Permalänk
Medlem

Svårt val; Pc vs. Mac. Vilken ??

Sitter här och funderar på vad man ska välja för bärbar dator. Har tidigare varit inne lite på Dell 640m. Men jag är också extremt sugen på en Macbook 13".
Och har även varit inne lite på Dell Inspiron 6400.

Här nedan listar jag specar, pris fördelar & nackdelar med respektive system.

Först och främst: Jag tycker om OSX. Jag börjar tröttna på Windows XP. Har prövat Windows Vista beta och det var inget som föll mig i smaken direkt. Ganska segt, svårt att hitta, konstig uppbyggnad på vissa grejer, svårt att navigera i filsystemet (jämfört med XP).

Jag tycker att PC har den fördelen att man kan få en riktigt bra dator till rätt mycket mindre pengar än en mac, däremot finns precis alla program till PC så man behöver ju inte oroa sig för att inte hitta det program man ska använda exempelvis i skolan (Pluggar på universitetet i Linköping). Det kan ibland vara lite knivigt annars. Allt finns ju tyvärr inte till Mac, även fast det finns alternativ så hittar man inte alltid riktigt rätt och fungerar inte riktigt som man vill.
Det är den absolut största nackdelen med mac tycker jag; Programutbudet. Ofast är även programmen till Mac äldre än motsvarande till PC. Exempelvis MSN, Skype m.m.

Jag tycker verkligen om integrationen OSX har i sitt system, alla saker finns redan från början och fungerar bra. Just en sådan integration har jag aldrig gillat förr, utan jag har alltid velat välja mina egna programuppsättningar, men utvecklarna av OSX tycker jag har lyckats så bra med OS:et att jag trivs så som det är.

Den stora nackdelen med PC är operativsystemet tycker jag. Man måste verkligen ha ett antivirusprogram, brandvägg, anti-spyware program, och ständigt hittas nya farliga luckor.

Ja, det är mina reflektioner över Pc vs. mac

Nu över till specarna på valda datorer:

Dell 640M: Intel Core duo 1,83Ghz 14,1" WXGA+ UltraSharp (1440x900) Integrerat Intel UMA grafikkkort 512MB (2x256, uppgraderas senare till runt 1GB) 120GB HD (5400 RPM) 8x DVD+/- RW Intel Pro Wlan 3945 54Mbps Wlan Blåtand 9-cellsbatteri Operativsystem: Windows Media Center 2005 Pris: 9728:- med studentrabatt

Apple Macbook 13" vit (mellanmodellen) Intel Core duo 2,0Ghz 13" skärm (1280x800) Intel GMA 950 64MB grafikkort 512 MB RAM (Köper till mer sedan) Webcamera (iSight) 80 GB HD Mini DVI till DVI-adapter Bra batteri DVD-brännare Airport Extreme 54Mbps Blåtand Gigabit Ethernet Optisk ljudin/ut-gång Operativsystem: OSX Pris: 12123:- med studentrabatt.

Dell Inspiron 6400 Intel Core duo 1,83Ghz 15,4" UltraSharp SXGA+ (1680x1050) 1024 MB RAM (1x1024 blev billigare än 2x512 :p) 120 GB HD (5400RPM) 8x DVD+/- RW 256 MB Ati Mobility Radeon X1400 Pci Express x16 9-cells batteri Trådlöst lan 54Mbps (Finns ingen info m det på deras hemsida?) Blåtand (Finns inte som tillval??) Operativsystem: Windows Mediacenter 2005 11901:- med studentrabatt

Säg vilken av dessa ni skulle välja och motivera gärna varför. Ge gärna ett bra resonemang varför du väljer som du gör, få mig att köpa ditt resonemang också
Det här är riktigt svårt. Tänk om man kunde kombinera två världar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om du gillar Mac - Köp MacBooken. Om du gillar PC - Köp Dell 6400.
Jag tycker du ska köpa MacBooken i alla fall för det finns inga virus till Mac och du kan ju dualboota med Win om du skulle behöva.. Många av programmen till Mac har ju moderniserats eller vad man ska säga. Alla program uppgraderas ju någongång. Ladda hem och titta bara. Det mesta finns till Mac. Och nu finns ju programmet CrossOver som gör att man kan köra Windowsprogram direkt i Mac OS X-miljö. Jag ser inget hinder att inte köpa en Mac. Mac OS X är helt klart värt det och du slipper ju allt som har med virus att göra. Även om jag tycker att Dell 6400 är en snygg dator och sådär, så är ju MacBooken mer slimmad och dessutom mycket bättre och så. Tyvärr är ju grafikkortet ingen höjdare om du ska spela, det är det ju på Dell 6400an i alla fall. Annars kan du köra på Dell 6400an för den har inga barnsjukdomar i sig vad jag vet, har ju hört en del om MacBooken. Men jag tror det mesta är försvunnet nu.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891
Om du gillar Mac - Köp MacBooken. Om du gillar PC - Köp Dell 6400.
Jag tycker du ska köpa MacBooken i alla fall för det finns inga virus till Mac och du kan ju dualboota med Win om du skulle behöva.. Många av programmen till Mac har ju moderniserats eller vad man ska säga. Alla program uppgraderas ju någongång. Ladda hem och titta bara. Det mesta finns till Mac. Och nu finns ju programmet CrossOver som gör att man kan köra Windowsprogram direkt i Mac OS X-miljö. Jag ser inget hinder att inte köpa en Mac. Mac OS X är helt klart värt det och du slipper ju allt som har med virus att göra. Även om jag tycker att Dell 6400 är en snygg dator och sådär, så är ju MacBooken mer slimmad och dessutom mycket bättre och så. Tyvärr är ju grafikkortet ingen höjdare om du ska spela, det är det ju på Dell 6400an i alla fall. Annars kan du köra på Dell 6400an för den har inga barnsjukdomar i sig vad jag vet, har ju hört en del om MacBooken. Men jag tror det mesta är försvunnet nu.

CrossOver lät väldigt intressant. Hur fungerar det?
Jo en klar fördel med Mac är ju att man slipper virus och det har ju också en BRA inbyggd brandvägg till skillnad från Windows.

Du skriver att en Macbook är mycket bättre än en Dell I6400.. Hur menar du då? Rent prestandamässigt så anser ju jag att Dell I6400 är bättre än Macbooken, om man ser till hårdvaran sett (frånsett processorn då, som skiljer i några Mhz till macbookens fördel). Dock är ju OSX optimerat till hårdvaran som sitter i macbook.

Grejen är ju att jag helst skulle vilja komma bort från Windows-världen, men en Macbook kostar ju lite mer än både 640m och 6400.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma dilemma som dig för en knapp vecka sedan. Stod i valet och kvalet mellan en Dell 640m och en MacBook. Valet föll till slut på MacBooken, av några ganska enkla anledningar.
- Mindre format, tunnare och en smula lättare.
- Extremt mycket snyggare design
- Fjärrkontroll med FrontRow (iPods menysystem i megaformat på skärmen direktkopplat till iTunes)
- Möjligheten att både köra OS X och Windows (Har ännu inte installerat Boot Camp, men tydligen går man tillväga så att man i OS X skapar en drivrutinsskiva och sen bootar om datorn genom Boot Camp för att installera Windows, verkar rätt simpelt)

Ska tilläggas att detta är min första Mac, så jag gav mig in på ett för mig helt nytt OS. Har inte stött på några som helst problem, tar en stund att vänja sig dock.
I övrigt är jag extremt nöjd med min nya älskling.
Alltså, rekommenderar jag MacBook'en.

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I_Huvet
Jag hade exakt samma dilemma som dig för en knapp vecka sedan. Stod i valet och kvalet mellan en Dell 640m och en MacBook. Valet föll till slut på MacBooken, av några ganska enkla anledningar.
- Mindre format, tunnare och en smula lättare.
- Extremt mycket snyggare design
- Fjärrkontroll med FrontRow (iPods menysystem i megaformat på skärmen direktkopplat till iTunes)
- Möjligheten att både köra OS X och Windows (Har ännu inte installerat Boot Camp, men tydligen går man tillväga så att man i OS X skapar en drivrutinsskiva och sen bootar om datorn genom Boot Camp för att installera Windows, verkar rätt simpelt)

Ska tilläggas att detta är min första Mac, så jag gav mig in på ett för mig helt nytt OS. Har inte stött på några som helst problem, tar en stund att vänja sig dock.
I övrigt är jag extremt nöjd med min nya älskling.
Alltså, rekommenderar jag MacBook'en.

Jaså följer det med en fjärrkontroll till Macbooken också? Fan va gött
Åhhh vad det här är svårt!!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Virus och Virus. Det är bara att installera ett anti-virus program så är det problemet löst. Jag har ett anti-virus program och har inte haft några problem än så länge. Dessutom kommer Vista att lanseras snart och det är ingen ide att hacka på Vista beta eftersom det bara är en beta version. Den slutligtliga versionen kommer troligen att vara så bra som man förvänta sig att den ska vara.
Macbooken är en väldigt snygg dator och jag har själv varit sugen på att köpa en men graffekortet är väldigt avtändande, det klarar i princip inte av någonting. Som du skrev så är program utbudet ett problem med Mac, specielt om man befinner sig i en miljö där man behöver en massa program. Man blir liksom ganska utanför om sitter framför en mac och inte kan dela mjukvara med resten av polarna. Visst går det att köpa XP på Mac men som det ser ut idag så kommer Vista inte kunnas köras på Mac, XP kommer ju att vara passe inom ett år.
Sen förstår jag inte varför du vill köpa en Dell. vill du ha en liten och snygg bärbar dator så har LG en del att erbjuda.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Virus och Virus. Det är bara att installera ett anti-virus program så är det problemet löst. Jag har ett anti-virus program och har inte haft några problem än så länge. Dessutom kommer Vista att lanseras snart och det är ingen ide att hacka på Vista beta eftersom det bara är en beta version. Den slutligtliga versionen kommer troligen att vara så bra som man förvänta sig att den ska vara.
Macbooken är en väldigt snygg dator och jag har själv varit sugen på att köpa en men graffekortet är väldigt avtändande, det klarar i princip inte av någonting. Som du skrev så är program utbudet ett problem med Mac, specielt om man befinner sig i en miljö där man behöver en massa program. Man blir liksom ganska utanför om sitter framför en mac och inte kan dela mjukvara med resten av polarna. Visst går det att köpa XP på Mac men som det ser ut idag så kommer Vista inte kunnas köras på Mac, XP kommer ju att vara passe inom ett år.
Sen förstår jag inte varför du vill köpa en Dell. vill du ha en liten och snygg bärbar dator så har LG en del att erbjuda.

Japp, virus virus. Med en Mac behöver man ju inte ens ett prestandaslukande antivirusprogram. Jag är irriterad på Windows på grund av att det är så jäkla mottagligt för virus.

Anledningen till att jag väljer dell beror på dess skärmar med mycket högre upplösning än vad övriga bärbara datorer i hyffsad prisklass levererar idag.
Inspiron 6400 har 1680x1050 som tillval och 640m med sin 14,1"-skärm har 1440x900. I stort sett alla andra bärbara har 1280x800 i upplösning (inklusive macbooken, men OSX har Exposé som hjälper upp det en del, men fortfarande en nackdel med upplösningen där, tyvärr)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på min macbook köpte den för att den är liten och smidig till ett bra pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Virus och Virus. Det är bara att installera ett anti-virus program så är det problemet löst. Jag har ett anti-virus program och har inte haft några problem än så länge. Dessutom kommer Vista att lanseras snart och det är ingen ide att hacka på Vista beta eftersom det bara är en beta version. Den slutligtliga versionen kommer troligen att vara så bra som man förvänta sig att den ska vara.
Macbooken är en väldigt snygg dator och jag har själv varit sugen på att köpa en men graffekortet är väldigt avtändande, det klarar i princip inte av någonting. Som du skrev så är program utbudet ett problem med Mac, specielt om man befinner sig i en miljö där man behöver en massa program. Man blir liksom ganska utanför om sitter framför en mac och inte kan dela mjukvara med resten av polarna. Visst går det att köpa XP på Mac men som det ser ut idag så kommer Vista inte kunnas köras på Mac, XP kommer ju att vara passe inom ett år.
Sen förstår jag inte varför du vill köpa en Dell. vill du ha en liten och snygg bärbar dator så har LG en del att erbjuda.

Problemet löst? Du har något som hela tiden ligger och tar resurser, det kallar inte jag en problemlösning. Det finns en sjuhelvetes många virus till Windows, det *är* ett problem, för du måste hela tiden anpassa dig efter det. Det är något du slipper på Mac, ett problem mindre alltså.

Det är väl klart att man kan hacka på Vista-beta? Vad är annars syftet med en beta?

Var har du läst att Vista inte kommer att köras på Mac? Jag undrar alltså, för jag har då läst rakt det motsatta.

