Permalänk
Medlem

Problem med grafikkortet.

Hej. Det är såhär, ibland (nyligen) när jag startar datorn börjar den pipa och på den svarta skärmen blinkar en röd text.

"YOU HAVE NOT CONNECTED THE POWER CABLETO YOUR VIDEO CARD. PLEASE REFER TO THE 'GETTING STARTED GUIDE' FOR PROPER HARDWARE INSTALLATION"

Vilket är väldigt jobbigt. Nu precis innan jag skrev det här så fick jag hålla på ett tag innan jag fick igång den. Allting har alltid vart ikopplat, öppnade och kollade i datorn nyss. Och allting som ska sitta i grafikkortet sitter som det ska, även på baksidan.

Jag har ett radeon x800 kort om det hjälper. Hoppas någon kan hjälpa mig, Tack.

Permalänk
Inaktiv

Har du verkligen satt i strömkabeln till grafikkortet?

EDIT: såg att du skrev att den gör så ibland nu. Kan vara för att kabeln/kontakten på grafikkortet är glapp eller så har du en för svag nätdel.

Permalänk
Medlem

Alltså. Det har alldrig vart såhär förut det va häromdan det började. Försår igentligen inte hur det skulle kunna bli glapp. När jag ska få igång datorn drar jag ut och sätter in strömkabeln till datorn. Ibland får jag göra några gånger. Men även fast jag inte rör datorn kan det hända att även fast jag är inloggad att den först hakar upp sig och sedan stängs ner och så kommer skärmen med texten som jag inte vill se. Darorn är en "hem" dator som jag själv inte håller på med. Så jag tror inte att dom har byggd fel och speciellt inte när jag har haft den i över 1 år. Men skulle det isåfall kunna va strömkabeln till själva datorn som det är fel på? isåfall borde vell datorn inte starta. Konstigt.

Permalänk
Medlem

Kolla 12V railen på nätagget hur det ligger till, kan mycket väl vara nätagget som börjar ge vika. Annars byt strömkabel till grafikkortet till en annan.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

tack.. ska pröva

Permalänk
Medlem

Hejsan..Har ett liknande problem..Men min skärm får inte ens upp en bild när jag startar datan...Jag tog ut grafok kortet satte det i en annan data + mina ram minnen...sen sate jag tillbaka allt coh skulle sätta på data men ingen bild kommer upp på skärmen helt svart bara :(..Hjälp mig snälla!?

Adda mig på msn om ni kan något om detta..jonas_stockhaus1@hotmail.com

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

Quakey: Att du inte får någon bild kan bero på många saker och behöver inte ha något att göra med ditt grafikkort.
Det är så att när du startar datorn så går datorn igenom några steg för att testa alla komponenter och starta allt. Steget för att graffikkortet ska ge bild kommer efter några andra steg.

Det kan t ex vara något fel på din CPU och då stannar den vid CPU steget och kommer aldrig så långt så den visar bild. Så testa alla delar i datorn. Har du en display på moderkortet som ger koder är det ett bra sett att se vad den stannar.

Jag t ex har 4 leds som ger olika koder och när den stannar vid en kod slår jag upp den koden i manualen och ser vad det betyder.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Okej men jag har inget sånn desplay..Och om jag inte har det hur ska jag få reda på vad som är fel?..kan det vara moderkortet som har dött kanske?

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara moderkortet. Har du rensat bioset? piper datorn när du startar den?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K • MSI MPG Z690 FORCE WIFI • Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL38 Dominator Platinum RGB • MSI 3060 Ti Ventus 3X OC • AOC 27" 27G2U • Razer Basilisk V3 • Razer Cynosa • Lian-Li O11 Dynamic - Razer Edition • Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Nope det låter inte ett skit om den

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|