Permalänk
Medlem

Fläkt till Intel Core 2 Duo E6400

Hej!

Kan någon rekommendera en tyst fläkt till den här processorn; Intel Core 2 Duo E6400?

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk

men herregud, det finns ju miljoner trådar om det här...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
men herregud, det finns ju miljoner trådar om det här...

och alla säger de samma sak : "scythe NINJA"

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
och alla säger de samma sak : "scythe NINJA"

Fast Noctua har oftast bättre i reviews, dock dyrare. Sen säger en del Infinity också, sen dyker en del in med Zalman 9500 men den tycker jag verkar sämre enligt alla reviews. men jag tror oavsett vilken av dom man köper så blir man nog nöjd. Förutsatt att den får plats i lådan och på moderkortet..

Permalänk
Medlem

ska du överklocka? den som följer med är väldigt tyst.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Som jag skrivit i en del andra trådar kommer det snart att publiceras ett test här på SweClockers med 7 av de senaste kylarna från alla de större tillverkarna.

Testet är slutfört och väntar i nuläget på publicering.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Som jag skrivit i en del andra trådar kommer det snart att publiceras ett test här på SweClockers med 7 av de senaste kylarna från alla de större tillverkarna.

Testet är slutfört och väntar i nuläget på publicering.

Juste, det kommer bli intressant.
Sen kan jag nämna att jag kör min e6300 i 2.8ghz med stockkylningen och det funkar. Har iofs ett aerocool 3t chassi med stor fläkt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
ska du överklocka? den som följer med är väldigt tyst.

Det kan du ju fan inte skriva eller?? Du måste vara borderline döv för att tycka att boxed fläkten är "mycket tyst".

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
Det kan du ju fan inte skriva eller?? Du måste vara borderline döv för att tycka att boxed fläkten är "mycket tyst".

Borderline? Döv? Har alldrig använd en boxad kylare, men har rena nyfikenhet så kopplade jag i kylare som var med en e6300 utanför lådan,5 cm ifrån mig, och kunde se att det snurrade för fullt,( kanske är blind också ), och den var ljudlös( fast jag är döv)

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Sunbeam Tuniq Tower.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Men det var ju ett jäkla klagande på originalfläkten! Som om det här vore en Hi-Fi-överentusiast-ljuddåre forum o alla sitter o mäter ljudnivån på sina datorfläktar o lyssnar efter de minsta uppvarvningarna! Den låter ju fan ingenting! Eller om det är fel på era fläktar vet jag inte, min är TYST även under full belastning iaf!

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk

vodkaman: jag kan hålla med dig om att folk (inkl jag själv) överdriver en aning. men inte fan kan du påstå att den är tyst?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Har oxå en E6400 samt systemet i sign. Datorn låter en del nu och jag misstänker att det är grafikkortet som är skyldigt, den låter mycked i load men även idle. Tror ni att det räcker att byta grafikkortsfläkten elller ska man ta cpufläkten med för att få datorn tystare?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Fattar inte hysterin med ljudnivå? Spelar ni aldrig musik eller spelar spel?
Boxade fläkten är tyst.

Annat är det väl om man sover med datorn i samma rum, men då finns det program att dra ner fläktarna med.

Permalänk
Medlem

Roeven word! Palla bry sig om nivån när man ändå har musik eller spelar.. sen när man sover så sänker man alla hastigheter till en behaglig nivå...

Permalänk
Avstängd

Originalfläkten är ganska tyst på lägsta, dock inte helt tyst, den överröstar tex mina chassifläktar i mitt p180B, antec, papst o nexus som går på ~5v.

Jag stör mig något enormt på ljud, särskilt då man ska sova, men även när man bara slösurfar eller liknande, det är säkert många till som gör det. En del har liksom växt ifrån att bara sitta och lira cs hela dagarna på fullvolym med sitt skramlande NZXT nemesis el liknande chassi med alla neon igång o fläktarna på max..

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Ljudlös? Skulle den boxade orginalfläkten vara ljudlös? Antingen är det en enorm skillnad (dålig kvalité?) eller så har vi olika styrkor på hörseln.
Den boxade fläkten ger ifrån sig ett mycket irriterande "fnurrande" ljud när den varvar upp. Det börjar låta redan vid 50%, vid 100% kan inte min halvdöva farmor undvika att höra den - rejält.

Nej den är knappast ljudlös, eller så är det som man kanske befarar, en enormt sviktande kvalité på lagren.

Däremot är det väl även en vanesak, själv har jag vant mig vid ljudet och spelar allt som oftast musik eller spelar.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Musikälskare

Har en Noctua med medföljande 8db fläkt

Funkar perfekt på min E6600

Sen om man vill klocka är det bara att skaffa en lite snabbare fläkt Men de ska jag vänta med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Köpte en Akasa fläkt till min E6300.

Hade aldrig hört namnet Akasa förr, och inte såg fläkten ut som nån högkvalite grej heller, men fläkten snurrar på 600rpm och gör inte ett ljud, och håller den nere på 34-36 grader idle och den håller en oklockad E6300 nere på 41 grader på load i TAT, och då varvade den upp till kanske 1200rpm. Fläkten kan gå till 3400rpm, men då låter den som ett mindre propellerplan.

Rekomenderar fläkten starkt, men den är ju inte direkt en kvalitets grej som sagt.

Här är länken.

http://www.akasa.com.tw/akasa_english/spec_page/coolers/spec_...

Permalänk
Medlem

Originalfläkten låter relativt mycket när den går för fullt, det måste jag hålla med om.

Sen kan det ju tänkas att det är viss variation mellan olika exemplar (men det känns som att det inte borde vara sån variation som den här tråden antyder, isf har de stora problem med kvalitetskontrollen) och att olika personer är olika känsliga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ChillaX_
En del har liksom växt ifrån att bara sitta och lira cs hela dagarna på fullvolym med sitt skramlande NZXT nemesis el liknande chassi med alla neon igång o fläktarna på max..

kul att du nämde NZXT nemesis, det använder ju jag

har bytt ut sidofläkten och drar ned dom andra med speedfan, vips tyst men framförallt snygg dator! ^^

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt Artic Freezer Pro 7. Den kostar ca 200 kr och kyler bra, jag har själv den till min E6400. Processorn ligger på ca 35 grader idle när den snurrar 900 rpm, ljudnivån är låg.