Fryslagg i NFS-MW med ett x1900xt

Permalänk

Fryslagg i NFS-MW med ett x1900xt

Tjena

Jag sitter nu med mitt nyinköpta burk med ett x1900xt 512mb graffe och en X2 4600+ Prolle och jag får en massa fryslagg i diverse spel, som tex i Need For Speed Most Wanted och Oblivion så får jag en massa fryslagg även om jag kör på lägsta grafikinställningarna :S
grafikkortet går inte varmt och jag har testat nya drivrutiner på i princip allt i burken :S jag kan bara inte förstå vad som orsakar dessa fryslagg :/
jag sitter iof med bara 512mb ram för tillfället men det kan väll inte orsaka fryslagg på läsgsta inställningarna?

Någon som har en aning om vad som kan vara boven i det hela?
Det är ju en aning frustrerande att sitta med en ny burk som laggar mer än min gammla

Permalänk
Medlem

Korrekta biosinställningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Defragga disken
Installera spel i separat disk än os-disken.
Lägg swap-filen i separat disk än os-disken.
Ta bort program som är igång och installerade inte används och drar resurser.
Scanna efter eventuella Virus/malware.

Fryslagg brukar oftast bero på nån av orsakerna nämnda ovanför enligt min erfarenhet.

Lycka till.

Visa signatur

;)

Permalänk
Medlem

min kompis hade samma problem men när han köpte ett nytt nätagg så fick han jättehöga fps och inget hack alls

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk

Vet ej men detta medelande kommer upp när jag försöker starta ATI Traytools.

Kan det ha något med saken att göra? Men då måste man ju flasha om gpu-bioset lr hur? o det är inget jag gjort förut direkt så om nån har erfarenhet av att göra det så kan ni ju få dela med er av den.

Men låt säga att det inte är bioset då. kan d inte ha något med Ram-minnet att göra da? Eller ev. nått annat?

Edit: Jag har tre olika diskar och det är samma sak var man än har spelen plaserade. har inte spelat nått spel på os-disken

Sen ska det inte vara några probs me nätagget för det är enligt specifikationerna fullt tillräckligt för att driva kortet sen borde ju inte den där varningen komma upp då om att inte ati-traytools kan hitta någon info i bios.
Dessutom så är det bara vissa spel som blir så och oblivion är det nästan inget på förutom när den just laddat nått eller så och det misstänker jag är ramen som ställer till. Så då borde ju isf d vara mer fryslagg på mer krävande spel eller iaf på alla spel om det var nätagget. Men man vet ju aldrig..

Permalänk
Medlem

Stäng av ena kärnan, jag tror inte most wanted har stöd för dual. kan va darför spelet flippar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Stäng av ena kärnan, jag tror inte most wanted har stöd för dual. kan va darför spelet flippar ut.

Ne det har det inte så när jag spelade det förut så gick allting dubbelt så fort men d e fixat så nån dubbel kärna körs inte i det spelet nu.. Så det är inte heller felet tyvärr.

Permalänk
Medlem

kan man inte göra som på nvidia korten och flasha om grafikkortets bios via tex WinFox?
för det ser ju lurt ut att han får upp en ruta där det står att Ati Tool inte kan läsa av Bios inställningarna?

Permalänk
Medlem

512mb ram är säkert problemet. Win XP suger upp det i ett nafs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
512mb ram är säkert problemet. Win XP suger upp det i ett nafs.

Det tror jag också.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

ok här komer det no0bigaste svaret men åkså ett svar som faktist kan va till nytta;

jag har fått det problemet med andra kort tex x1900gt när jag felsökte en polares data....hans agg var bra och han fick bra 3dmark etc.....

jag ställde bara upp grafikinställningarna lite (upplösning till 1280x1024) och 4x AA istället för 2 och fps:n gick upp .......helt cp men det funkar lr jag har sett det funka på bf2 och oblivionag3

kommentera gärna!

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

512mb ram är för lite.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

512 RAM på graffen e för lite? sluta nu, ett BFG 6800 ULTRA i 256 klarar LUNGT NFSMW i 1600x1400 samt övriga inställningar på max... (om han nu menade att hans RAM minne utöver graffe minnet är 512 så var det jävligt oklart)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Lyssna på HazZarD! Jag tror oxå på att du får stänga av ena kärnan!

Vet du inte hur du ska gå till väga?

1. Börja med att starta spelet!

2. Klicka alt+crtl+delete, därefter så klickar du på "fliken" processer...

3. Därefter väljer du "ange processortilldelning" på nfsmw.exe, o ta bort bocken på CPU 1...

Testa!

/blomman

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

Jag vet inte vad som e fel, dock så vet jag att det funkar UTMÄRKT att spela det spelet på min burk (kolla i sign.), och ja, jag kör med båda kärnorna, får runt 90-150 FPS t.o.m.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |