Ta bort zalman dubbelhäftande tape

Permalänk

Ta bort zalman dubbelhäftande tape

Hej

Jag hade behövt ta bort kylflänsarna från grafikkortet från minnena. De är fästa med klisterlapparna som är med orginal på de blå små kylflänsarna som är passiva. Hur gör jag det på bästa sätt?

De sitter som sten!!

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Medlem

well, du kan alltid försöka med något random lösningsmedel, kemikalie .. eller bara acceptera att de sitter där de sitter.

med viss risk att du kan skada minneskretsarna(inkapslingarna) .. försök med Aceton.. det löser det mesta. ;P
och "bryt" loss flänsarna från minneskretsarna med något tunnt objekt.. brukar vara bättre än att ta direkt i flänsen och riskera att hela kresten följer med.

Permalänk
Medlem

Lättast är nog om du mycket försiktigt skär loss flänsarna med en mycket tunn kniv, och sedan rengör med aceton på de rester som sitter kvar.

Permalänk

Det är det att de sitter fast och jag behöver få bort dem. Jag vill veta vilka metoder det finns för att få bort dem utan att skada minnens kretsarna.

Visa signatur

amd 3000+ 939@ 2400 syncront med valueram.

Permalänk
Hedersmedlem

Värm med en varmluftspistol som du rör hela tiden över kortet/flänsarna. Låt aldrig pistolen vara stilla, då blir det väldigt lätt för varmt. Tålamod är viktigt. Värm och känn efter växelvis. Köp eventuellt tunnaste varianten av pianotråd och dra/såga emellan efter värmningen, om det är riktigt besvärligt.

Vrid försiktigt på flänsen när den blivit varm så ser du när klistret börjar svikta/bli mjukt. Vridande rörelse är bättre och säkrare än att dra rakt upp (precis som när man ska få CPU-flänsar att släppa).

Tänk givetvis på att vara jordad när du håller på med kort så här, annars riskerar du ESD-skador.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har hört att man bara ska lägga kortet i frysen en stund. Det funkade fint för mig i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

I frysen blir allting sprött, inklusive lödningarna mellan minneskrets och pcb. Jag hade iaf aldrig gjort på det viset om man är rädd om sakerna.

Moderna minnen sitter i bga-kapsel med hundratals små lödpärlor mellan kapsel och kort, dvs väldigt liten kontaktyta och dessutom är nya (sk miljövänliga) blyfria lödtenn inte lika elastiska och blir lätt spröda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro