2GB ram med dom andra speccen(webkamera, vettigt pris, ljudkort). Funderar på om man inte borde köpa en med mindre ram och sedan stoppa i 1GB själv. Problemet då är ju att det alltid verkar vara 2x512mb och bara finns 2 slots, alltså man måste köpa 2x1024mb själv = dyrt!

Datorer jag hittat hittils som verkar lovande men som saknar minst 1 av ovan nämnda spec:

PB Easynote W8925 - verkar lovande men hittar inte kompletta specs nånstans!
PB Easynote v7929 - saknar vettigt grafikkort och kamera
Hp Pavilion DV8377EA
Acer Aspire 9513WSMi
Acer Aspire 5675 WLMi
Dell Inspiron 9400 - mkt bra specs, saknar kamera och ljudkort...

Har ni några idéer?

Permalänk
Medlem

En Macbook Pro 15" har allt som du ville ha utom minneskortsläsare. Dock går det över priset lite om du ska ha 2 GB och inte är student så du får studentrabatt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Asus A6Ja har du 1x1024 i vid leverans... lite långsammare hdd (som du kan byta) bara.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Dell 6400, ung. som 9400 men 15,4"-skärm (kommer ej ihåg vad det är för grafikkort i den dock).
Zepto har bärbara med webkamera inbyggd.

Permalänk
Medlem

dell xps . 18500 med 7900 go 2800 mer med gtx då är det 17 wide

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

Hittade precis denna:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323428&view=detailed

Hp Pavillion DV8377

Verkar ha det mesta utom webkamera. Ser ut som om det är ett bra ljudkort också?

Hur står sig Gefprce Go 7600 mot 7900 och xt1600?

Permalänk
Medlem

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=11901...

Den här är jag sugen på, har inte 2 gigs minne uppfyller dock dina andra krav.

ASUS F3JA AK014P - Core Duo T2400 1.86 GHz - 15.4" TFT

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Har nu kollat runt lite till och det lutar mer och mer åt inspiron 9400 för 16.677,50:-

Den verkar helt klart bäst:
T2500, 2GB, 120GB 5400rpm, 17"WXGA+, 9-cell batt, GeForce Go 7900 osv.
Ingen webkamera dock men det har jag bestämt mig för att strunta i nu...

Det jag undrar om nu är om ljudkortet(integrerat) som sitter i är kapabelt att sköta mina logitech z-5500 högtalare(5.1)? Enligt försäljaren klarar det 5.1 men verkar inte som om kvaliteten i ljudet kommer att vara på topp.
Någon som vet?

Försäljaren menade också att man om man inte är nöjd kan gå till en data-butik och köpa ett bättre ljudkort och installera själv. Är det möjligt på bärbara och vilket kort vore bra i så fall?

En annan fundering är hur pass bra datorn lämpar sig som en htpc. Är det dvi-ut kontakten man använder helst då? Dvi-hdmi konverter?