5.1 Ljudkort till Traktor DJ studio 3

Permalänk
Medlem

5.1 Ljudkort till Traktor DJ studio 3

Håller på att sätta ihop en bärbar datorn och funderar på ljudkortet.
Datorn ska först och främst användas i DJ-syfte.

Min fråga gäller om jag trycker in ett 5.1 ljudkort i laptopen. Kan jag ställa in via DJ-programet att den spelar upp en låt (stero/högtalare) via framutgången och koppla in mina hörlurar via bakingången och lyssna på en annan låt i dem?

Mvh

qubban

Visa signatur

qubban

Permalänk
Medlem

Re: 5.1 Ljudkort till Traktor DJ studio 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qubban
Håller på att sätta ihop en bärbar datorn och funderar på ljudkortet.
Datorn ska först och främst användas i DJ-syfte.

Min fråga gäller om jag trycker in ett 5.1 ljudkort i laptopen. Kan jag ställa in via DJ-programet att den spelar upp en låt (stero/högtalare) via framutgången och koppla in mina hörlurar via bakingången och lyssna på en annan låt i dem?

Mvh

qubban

Om du nu skall använda datorn i DJ syfte, varför inte skaffa en DJ-mixer? Eller har du tänkt spela upp sunkiga MP3or? Eller har du två cd-spelare i datorn och använder den på så sätt som en CD-spelare?

Det du tänker på är "Lyssning före regel" (eng: PFL - pre faded listening). Jag vet inte hurvida det funkar med ditt DJ-program eller om det går att välja på det sättet du tänkt. Har du prövat att maila tillverkarna av mjukvaran, de kanske är mer lämpliga att svara.

Tipset är annars att satsa på riktiga grejer, eller en budgetlösning:

Dator kopplad till mixern och en mp3 som är kopplad till mixern om det är så att du spelar MP3or. På så sätt har du full kontrol, utan något DJ-program.

Men jag sänder bara radio, så jag vet inte riktigt vad du är ute efter.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Ja, saken är den att jag tänkte spela "sunkiga" mp3-or. Men de är inte av så dålig kvalité som vanliga utan ligger på ca. 20mb stycket. Hur som helst så vill jag kunna lira musiken på detta sättet eftersom jag inte kommer att stanna på ett ställe mer än 2 veckor max. Ljudkortet som är externt sitter på en bärbar och jag ska vara borta i 5 månader, därav vill jag ha så lite prylar med mig som möjligt.

Visa signatur

qubban

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf köra på det sättet med mitt inbyggda 5.1 ljudkort och Traktor 3. Står i nån av hjälpfilerna/faqen i Traktor hur man gör. Har för mig att man använder bakre högtalarutgången eller nått liknande o kopplar till hörlurarna.

Dock rekommendrar jag verkligen att skaffa nått likt hercules dj-console eller motsvarande. Kan bli bökigt att försöka sköta eq:n samtidigt med x-fadern osv med bara mus o tgb.

Vad jag har för mig så har dessa "datormixers" ofta inbyggda ljudkort så du slipper skaffa ett ljudkort som klarar 5.1.

Permalänk

Sålänge du inte ska spela in något ljud är den här att rekomendera
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304585

Rätt dyr, men men