"Ghosta"/klona en partition?

Permalänk

"Ghosta"/klona en partition?

Hallå.
Det är snart dags att bygga ihop en ny dator och hade tänkt passa på att fixa en "ghost-skiva" för att använda vid eventuellt behov av att ghosta om systemet vid senare tillfälle (istället för att formatera, installera XP + alla program osv manuellt).

I skolan har vi en ghost-skiva som används när någon behöver formatera och installera om allt...
Tänkte göra en egen sådan med OS och de program jag vill ha.

Jag har Norton Ghost 8 (2003), och det ska tydligen gå skapa en Ghost image fil av en partition med programmet (Backup your computer to a Ghost image file). Men när man ska återställa så måste man ha norton ghost installerat och välja alternativet Restore your computer from a Ghost image file.

Visst detta går ju, men jag tycker att det verkar osmidigt att Först formatera disken, installera XP, sedan installera Norton Ghost, och sedan välja återställ ghost image-fil som sedan formarterar datorn igen för att sedan "skapa" kopian på partitionen jag vill ha...

I skolan kör vi bara i en ghost-skiva i datorn som formaterar och "skapar" partitionen med XP och allt som ska vara med...
Vill ha en lika smidig lösning jag med, hur ska jag göra för att skapa en sådan skiva?

Tack på förhand.
Appoc

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Avstängd

Det skall vara likadan hårdvara på datorn du gör ghostskivan från som ghostskivan skall installeras på annars får du endå sitta och installera drivrutiner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
Det skall vara likadan hårdvara på datorn du gör ghostskivan från som ghostskivan skall installeras på annars får du endå sitta och installera drivrutiner

har tänkt längre än så, ska inte installera drivrutiner eller något sådant, bara XP och det allra nödvändigaste (som fungerar med all hårdvara natuligtvis så det inte blir några komplikationer)
När det är gjort så skapar jag en ghost-skiva av partitionen, och Sen installerar de drivrutiner osv för systemet

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Någon som hade tips om man kunde göra någon auto-bootande disk (förutsätter att man använder samma hårdvara)?

Sitter med samma problem och vill inte behöva installera om hela skiten nästa gång jag skall rensa datorn, utan vill ha en snabb och enkel lösning...

Norton Ghost, DriveImage XML eller annat?

Tacksam för svar

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Litet off topic...

Använder själv en bootbar skiva som heter Windows PE. Det är möjligt att jag har haft tur, eller oxå är skivan fantastisk på att hantera drivrutiner.

Har tryckt in den i datorer utan Windowsinstallation och den bootar ett ganska avancerat Windows. Har egentligen inte misslyckats än att få upp den konstigast bestyckade dator.

Visa signatur

Gudrun1