Projekt, Lagra Webcam direkt till Usb-minne

Permalänk
Medlem

Projekt, Lagra Webcam direkt till Usb-minne

Tjenare , jag och en polare tänkte på ett projekt-arbete, nämligen att få en film att lagras direkt från webcamen till ett usb-minne, självkart med en del egengjord utrustning och programmering.
försökte googla lite på det här och hitta lite mer fakta, utifall nån har gjort nåt liknande och hur pass möjligt det skulle vara. men lyckades inte hitta mycket, så jag tänkte höra efter här om nån har gjort nåt liknande eller vet på ett ungefär om det är möjligt utan allt för mycket slit..
eller om nån har kunskaper om bildhantering med hjälp av microprocessor.
Väldigt tacksam för svar

Permalänk

ja du..

ska du köra camen utan för en dator?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Med programmet SensorCam kan man välja vart man vill spara alla bilder/filmer kameran tar. Dessutom finns det en bra rörelsedetektor-funktion så att camen tar bilder när brorsan smyger in i ditt rum när du inte är hemma och ollar din mus t.ex.

Permalänk
Medlem

Jo alltså den lilla jobbiga biten är att det ska köras utan en dator.. direkt till usb-minnet. det kommer inte funka utan en hel del programmering, det var därför jag är lite fundersam.. det ska liksom bli helt stand-alone så att säga. bärbart

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt programmera till då?
Du måste ju ha någon motsvarighet till dator som kan omvandla bilderna till filer antar jag.
Den närmsta produkt du kommer i verkligheten är ju typ en digitalkamera som kan filma. Fullt med mjukvara å avancerade kretsar.

Om du inte hållt på med något "så här svårt" tidigare så kommer det nog bli mer eller mindre omöjligt det här

Observera att det är endast vad jag tror - kan ha fel. Lycka till i varje fall!

Visa signatur

... om jag får säga det själv!

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på han som gjort en datorstryd liten (stor) robot som han styrde via WLAN om jag minns rätt, kommer dock inte riktigt ihåg hur han gjorde för att styra skiten. Men jag tror att han använde någon form av enklare dator. (miniITX? laptop?)

Kanske kan vara något att få idéer ifrån, nu kanske inte laptop eller miniITX funkar så bra för dig men du kan ju söka forumet.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

okej lurigt värre alltså. man kanske ska kolla sig runt efter några andra idéer.

Permalänk
Medlem

Xburk
Om vi tänker på samma så var en laptop - f.ö riktigt ball!

nOr311
Spana in den här grejen -> http://www.apogeekits.com/usb_interface.htm
Jag har själv en sån där.. Fick en icke-ihoplödd så lödda ihop den häromdagen(fösta "stora" lödprojektet, så det tog några timmar). Fungerar klockrent. Relativt enkel programmering men med många möjligheter.
Du kanske kan bygga någon slags styranordning så du kan snurra runt webcamen med en motor via tangenbordet?
Eller bygga ett styrsystem med larm åt ett hus med den. Typ tända å släcka lampor, kolla temperaturen, dra igång ventilationsfläkt, rörelsedetektor et.c.
(Ja, jag är riktigt fascinerad av den där produkten )

Fast ge inte upp din webcam idé ännu.. kolla upp mer innan du ger upp!

Visa signatur

... om jag får säga det själv!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeChux
Xburk
Om vi tänker på samma så var en laptop - f.ö riktigt ball!

nOr311
Spana in den här grejen -> http://www.apogeekits.com/usb_interface.htm
Jag har själv en sån där.. Fick en icke-ihoplödd så lödda ihop den häromdagen(fösta "stora" lödprojektet, så det tog några timmar). Fungerar klockrent. Relativt enkel programmering men med många möjligheter.
Du kanske kan bygga någon slags styranordning så du kan snurra runt webcamen med en motor via tangenbordet?
Eller bygga ett styrsystem med larm åt ett hus med den. Typ tända å släcka lampor, kolla temperaturen, dra igång ventilationsfläkt, rörelsedetektor et.c.
(Ja, jag är riktigt fascinerad av den där produkten )

Fast ge inte upp din webcam idé ännu.. kolla upp mer innan du ger upp!

den finns på elfa.. riktigt trevliga paket vellerman gör

vad ska du ha din till?.. funderar på att köpa en sån och så den kan styra en motor

edit: det programet funkar ju fin fint.. roligt med ju.. bara ställa inkänsligheten till 1% så tar den allt..

någon som vet om de finns något alarm i den som tex om det går över 50% så börjar skiten pipa?

Visa signatur

I am Extrazz.