Permalänk
Medlem

Får inte igång datorn

Jag har köpt ett asus a8n32sli delux mobo, amd 3700, och ett asus GF7950 GX2 1gb grafikkort.
Jag kopplade in allting som det ska vara, läste igenom manualen för moderkortet väldligt noga.
Moderkortet behöver 2 st strömsaker, en 4pin och en 20+4pin. Men när jag kopplar in båda två så är datorn igång i 1-4sekunder sen stängs den av. Så fort man drar ut 4 pinarn så är datorn igång hur länge som helst(fast då funkar den ju inte). Jag provade att bara köra med moderkortet, 1 minne och psu ikopplat, men det händer samma sak.., kan det vara psun som är för klen för att driva enbart moderkortet? Har en 430W psu ifrån antec.

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk

nu är jag inte helt säker, men 430 w kan vara för lite för din dator, ditt grafik kort drar massiva mängder ström. vika övriga komponenter har du då ? tex hur många hård diskar. ...testa riv ur lite onödiga saker. alltså bara saker som inte krävs för att datorn skall starta, som tex hård diskar o dvd brännare

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
nu är jag inte helt säker, men 430 w kan vara för lite för din dator, ditt grafik kort drar massiva mängder ström. vika övriga komponenter har du då ? tex hur många hård diskar. ...testa riv ur lite onödiga saker. alltså bara saker som inte krävs för att datorn skall starta, som tex hård diskar o dvd brännare

som jag sa, jag testade samma sak utan grafikkortet ikopplat , enbart psu, minne, prossecor, moderkort.

när man startar den så kommer den olika långt varje gång. fast den har aldrig kommit så långt så att skärmen har startat

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk

Du kan ju alltid testa att byta komponentera i datorn, tex låna en polares minne.

Hur många HDD har du?

Testa även ett annat nätaggregat då de låter lite som om de spelar in i ditt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuginMrMugin
Du kan ju alltid testa att byta komponentera i datorn, tex låna en polares minne.

Hur många HDD har du?

Testa även ett annat nätaggregat då de låter lite som om de spelar in i ditt problem.

det står i moderkorts manualen att det är rekomenderat med 500w+ psu för mina komponenter, men jag tänkte att om man försöker få datorn att rulla utan grafikkort, hdds, cd så kanske det skulle funka. men ikke!

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk

Men det låter som om din 4pinskabel ifrån moderkortert är trasigt alltså du får inte ut dom 12volt som behövs. testa med ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuginMrMugin
Men det låter som om din 4pinskabel ifrån moderkortert är trasigt alltså du får inte ut dom 12volt som behövs. testa med ett annat nätagg.

då hade den inte stängt av sig själv utan fortsatt som när han tog ur 4 pinnarn helt

och det är väl inte så konstigt att du inte får bild när du inte hjar något grafikkort inkopplat

Permalänk

jo de har du rätt i. Jag borde ha läst igenom det lite nogare.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Inte kommit på vad det är ännu?

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kokarn
Har precis samma problem. Inte kommit på vad det är ännu?

vad har du för nätagg?

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, datorn drar igång nån sekunde sen dör den. Om man drar ur 4-pins kontakten så är den igång tills jag stänger av den.

Datorn har funkar jättebra en längre tid, sen när jag kom tillbaka ifrån kreta (en vecka) så döck det här probelemet upp. Jag drog självklart ur kablar och sånt innan jag åkte iväg.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 500W, och har testat ett annat 500W. Det är inte det som är felet. Dock skrev jag ner vad som hade hänt och skickade det till två lokala datorbutiker. Båda trodde att mobbet hade lagt av. Kanske är så alltså?

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle ju vara hemskt :/, ska prova med en annans nätagg idag också, då märker vi om vi har exakt samma fel. då måste det ju vara moderkortet

Visa signatur

Antec p150, AMD3700 2.6GHz, 2GB DDR, Gainward GF7950 1GB, 380GB HDD!

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort la också av och jag har liknande problem, har läst någonstans att moderkortet ska dra mer ström än andra men jag tror inte heller att det e mitt nätagg som e trasigt. Konstigt att flera har nästan exakt samma fel :S

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Visserligen är problemet ett par månader gammalt, men det hjälper ju dig i alla fall

Det som var problemet för mig var att moderkortet, grafikkortet samt 2 hårddiskar lagt av, samtidigt. Dom var helt pajj, och vi blev tvungna att köpa nya.

Visa signatur

Nuvarande: Midi Tower || AMD 64 3500+ || Geforce 6600 GT (Silent) || 1024 MB PC3200 || 340 gb HDD (120 Gb + 20 gb + 200 extern)