Permalänk

CPU Bottleneck?

Hej
Provade söka i forumet men kan inte hitta något där.(Kommer inte på den svenska frasen för "bottleneck")

Min fråga är:

Jag har en Intel 3.4Ghz med 1GB Minne och har lyckan att jag har lite pengar att göra av med. WOHOOOOO!

Är det lönt att stoppa i ett 1950XTX i denna konfig eller tom vänta på GF8800GTX?

Hittar inga bra tester med vanliga CPU'er utan bara med "Extreme" eller "Holy Cr@p OC" CPU'er.....

Tacksam för svar.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Bettleneck = flaskhals

Köp mer minne istället

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
Bettleneck = flaskhals

Köp mer minne istället

Just det! Flaskhals. Tänkte inte det kunde vara så enkelt...

Minne hade jag tänkt att stoppa i oxå, men problemet är att jag har inget grafikkort idag.

Åkte in i ungarnas HTPC maskin...

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Processorn räcker ett tag till då dom flesta spel fortfarande inte utnyttjar mer än en kärna men det håller på att ändras. Något som du absolut sak uppgradera är minnet, 1GB räcker inte till om man har ett så pass kraftigt grafikkort som X1950 eller 8800GTX

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Aha..

Hm.. Hur stor är budgeten? Vilka spel spelar du?

Visa signatur
Permalänk

Min budget är beroende på hur mycket min fru ska lägga på ett nytt kök
Hon får sitt och jag mitt. Muahahahahahaha
(Ja, folk säger att jag är en mansgris och jag är stolt över det.)
Jag spelar mest FPS. Typ Prey, HL2 och F.E.A.R.
Mycket action och flashig grafik.

Jag är beredd på upp till 5k på grafik och ca 1k på PSU.

(Just det. Vilket PSU rekommenderas idag?)

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Tagan är fortfarande högt ansedda.
du vinner nog ganska rejält på att köpa t.ex en c2d prolle om du ska ha så bra graffe som 8800.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Cooltek 600W verkar vara ett bra PSU iaf Enligt SweCs test också. Ska ha det i mitt system som jag beställer nästa vecka

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vekar schysst men fi f.n vad dyrt det var haha shit asså!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conroepower
Vekar schysst men fi f.n vad dyrt det var haha shit asså!

1125kr är rätt normalt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conroepower
Vekar schysst men fi f.n vad dyrt det var haha shit asså!

Smakar det så kostar det En bra psu är ett måste om du vill att datorn ska spinna på fint i alla lägen

Köp ett bra nätagg och 1gb minne till, dom grejorna kommer inte flaskhalsa ett ensamt high end kort för mycket. x1900/x1950/7900/7950(om ditt mobo stödjer det) bara att välja vilket du vill leka med Om du köper ett billigare t.ex x1900xt/xtx, 7900gto/gtx så kommer du ha pengar kvar till nästa sak, t ex en sån här http://www.thinkgeek.com/geektoys/cubegoodies/86b8/ Finns på http://www.teknikmagasinet.se/ btw

Permalänk

Den var ju dödsskön!
Hade varit coolt med WiFi och kamera inbyggd......

Finns det några länkar till några siter där de testar flaskhalsar?

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Processorn räcker ett tag till då dom flesta spel fortfarande inte utnyttjar mer än en kärna men det håller på att ändras. Något som du absolut sak uppgradera är minnet, 1GB räcker inte till om man har ett så pass kraftigt grafikkort som X1950 eller 8800GTX

Tvärtom så räcker 1gb bättre om man har ett x1950 då detta har 512 meg eget minne. 2 gig är bättre men skillnaden är oftast väldigt liten.

Det enda det finns klara belägg för att uppgradera är grafikkortet. Ett x1900xt kort kostar 2300 kr och duger gott till alla spel innan dx10 korten börjar användas om ett halvår.

Jag skulle vänta med att upgradera allt annat tills jag vet att det gör någon verklig nytta. Om du inte har ett riktigt ljudkort så kan det vara bra att köpa ett sådant, ger bättre flyt i spelen. Tester finns det på google.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Tack för bra svar och tips.
Var lite låst och sökte bara på sweclockers då det mesta brukar finnas här gällande sådana saker.
Nyarlathotep öppnade mina ögon och fick mig att se ljuset! Halleluja!

Hittade en bra, visserligen gammal artikel på google:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master