Nej, programutbudet är inte ett problem på Mac, det är en tragisk myt som hänger kvar sedan minst ett decennium. Och Dell-maskinen som Fredrik listar på 14" har ju samma grafikkrets, så min uppfattning är att spel inte är det primära för honom.

Blir man utanför? Lustigt. De flesta av mina vänner sitter med PC, och jag har då inte känt mig utanför vid något tillfälle.

Fredrik, att det är den upplösningen på MacBook beror ju på att det är en mindre skärm också. Båda de Dell-maskinerna du har listat har ju större skärm, och bara det borgar ju för ett högre pris på MacBook.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Virus och Virus. Det är bara att installera ett anti-virus program så är det problemet löst. Jag har ett anti-virus program och har inte haft några problem än så länge.

Antivirusprogram behövs i 99% av fallen inte vara installerat i ett uppdaterat Mac OSX system.

Dessutom kommer Vista att lanseras snart och det är ingen ide att hacka på Vista beta eftersom det bara är en beta version. Den slutligtliga versionen kommer troligen att vara så bra som man förvänta sig att den ska vara.

Ingen av oss har såvitt jag kan se hackat på Vista.

Macbooken är en väldigt snygg dator och jag har själv varit sugen på att köpa en men graffekortet är väldigt avtändande, det klarar i princip inte av någonting.

Grafikkortet klarar ingenting? Ganska så fel, grafikkortet klarar kanske inte alla spel men det är helt klart användbart för andra uppgifter. Alla spelar inte med sin dator.

Som du skrev så är program utbudet ett problem med Mac, specielt om man befinner sig i en miljö där man behöver en massa program. Man blir liksom ganska utanför om sitter framför en mac och inte kan dela mjukvara med resten av polarna. Visst går det att köpa XP på Mac men som det ser ut idag så kommer Vista inte kunnas köras på Mac, XP kommer ju att vara passe inom ett år.

Program utbudet är mindre för Mac plattformen, man måste tänka på sina behov också. För "vanligt" bruk klarar man sig hur bra som helst. Och att polarna sitter på PC har väl ingenting med saken att göra?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Geeks
SweClockers

Antivirusprogram i OSX är inte främst till för att skydda sin egna system, utan för att inte råka vidaredistribuerade infekterade filer på nätet.

Tillbaka till topic: Välj Mac. OSX är fantastiskt till desktoparbete, och krisar det sig så kan du alltid dualboota med WinXP.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Problemet löst? Du har något som hela tiden ligger och tar resurser, det kallar inte jag en problemlösning. Det finns en sjuhelvetes många virus till Windows, det *är* ett problem, för du måste hela tiden anpassa dig efter det. Det är något du slipper på Mac, ett problem mindre alltså.

Det är väl klart att man kan hacka på Vista-beta? Vad är annars syftet med en beta?

Var har du läst att Vista inte kommer att köras på Mac? Jag undrar alltså, för jag har då läst rakt det motsatta.

Nej, programutbudet är inte ett problem på Mac, det är en tragisk myt som hänger kvar sedan minst ett decennium. Och Dell-maskinen som Fredrik listar på 14" har ju samma grafikkrets, så min uppfattning är att spel inte är det primära för honom.

Blir man utanför? Lustigt. De flesta av mina vänner sitter med PC, och jag har då inte känt mig utanför vid något tillfälle.

Fredrik, att det är den upplösningen på MacBook beror ju på att det är en mindre skärm också. Båda de Dell-maskinerna du har listat har ju större skärm, och bara det borgar ju för ett högre pris på MacBook.

Det stämmer angående spel, för att förtydliga; Spel kommer inte att spelas på den bärbara. Jag spelar knappt spel överhuvudtaget, och om jag gör det så kommer jag göra det på min stationära. Anser nu och kommer troligen alltid anse att spel inte hör hemma på bärbara, hos mig iallafall=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vad gäller ditt dilemma med upplösningen på macbook så ska du inte känna att du går miste om någonting. Jag har alltid föredragit att ha så hög upplösning som möjligt, men att gå högre än 1280x800 på en 13.3" WS skärm kommer förmodligen bara bli störande i längden. Jag uppfattar 1280x800 som maximala möjliga upplösningen på den skärmen för att man ska kunna arbeta med den utan att låta ögonen jobba ihjäl sig. Ska tilläggas att jag inte har några som helst synproblem

Vad gäller programutbudet så kan jag inte påstå att det verkar vara ett problem, det finns oftast/alltid en macversion eller ett fullgott alternativ. Och för de program där det inte gör det finns ju alltid möjligheten till dubbla OS att tillgå.

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I_Huvet
Vad gäller ditt dilemma med upplösningen på macbook så ska du inte känna att du går miste om någonting. Jag har alltid föredragit att ha så hög upplösning som möjligt, men att gå högre än 1280x800 på en 13.3" WS skärm kommer förmodligen bara bli störande i längden. Jag uppfattar 1280x800 som maximala möjliga upplösningen på den skärmen för att man ska kunna arbeta med den utan att låta ögonen jobba ihjäl sig. Ska tilläggas att jag inte har några som helst synproblem

Vad gäller programutbudet så kan jag inte påstå att det verkar vara ett problem, det finns oftast/alltid en macversion eller ett fullgott alternativ. Och för de program där det inte gör det finns ju alltid möjligheten till dubbla OS att tillgå.

Jo precis, dubbla OS finns ju att tillgå då.. Det blir nog en Mac, men jag inväntar expot i september nu och ser vad som händer. Jag hoppas verkligen att macbooken uppgraderas till en Core 2 duoprocessor

Fler Macbookfrågor:
* Fungerar den optiska ljudutgången bra? Kan man sända ut Dolby Digital eller DTS-ljud till en förstärkare? (ej avkodad, d.v.s. det sköts i förstärkaren)
* Finns Photoshop portat till intelplattformen? Vad för värdiga alternativ finns annars?
* Finns Microsoft Office portat till Intelplattformen? Fungerar Open Office lika bra som Microsoft Office? (Word, Excel, Powerpoint)
* Hur fungerar CrossOver? Vad jag förstått är det ett program där man kan köra Windowsprogram under OSX? Jag skulle vilja kunna köra några småprogram under OSX som jag har licens för i Windows.. T.ex. Wordfinder (Uppslagsverk m.m.). Funkar sådant bra?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

asus

sitter i samma sits, men har hittat en mad asus 14,1" på 1.9 kg o lite annat gott för 10 000 kr känn på den pappa har köpt den, om den är bra ska jag oxå köpa en. har valt bort dell 6400 för att det inte är en bärbar dator 3kg blir för mkt. dell 630m + mad batteri tid stor tjock tung, mac e alltid mac jobbigt, asus e kvalitet !

Permalänk
Medlem

Mitt hjärta säger äpplet, men hjärnan någon av dellarna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jo precis, dubbla OS finns ju att tillgå då.. Det blir nog en Mac, men jag inväntar expot i september nu och ser vad som händer. Jag hoppas verkligen att macbooken uppgraderas till en Core 2 duoprocessor

Fler Macbookfrågor:
* Finns Photoshop portat till intelplattformen? Vad för värdiga alternativ finns annars?
* Finns Microsoft Office portat till Intelplattformen? Fungerar Open Office lika bra som Microsoft Office? (Word, Excel, Powerpoint)

Don't hold your breath, hehe. Det känns som att det är lite tidigt för Apple att trycka in Core 2 Duo i Macbook, i Pro-modellen dock, m, mer troligt. Men fan, man ska aldrig säga aldrig.

Nej, CS3 har inte släppts ännu. Det är ju på gång, men det tar ett antal månader till. Det enda alternativet är väl Gimp, och om det finns som UB-version har jag ingen aning om.

Nepp, Microsoft har inte excellerat (haha, lustig jag är ) på den punkten. Neo Office finns som alternativ intelanpassat och klart. Open Office kräver X11 för att funka i nuläget, men är tydligen på väg för att klara sig utan X11.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
mac e alltid mac jobbigt, asus e kvalitet !

Ja, ditt användarnamn säger en del. Om du gör lite efterforskningar så kommer du att märka en sak angående Asus och Mac. Men vafan, jag hjälper dig på traven:

http://www.maconintel.com/news.php?article=162

Permalänk

hahaha..

Permalänk
Medlem

OmG u 4r3 a n00b :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Ja, ditt användarnamn säger en del. Om du gör lite efterforskningar så kommer du att märka en sak angående Asus och Mac. Men vafan, jag hjälper dig på traven:

http://www.maconintel.com/news.php?article=162

Sen så måste man kunna se mellan raderna oxå! mac e jobbigt för en som aldrig använt OSX + att de inte e lika lätt med nerladdningsbara program etc. Namn säger inte allt bara för att du har en MAC.
Helt klart o värd att ta en titt på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324595&view=links

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
Sen så måste man kunna se mellan raderna oxå! mac e jobbigt för en som aldrig använt OSX + att de inte e lika lätt med nerladdningsbara program etc. Namn säger inte allt bara för att du har en MAC.
Helt klart o värd att ta en titt på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324595&view=links

Då är min fråga, vad gör du i denna tråd? Fredrik har ju haft en iBook G4, vilket han skrev ovan.

