Permalänk
Medlem

Jag tänkte sälja mina statitionära datorer och köpa en laptop, jag spelar mycket men jag vill ha mobiliteten. Var först inne på en http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASA6JA-...

och sedan köpa en extern skärm att ha hemma, dock rekomenderade en kompis dell xps m1710 och jag tyckte att den var för dyr, men i standard utförande är den egentligen inte så fasligt dyr, och med tanke på skärmens kvalite behöver man inte köpa en extern i första taget antar jag. Min fråga är nu är standardutförandet tillräckligt bra för att klara de flesta nya spel? eller måste man väla 7900gtx och bättre processor? kan detta vara ett bra val eller kan jag få något i samma prestandaklass billigare?, (jag tänkte byta ut minnena mot 2gig)

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G4jm0r
Jag tänkte sälja mina statitionära datorer och köpa en laptop, jag spelar mycket men jag vill ha mobiliteten. Var först inne på en http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASA6JA-...

och sedan köpa en extern skärm att ha hemma, dock rekomenderade en kompis dell xps m1710 och jag tyckte att den var för dyr, men i standard utförande är den egentligen inte så fasligt dyr, och med tanke på skärmens kvalite behöver man inte köpa en extern i första taget antar jag. Min fråga är nu är standardutförandet tillräckligt bra för att klara de flesta nya spel? eller måste man väla 7900gtx och bättre processor? kan detta vara ett bra val eller kan jag få något i samma prestandaklass billigare?, (jag tänkte byta ut minnena mot 2gig)

Valde själv en 7900GTX och tog en svagare processor, men jag har bara hört bra saker om 7900GS.
7900GS ska bara vara en smula sämre än Nvidias förra flaggskepp 7800GTX, men då betydligt billigare och svalare.
Så kanske en Intel® CoreT Duo Processor T 2500(2 GHz) med en 7900GS hade passat din prislapp.

Hittade en review där de testade M1710 med en T 2600 processor och 7900GS.
Kanske kan vara värt att läsa.
http://www.pcper.com/article.php?type=expert&aid=270

Letade såklart själv efter en med liknande prestanda innan jag valde XPS:en, tänkte jag kunde komma billigare undan...men ack, det var alltid något som inte stämde för mig. Jag blev nöjd till sist i alla fall.
Kanske hunnit komma ut något annat nu, inte helt otänkbart.

Permalänk
Medlem

Tjenamoss!

Jag skall nu beställa XPS M1710 som en Hem-pc genom mitt jobb.
Min fråga är hur jag skall konfigurera den?

Man vill ju så klart ha allt så bra som möjligt och nu finns ju processorn att få i T2700 (2,33 GHz).
Är detta något som ni skulle ta eller nöja er med ett snäpp mindre (T2600, 2,16 GHz)?

Vidare så har jag tänkt mig 2048 MB, 3 år på plats service, 100 GB (7200 rpm), Inspiron XPS Gen 2 ryggsäck, Norton IS, XP Pro, 7900 GTX 512.
Vidare hade jag tänkt mig att ta med ett extra batteri, men det tillvalet har de tagit bort nu (antagligen pga deras utbyte av dessa batteri).

Tycker ni att man skall försöka pruta med extra minne i priset, de har ju erbjudandet på en del andra Inspiron bärbara?

Kom gärna med förslag, alt vad ni har lyckats få med på köpet!

Mvh Piklos

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem

Finns det någon förinstallerad LED kontrollpanel eller nåt så man kan justera färgerna på ljuset på XPSen, fick min imorse men hann bara kolla lite snabbt innan ja skulle till jobb, men jag hitta ingenstans att ställa in det.
tackar i advance

/MB

Permalänk
Medlem

Det finns på den där skivan med drivers som man fick till.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

fy f#n för dig alltså, jäkla lyllo ! min drömmaskin.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

*bort*

Permalänk
Medlem

oki, tackar!
konstigt att det inte var förinstallerat som allt annat

Permalänk
Medlem

"Dell Quickset" är förinstallerat .. var det på min xps i alla fall.... men som sakt hittar du det inte så finns det alltid på cdn med drivers som följer med.

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad Processor, Asus P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366, Gainward GeForce GTX480 1536MB, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 6GB, Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS, Western Digital VelociRaptor 150GB, WD Caviar Black 1TB 3,5", SATA, Antec Performance P182 Miditower, Asus mk241h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piklos
Tjenamoss!

Jag skall nu beställa XPS M1710 som en Hem-pc genom mitt jobb.
Min fråga är hur jag skall konfigurera den?

Man vill ju så klart ha allt så bra som möjligt och nu finns ju processorn att få i T2700 (2,33 GHz).
Är detta något som ni skulle ta eller nöja er med ett snäpp mindre (T2600, 2,16 GHz)?

Vidare så har jag tänkt mig 2048 MB, 3 år på plats service, 100 GB (7200 rpm), Inspiron XPS Gen 2 ryggsäck, Norton IS, XP Pro, 7900 GTX 512.
Vidare hade jag tänkt mig att ta med ett extra batteri, men det tillvalet har de tagit bort nu (antagligen pga deras utbyte av dessa batteri).

Tycker ni att man skall försöka pruta med extra minne i priset, de har ju erbjudandet på en del andra Inspiron bärbara?

Kom gärna med förslag, alt vad ni har lyckats få med på köpet!

Mvh Piklos

Hej igen, undrar om det är någon som kan hjälpa mig att välja då jag troligen måste lägga beställningen på Fredag!

Tack på förhand

Piklos

Red.

MB™, såg att du har din dator som jag önskar ha min.
Vad tycker du, går det att nöja sig med ett snäpp mindre prolle?
Eller blir det höjning på grafikprestandan jämfört med T2600?

Mvh Piklos

__________________
XPS M1710
Intel Core Duo T2700 (2.33 GHz 2MB L2 cache, 667 MHz) [] 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024) [] 100GB (7,200 rpm) [] 512MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GTX [] 17inch UltraSharp™ WUXGA TrueLife™ (1920 x 1200)

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lomin
"Dell Quickset" är förinstallerat .. var det på min xps i alla fall.... men som sakt hittar du det inte så finns det alltid på cdn med drivers som följer med.

Har dell quickset installerat men hittar ingenstans där man kan ändra ljus på, var hittar man det? högerklickar på den i taskbaren och får upp options om att ändra iconstorlek o massa sånt moj, men inte nåt om ljus eller så.

Piklos: Jag valde bästa möjliga för att jag endå ska ha datorn ett tag mer än 3-4 år iaf, så ville framtidssäkra prestandan en del, för man kan ju inte byta ut CPUn på den så värst lätt. men om det är en stor prestanda skildnad mellan 2.16 och 2.33ghz vet jag inte har faktiskt inte kört nån 3Dmark på den än, men jag kan fixa det efter jobb idag så kan jag posta resultaten här.

men har man begränsad ekonomi så kanske man inte skall maxa allt, tror 2.16 kan räcka rätt bra faktiskt.

/MB

Permalänk
Medlem

Har för mig att det fanns en flik under "gaming" på Quicksettet där man kunde justera färgerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
Har dell quickset installerat men hittar ingenstans där man kan ändra ljus på, var hittar man det? högerklickar på den i taskbaren och får upp options om att ändra iconstorlek o massa sånt moj, men inte nåt om ljus eller så.

Piklos: Jag valde bästa möjliga för att jag endå ska ha datorn ett tag mer än 3-4 år iaf, så ville framtidssäkra prestandan en del, för man kan ju inte byta ut CPUn på den så värst lätt. men om det är en stor prestanda skildnad mellan 2.16 och 2.33ghz vet jag inte har faktiskt inte kört nån 3Dmark på den än, men jag kan fixa det efter jobb idag så kan jag posta resultaten här.

men har man begränsad ekonomi så kanske man inte skall maxa allt, tror 2.16 kan räcka rätt bra faktiskt.

/MB

Tjena, begränsad ekonomi är kanske inte fallet men när man tar en hempc får månadsbeloppet inte överstiga 833 svenska kronor per månad.
Det är kanske bättre att isåfall strunta i dubbelt minne och köpa till det själv senare. Kan iof strunta i virusprogram, väska för att få ner summan istället.
Ser fram emot att få ta del av dina resultat på 3dmark.

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piklos
Tjena, begränsad ekonomi är kanske inte fallet men när man tar en hempc får månadsbeloppet inte överstiga 833 svenska kronor per månad.
Det är kanske bättre att isåfall strunta i dubbelt minne och köpa till det själv senare. Kan iof strunta i virusprogram, väska för att få ner summan istället.
Ser fram emot att få ta del av dina resultat på 3dmark.

dubbelt minne bör du ha, men strunta i tillhörande program om du kan fixa dem på annat sätt billigare eller om du redan har dem, sedan så kan du ju skippa andra tillbehör, men 2048 minne är ju rätt måste om man ska ha den någerlunda framtids säker, standard idag är ju typ 512/1024, så nåt säger mig att 2048 minne kommer vara rätt behövligt inom en snar framtid om inte redan nu

/MB

Permalänk
Medlem

Han menar väl att minnet kan man peta i efteråt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
...för man kan ju inte byta ut CPUn på den så värst lätt....

Det är faktiskt lätt att byta ut CPUn på M1710.

www.pcper.com har redan testat en Core 2 Duo T7400 på en M1710.

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Försökte hitta den artikeln men lyckades inte, kan du länka direkt till det för det vore kul att läsa! Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah, sorry

Här är länken till "Core 2 Duo T7400 Running on a Dell XPS M1710"

http://www.pcper.com/article.php?aid=280

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Verkade inte helt smärtfritt (om än relativt) men kul att det gick iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falstaff
Ah, sorry

Här är länken till "Core 2 Duo T7400 Running on a Dell XPS M1710"

http://www.pcper.com/article.php?aid=280

Jag ringde till supporten på DELL för att fråga vilka alternativ som finns för XPS M1710.
Då sa de att det finns Core 2 duo i deras lista men den gick ej att beställa ännu och att de ej hade fått pris på den.
De trodde att inom 1-2 veckor så skall de gå att beställa med den prollen istället.

Skall man vänta tills dess?

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piklos
Jag ringde till supporten på DELL för att fråga vilka alternativ som finns för XPS M1710.
Då sa de att det finns Core 2 duo i deras lista men den gick ej att beställa ännu och att de ej hade fått pris på den.
De trodde att inom 1-2 veckor så skall de gå att beställa med den prollen istället.

Skall man vänta tills dess?

Du får kolla hur mycket extra de ska ha för den, och sen får du beslutångest om det är värt det eller ej

Nu har du iof 35 875 inkl moms att plocka ihop grejer för.... så sikta mot stjärnorna

Visa signatur

DELL XPS M1710 | Intel Duo 2.16Ghz. | GO 7900GTX 512MB | 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM

Permalänk

Jo hoppas c2d kommer väldigt snart, direkt när jag ser att det går att beställa så kommer min order att försvinna med den..

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk

Varför inte köpa en Alienware laptop med SLI. Den är bara 3-4000 dyrare

Permalänk
Medlem

Hej har en fråga innan jag beställer min dell M1710

Läst igenom hela tråden och sett att några beställt genom hemPC och några haft internet kuponger, plus några fått 1024ram extra.

finns det någonstans där man kan ta del av liknande erbjudanden, pga ekonomin tillåter inte för höga priser.

/Mvh Richard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
Har dell quickset installerat men hittar ingenstans där man kan ändra ljus på, var hittar man det? högerklickar på den i taskbaren och får upp options om att ändra iconstorlek o massa sånt moj, men inte nåt om ljus eller så.

Piklos: Jag valde bästa möjliga för att jag endå ska ha datorn ett tag mer än 3-4 år iaf, så ville framtidssäkra prestandan en del, för man kan ju inte byta ut CPUn på den så värst lätt. men om det är en stor prestanda skildnad mellan 2.16 och 2.33ghz vet jag inte har faktiskt inte kört nån 3Dmark på den än, men jag kan fixa det efter jobb idag så kan jag posta resultaten här.

men har man begränsad ekonomi så kanske man inte skall maxa allt, tror 2.16 kan räcka rätt bra faktiskt.

/MB

MB, har du hunnit köra 3dmark ännu, hade varit intressant att få veta skillnaden mellan t2600 och t2700!

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem

är det säkert att handla på rockdirect.com? fan det är ju 3 gånger billigare än dell.

Tex 2gig ram, geforce 799GTX intel core duo 2700, 18,600 kronor bara.

17" jävligt billigt tycker jag

Permalänk
Medlem

Tjenare igen, här kommer 3Dmarks från 03an, resultatet slutade på 18425 3DMarks. detta är med en XPS från start, dvs alla DELL aplicationer o annat moj är kvar, skall dock formatera datorn snart o köra en ren installation.

http://service.futuremark.com/compare?2k3=4930113

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
Tjenare igen, här kommer 3Dmarks från 03an, resultatet slutade på 18425 3DMarks. detta är med en XPS från start, dvs alla DELL aplicationer o annat moj är kvar, skall dock formatera datorn snart o köra en ren installation.

http://service.futuremark.com/compare?2k3=4930113

Låter ju bra, du kan inte testa med -05:an?

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piklos
Låter ju bra, du kan inte testa med -05:an?

jo visst skall testa både 05 och 06, men tar sin tid o dra hem dem bara.
återkommer med resultat senare eller imårrn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB™
jo visst skall testa både 05 och 06, men tar sin tid o dra hem dem bara.
återkommer med resultat senare eller imårrn

Kanon

Visa signatur

C2Q Q6600 G0@3,6gHz, Gainward 260 GTX 896MB, 4x1gb Corsair Dominator 8500@1200mHz, P182, 226BW, WD raptor X 150gb, 1tb WD, ASUS Maximus Formula, Thermaltake Toughpower 850W, Noctua NH-U12F, Sennheiser 555, X-fi
3dmark -06 17534p