Permalänk
Melding Plague

Fon movimiento

Läs reportaget: Fon movimiento

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Länken fungerar inte. Står error 51

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

funkar nu.. fick med 51 nyss..

fattar inte redigt vad den gör .. mycket text det där

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja det var duktigt med mumbojumbo. Fråga: Varför vill jag ha fon, vad det nu är?

Permalänk
Medlem

vadå? Så om jag delar min uppkoppling till alla så får jag tillgång till andra Fon-nät? Väldigt mycket text som inte förklarar mycket alls.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfattat det rätt så vill dom alltså att alla som redan har router hemma ska byta ut den mot en router med FONstöd så att vem som helst kan koppla upp sig mot den trådlöst och sen logga in och surfa med ens eget internet?

En bra idé på sitt sätt men samtidigt så tycker jag 20kr/dag är på tok för dyrt för det hela. Sen har jag en känsla av att dom som bor centralt i stan kommer få lida mer än dom som bor på landet. Jag skulle lätt kunna sätta upp en sådan router hos mig då jag bor på landet och min internethastighet hade inte påverkats alls då ingen skulle ansluta sig här.

Bra initiativ på sitt sett.

Permalänk
Medlem

T.ex så skulle det kunna bli gratis att ringa överallt (förutsatt att mobilerna blir utrustade med skype dvs).

Hur blir det med fildelningsfrågan om man delar ut sitt nät? Blir man ansvarig om någon skulle tanka ner nåt olagligt?

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar intressant.. men visst som nån sa så kommer ju Ragnar i centrala stockholm som bor brevid ett stort kafé få slöare nätverk än Torbjörn som bor i en stuga i norrland.. om jag fattat det rätt

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på det här ett antal år. Bra att någon gör det.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Det finns bandbreddsreglering i fons firmware,så vill du inte dela med dej specielt mycket av ditt bredband, är de bara att reglera...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
En bra idé på sitt sätt men samtidigt så tycker jag 20kr/dag är på tok för dyrt för det hela.

Är ju gratis om man är Linus

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Jag tycker att detta är en grymt bra idé.

Man kan ställa in hur mycket bandbredd som man vill dela ut, det är gratis om man är en s.k. Linus, man måste betala för en router om man inte har en kompatibel men den kostar ju enbart 165kr. Routern är i sig inte så pjåkig och den kostar ca 700kr i svenska butiker.

Har man lite bandbredd över så tycker jag att det är klart värt att dela med sig av den.

Beträffande fildelningsfrågan så är det väl inte svårare än att blockera vissa tjänster i routerns brandvägg.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket fick Fon pröjsa för denna "nyhet" ?

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att läsa?

"Läs reportaget"

Testa igen. R e p o r t a g e t

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Är ju gratis om man är Linus

Jo i och försig. Om det blir stort i Lund så bangar jag inte koppla upp mig. Min lina kommer ändå inte belastas då jag bor mitt ute i ingenstans.

Permalänk
Medlem

om man är en Linus som får en Bill till router kommer man inte in alls då eller ska Bill ha pengar ändå? och får användaren del av det som Alien betalar om man är både Bill och/eller Linus?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Linus surfar gratis på både Bills och andra Linusar (Bills får inga pengar vid det fallet).. Aliens betalar på både Linus och Bills.. Fast bara Bills får pengar för det (50%)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ola Alvarsson, som nu är sverigeansvarig för Fon, satt på en yacht med Martin Varsavsky som är grundaren av Fon, båda är med i ett forum som heter tormorrow, där många mycket kända personer är med. Martin visade systemet Open Business Club (Open BC) som är ett socialt mjukvaruforum för att skapa arbetskontakter internationellt.

Bara jag som får en sektkänsla a la Tom Cruise m fl?

Permalänk
Medlem

Jag läste deras hemsida och förstod precis vad det hela handlar om men artikeln ni lagt är helt omöjlig att förstå.
Funderar nästan på att sätta upp FON på min linksys så jag kan få använda wifi på stan. hoppas fler sätter upp routrar så går alla dyra wifi-tjänster i stockholm i konkurs

Permalänk
Medlem

Varför talas det inte om säkerheten i intervjuer? Detta är tredje eller fjärde FON-intervjun/repotage jag läst och i samtliga har inte säkerheten ens nämnts.

Om jag jobbade på FON (eller som reporter för den delen) skulle jag vara väldigt noga med att lyfta fram varför det är _säkert_ för den som delar ut sin bredbandslina. ALL ny teknik bör designas med säkerhet i fokus så då borde det vara en självklar del av marknadsföringen.

Blir det privata nätverket isolerat från Bill, aliens och Linus (larviga benämningar för övrigt), och i så fall hur?

Finns det något skydd mot missbruk för den som delar ut sitt nätverk? Tidigare nämndes fildelning som är intressant. Men det finns ju mycket annat dumt man kan göra. Alltifrån försöka hacka någons dator till surfa barnporr osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Beträffande fildelningsfrågan så är det väl inte svårare än att blockera vissa tjänster i routerns brandvägg.

Har visserligen inte suttigt vid någon modern hemmarouter men det där är väl i princip omöjligt att göra på hemmarouters?

Permalänk
Medlem

Må vara jag är lite paranoid men jag tolkar FOn avtalet som frihetsberövande.
Då köper jag hellre en egen AP/router och ger tillgång till ett öppet nät där jag har 100% kontroll.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Må vara jag är lite paranoid men jag tolkar FOn avtalet som frihetsberövande.
Då köper jag hellre en egen AP/router och ger tillgång till ett öppet nät där jag har 100% kontroll.

grejen är väl att om du sätter upp en router hemma så får du använda andras routers när du inte är hemma och då kunna koppla upp dig "var som helst" där en annan fon router finns.
och eventuell pedofil som ska in på din router måste vara registrerad på fon också för att få använda din router.
eller har jag fattat allt fel?

Permalänk
Medlem

Det är inte användarna jag är orolig över.
Det är FON själva och deras strategi att de skall ha "full kontroll" över routern...

Sedan att det står att man kan bli skyldig att lämna tillbaka routern om man efter ett år inte vill fortsätta är helt rätt men då är det ju inte min egen router vilket är en anledning till varför jag skulle köpa en AP/router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kör med brandvägg bakom routern då?
Det tycker jag man bör göra oavsett...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var mig det var menat till Echo men i vilket fall som helst.
Jag tycker det låter för bra och ni övriga lägg märke till avtalet innan ni egentligen bestämmer er.
http://en.fon.com/info/general_conditions.pdf

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Fon SR i dagarna, ska bli spännande att se när den dyker upp. Dock tror jag att många har vissat en väldigt väsentlig sak, nämligen vad din internetleverantör tycker om det här.

Många har nämligen i sitt avtal att du inte får göra din internetuppkoppling tillgänglig för tredje part, andra utanför hushållet eller använda den för att sälja tjänster.

Bredbandsbolagets avtal säger följande:

Citat:

10.1 Abonnenten får enbart använda Tjänst för privat
bruk. Abonnenten får inte vidarebefordra Tjänst till
annan plats än Lägenheten. Abonnenten har dock rätt att
låta andra medlemmar av Abonnentens hushåll använda
Tjänsten.

Dvs, om du är en Bill och tar betalt, så använder du inte tjänsten för privat bruk, samt du vidarebefordrar tjänsten till annan plats än lägenheten. Det kan resultera i att du får ditt bredband avstängt, och det är ju inte fullt så trevligt.

Dock tror jag att Labs2/bredband2 är lite generösare på sina avtal. Jag har fått svar från tre olika personer på Bahnhofs kundtjänst (Jag ska byta till dem nämligen), och de säger i stora drag att de inte bryr sig om vad man gör med sin uppkoppling, sålänge man betalar för den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Bara jag som får en sektkänsla a la Tom Cruise m fl?

Nej jag får en äcklig känsla av frimurarmentalitet också.

Permalänk
Medlem

tele2 säger: Kund får inte ansluta datorresurser i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhanda hålla varor, tjänster eller information till utomstående.

det kan ju tolkas som förbud men det kan tolkas som att det är tillåtet också så det är nog bäst att inte fråga.