Är det inte lika lätt med nedladdningsbara program, vi pratar shareware förstår jag. Nej, det är ju förjävligt, jag hittar aldrig några program till mac på www.versiontracker.com ack och ve.

För övrigt har du också en MAC, att jag har en Mac är en annan sak. Men nej, namn säger inte allt bara för att jag äger en Mac, eller ja, flera, men ditt beteende tillsammans med ditt namn säger oändligt mycket.

Så, nu har jag förolämpat klart för ikväll.

Permalänk
Medlem

Frågan e vem som e mogen här lyssna o läs igenom vad du skrivit. Jag har ingen MAC tack ändå. Nej vi pratar inte versiontracker.com jag pratar om att de är svårare att hitta kopior tex ps, office etc o ladda ner till mac jämfört med PC. Tack för att du är så duktigt på o skriva o jag gillar verkligen dina inlägg, fortsätt gärna. Ett namn e inte allt, e nog äldre än dig min begåvade mac kille ...

Permalänk
Medlem

Re: OmG u 4r3 a n00b :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
Sen så måste man kunna se mellan raderna oxå! mac e jobbigt för en som aldrig använt OSX + att de inte e lika lätt med nerladdningsbara program etc. Namn säger inte allt bara för att du har en MAC.
Helt klart o värd att ta en titt på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324595&view=links

Om jag väljer en dator med större skärm än 13" så ska den definitivt ha högre upplösning än 1280x800 och därför går den där Asusen bort direkt.
Finns i stort sett bara Dell att välja på då. 1440x900 är ganska behagligt på en 14,1" skärm. 1680x1050 är perfekt på en 15,4"-skärm.. men 1280x800 på sådana skärmar - nej tack.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
Frågan e vem som e mogen här lyssna o läs igenom vad du skrivit. Jag har ingen MAC tack ändå. Nej vi pratar inte versiontracker.com jag pratar om att de är svårare att hitta kopior tex ps, office etc o ladda ner till mac jämfört med PC. Tack för att du är så duktigt på o skriva o jag gillar verkligen dina inlägg, fortsätt gärna. Ett namn e inte allt, e nog äldre än dig min begåvade mac kille ...

Har du inte? Har du ingen MAC-adress? Jädrar, grym kille. Att du inte har en Mac visste jag, det har du ju så tydligt deklarerat.

Nu är ju diskussioner om nedladdning av kommersiella programvaror ett ämne som inte är tillåten på forumet, och därför inte "giltig" i denna tråd. Men, du har ingen aning.

Ja, det kan du ju tro att du är, men jag betvivlar det starkt. Fattar inte riktigt när ålder hade betydelse i sammanhanget, men är du äldre än 35 har du ju rätt, men det ger dig knappast några poäng i debatten.

Hursomhelst, du cyklade in i fel tråd. Fredrik vet vad han kan och inte kan om OSX, nu är det frågan huruvida han vill köpa en MacBook eller en Dell, har du inget råd att ge om det är det tämligen onödigt för att spotta leet-speak omkring dig och andra trivialiteter. Men tack för komplimangen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Nej, CS3 har inte släppts ännu. Det är ju på gång, men det tar ett antal månader till. Det enda alternativet är väl Gimp, och om det finns som UB-version har jag ingen aning om.

Nepp, Microsoft har inte excellerat (haha, lustig jag är ) på den punkten. Neo Office finns som alternativ intelanpassat och klart. Open Office kräver X11 för att funka i nuläget, men är tydligen på väg för att klara sig utan X11.

Okej, då kommer ju frågan; Vad använder alla Macbookanvändare för ordbehandlingsprogram? Ett krav för min del är att det klarar .doc-filer av senaste version. Mac-världen måste ju ha ett bra fungerande ordbehandlingsprogram? Eller?

Annan fråga;
Macbook har inte den upplösningsspärr som iBook G4 hade va? Alltså att man bara kunde köra kloning och samma upplösning som skärmen hade?
Fungerar det att koppla in macbooken till en LCD-TV och köra HD-material utan problem? Pallar grafikkortet sådant material?
Exempelvis 720p, 1080i eller ännu bättre 1080p?

Sen en sak till.. Jag funderar på att ta 512 MB från Apple när jag köper Macbooken och sen rycka ut ett minne för att sedan stoppa i en 1GB-sticka.. Då fungerar ju inte dual channel, men hur stor skillnad märker man?
Jag kommer då alltså att köra 1024+256MB=1280MB till att börja med iallafall.. Kommer det räcka och kommer det gå bra även fast det inte är dual channel?

Vilket minne fungerar bäst till Macbooken? Gärna billligt

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Billigaste DDR2 med 667mhz ska du nog ha, och du kommer märka rätt stor skillnad då Os X äter minne vad jag har fått för mig.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt så finns ett fullvärdigt Office-paket à la Microsoft på marknaden, även om mac-versionen inte är lika väluppdaterad som windows-versionen

www.microsoft.com/mac/products/office2004/office2004.aspx?pid...

Så något problem med ordbehandlingsprogram etc ska det ju inte vara.

Sen vad gäller Photoshop och dyl. så kommer iaf jag att använda mig av dualboot och använda windows till ex. PS, Dreamweaver mm.
Alltså använda den interna disken som systemdisk och musik och skaffa mig en liten smidig 2.5" extern till lagring. Sådana finns ju i extremt litet format med bra kapacitet (inte direkt dyrt heller)

Citat:

Annan fråga;
Macbook har inte den upplösningsspärr som iBook G4 hade va? Alltså att man bara kunde köra kloning och samma upplösning som skärmen hade?
Fungerar det att koppla in macbooken till en LCD-TV och köra HD-material utan problem? Pallar grafikkortet sådant material?
Exempelvis 720p, 1080i eller ännu bättre 1080p?

Det ska inte vara något problem vad jag har förstått, 1920x1080 är vad jag har för mig den maximala upplösningen när du kör extern skärm via mini-dvi. Och det ska väl räcka

Visa signatur

.även den starkaste får ta i när han skiter

Permalänk
Avstängd

Den mindre Dellen!
Jag avskyr Apple och Mac så för mig är valet lätt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Okej, då kommer ju frågan; Vad använder alla Macbookanvändare för ordbehandlingsprogram? Ett krav för min del är att det klarar .doc-filer av senaste version. Mac-världen måste ju ha ett bra fungerande ordbehandlingsprogram? Eller?

Word eller Pages. Båda funkar.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Word eller Pages. Båda funkar.

Eller NeoOffice som är OpenOffice men specialgjort för MacOS X. Stundtals bättre än Microsoft Office 2004 som för övrigt är kanonbra på Mac. Men öppet, fritt och gratis är gott.

Eller AbiWord som också är öppet, fritt och gratis. Även det en lysande programvara.

Det fina med en Mac är ju att du nu med lösningar som BootCamp och Parallels i princip kan köra vilket operativsystem du vill, från Windows, Vista, Ubuntu, Freespire eller någon av de andra linux-distributionerna, BSD, Solaris eller - givtevis - suveräna MacOS X. Därmed kan du ju också köra i princip varenda program som gjorts, inklusive alla kanonbra opensourceprogram från Linux-vännerna.

Permalänk
Medlem

Hur är skärmen på Macbook jämfört med gamla iBooken G4:an?
iBookens skärm var ju ingen höjdare vare sig på ljusstyrka, kontrast, betraktningsvinkel m.m... Hur pass mycket bättre är Macbookens skärm?

Edit:
Fungerar Samsunghårddiskar bra i Mac? Är Samsung Spinpoint bra överhuvudtaget (120 GB, Serial Ata 5400RPM)? Fungerar Crucial-, TwinMOS- och Kingstonminnen bra? Har hört att man ska akta sig för Corsair, men fungerar alla andra bra?

(Minnet i fråga är ett TwinMOS DDR2 SO-DIMM PC5300 1024MB CL5 1.8V, 64Mx8/16, 200p)

Edit2:
Vad finns det för VNC-programvara som både funkar under Windows och Mac? Jag är nämligen beroende av att kunna styra några fjärrstyrda datorer på distans. Dessa datorer kör Windows 2000 Server och Windows XP Pro. Windows inbyggda är inte aktuellt, då man ska kunna se på den fjärrstyrda datorns skärm vad det är som händer (supportärenden bland annat med andra ord)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |