Digital utgång med Audigy 2 ZS

Permalänk

Digital utgång med Audigy 2 ZS

Hej hej!

Jag vill koppla mitt Audigy 2 ZS ljudkort till min Yamaha reciever så jag
kan föra över Dolbydigital kodad material direkt.

Tyvärr verkar det som den inbyggda digitalutgången inte går att använda till detta då den ger 3st stereo PCM kanaler ut via en 4polig minikontakt.

Så... nu undrar jag om denna:

http://asia.creative.com/products/product.asp?category=1&subc... '

fungerar med mitt kort???
Någon som vet?

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem

har en sån liggandes. den fungerar inte med ZS-versionen.

ZS har en digital out 3,5 mm kontakt medan Value mfl har en digital i/o kontakt.

Köp bara en vanlig 3,5 mm -> 2 x RCA så använder du ena RCA-kontakten bara och vanlig koaxialkabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
har en sån liggandes. den fungerar inte med ZS-versionen.

ZS har en digital out 3,5 mm kontakt medan Value mfl har en digital i/o kontakt.

Köp bara en vanlig 3,5 mm -> 2 x RCA så använder du ena RCA-kontakten bara och vanlig koaxialkabel.

Kan du berätta mer. Jag kanske är på gång att köpa ett sånt här ljudkort för att skicka digital signal från datorn till recievern. Jag är helt nybörjare på detta och förstår inte riktigt hur du menar.

funkar det att skicka alla sorroundkanaler via en vanlig 3.5mm->2xRCA stereo kabel eller behöver jag ngt mer?

Vad menar du skillnaden är mellan ZS-modellen och Value. Har inte båda 3.5mm anslutning?
Finns det flera sorters 3.5mm digitalanslutning?
Koaxialkabel? , är det en vanlig RCA?

Tack för svar..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

en sånhär.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010029267

sen använder du bara en vanlig koaxialkabel typ denna.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010076177

Alltså. det finns två typer av utgångar på creative korten.

Digital I/O Valuekorten mfl har denna och har stöd för den här modulen som du länkade till

Digital Out, som mitt ZS-kort har och skickar ut digitalt direkt via 3,5 mm kontakten, då räcker det med en adapter så får man ut digitalt.

Jag kör nu dolby digital okodat direkt från datorn via den här adaptern och en vanlig koaxialkabel till min förstärkare som kodar om det.

Värt att nämna är att enbart filmer skickar ut Dolby Digital (5.1), vill man lyssna på MP3 får man köra stereo.

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Nu fattar jag lite mer..
Nu har jag en 10 meters billig 3.5mm->2xRCA. Räcker det med denna eller måste jag köpa en såndär "fin" Koaxialkabel.
För Koaxial är väl samma sak som RCA?
Kabellängd och kvalite är väl inte lika viktigt med digital signal väl. Eller?

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

ja den funkar säkert bra.

Jag kör vanlig 2 x RCA - 2 x RCA kabel, den fungerar bra.

RCA är väl egentligen namnet på kontakten tror jag, men det är samma ohm (75) som på en vanlig koaxialkabel.

Exakt, det är inte lika petigt med vad för kabel man har när det är digitalsignal, de är inte lika känsliga för störningar som analoga signaler.

Permalänk
Medlem

Jo RCA är själva kontakten. Koaxial är väl kabeln då. Som sagt har jag ingen stenkoll..

Kanon, då ska jag åka å köpa ett såntdär ljudkort imorrn. Hittade en kille på blocket som sålde ett här i stan. Han ville ha 300 kr för det så det kändes väl som ok pris.

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk

hmm...

Jag får det inte att fungera riktigt.
Jag har provat med en vanligt stereo 3,5mm kabel till
2xRCA.

Om jag kopplar in höger kanal får jag ljud i fronthögtalarna
och med vänster kanal får jag ljud i de bakre högtalarna.

Det verkar som digitalsignalen är uppdelad på flera olika
högtalarpar som alla har varsin digitalutgång.

Nån inställning kanske??

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Medlem

ok.

i och för sig har jag bara 3 st högtalare inkopplade + subwoofern.. har inte orkat sätta upp de bakre högtalarna så jag ju inte säga om det kommer ljud ur mina bakre..

men prova o köp en vanliga 3,5 mm - > RCA så kanske det fungerar.

Permalänk
Medlem

Brukar inte digital koaxial ingång på recievern vara 2x RCA?

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem

Tar upp denna tråd igen, sitter med samma kort (Audigy 2 ZS) och vet inte hur jag ska koppla digital ut till min reciever. Har samma problem som tidigare trådskapare, men ser ingen lösning på problemet.
Har coaxial och optisk in på recievern.
Kan jag få avkodat 5.1 via en sån 3,5mm plug? Vad är det egentligen för kontakt som ska sitta i "Digital out"?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yeah
Tar upp denna tråd igen, sitter med samma kort (Audigy 2 ZS) och vet inte hur jag ska koppla digital ut till min reciever. Har samma problem som tidigare trådskapare, men ser ingen lösning på problemet.
Har coaxial och optisk in på recievern.
Kan jag få avkodat 5.1 via en sån 3,5mm plug? Vad är det egentligen för kontakt som ska sitta i "Digital out"?

Jag kopplade ihop ljudkortet och Recievern med en Digital coaxial kabel (RCA) och använde en vanlig 3.5mm->2x RCA adapter för att ansluta kabeln till ljudkortet.

Kopplade då helt enkelt RCA-kabeln till en av RCA-anslutningarna på adaptern.

Det är en sån här adapter jag menar...

Sen kan du behöva manuellt aktivera digitala ljudutgången i mjukvaran, samt ställa in signalen som "S/PDIF - Passtrough" för att skicka den helt ren och oavkodad till recievern.

Detta har fungerat klockrent för mig både med mitt gamla Audigy2 ZS kort och mitt nya Xtreme-music..

Visa signatur

Onödigt att du läste detta när det inte alls stod något vettigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freeeman
Jag kopplade ihop ljudkortet och Recievern med en Digital coaxial kabel (RCA) och använde en vanlig 3.5mm->2x RCA adapter för att ansluta kabeln till ljudkortet.

Kopplade då helt enkelt RCA-kabeln till en av RCA-anslutningarna på adaptern.

Det är en sån här adapter jag menar... http://www.mp3car.com/vbulletin/attachments/general-hardware-...

Sen kan du behöva manuellt aktivera digitala ljudutgången i mjukvaran, samt ställa in signalen som "S/PDIF - Passtrough" för att skicka den helt ren och oavkodad till recievern.

Detta har fungerat klockrent för mig både med mitt gamla Audigy2 ZS kort och mitt nya Xtreme-music..

Testade precis med en 3,5mm-plugg med mono -> RCA och det funkade delvis. Det borde väl vara samma sak som att använda en av ugångarna på en sån stereoplugg du föreslog?
Ungefär hälften eller en tredjedel av ljudet saknades (alla röster b.l.a). Ska kolla de inställningar du nämnde, men tror allt var rätt.

Jag vill även använda ljudkortet som DTS-avkodare då min reciever endast är dolby surround - DTS ready. Det borde väl inte göra någon skillnad?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Avstängd

Kort fråga.

Skillnad på analogt och digitalt ljud?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
Kort fråga.

Skillnad på analogt och digitalt ljud?

Det kan nog jag lyckas svara på.
Digitalt alltså helt enkelt digitalt, ettor och nollor som kodas och avkodas av en D/A omvandlare. Exempel: en cd har digitalt ljud men avkodas i cd-spelaren och du får ut analogt ljud i hörlursugången. Alternativt finns en optisk eller coaxial utgång på spelaren och där kan du direkt få ut det digitala ljudet som dock alltid måste avkodas för att det ska bli hörbart ljud.

Analogt ljud är ljudvågor som skickas, allt ljud omkring dig du hör är analogt. Man använder dock digitala anslutningar för att inte få förluster när man skickar mellan exempelvis ljudkort-förstärkare eller till en bättre avkodare.

Överkurs:
Dock är det många ljudnördar (audiofiler) som anser att analogt ljud är det mest klangfulla och vill inte blanda in digitala media. Därav vinylens (som spelas in analogt på LP-skivorna) fortlevnad. Helst ska den vara kopplad till en rörförstärkare som inte använder transistorer.

Hoppas du fick nån klarhet av min uråldriga kunskap

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Menar ni att ni tar en 3.5mm till 2x rca och kopplar 3.5mm pluggen i digitala porten på ljudkortet och ena rca:n på koaxial porten på förstärkaren/recievern

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Menar ni att ni tar en 3.5mm till 2x rca och kopplar 3.5mm pluggen i digitala porten på ljudkortet och ena rca:n på koaxial porten på förstärkaren/recievern

Ja, fast jag har en med 3,5mm mono -> 1x RCA. Men verkar få annat resultat.

Jag försår egentligen inte varför Creative har valt den lösningen, vad finns det för media som använder 3,5mm SPDIF?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

funkar det iallafall tror du

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
funkar det iallafall tror du

Jag ser inte skillnaden från att ta en stereoplug och bara använda en utgång till och använda en mono. Men det kanske det är... ska se om jag har nån stereovariant.

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag testade nu med spotify, inga problem. Letar upp en film med 5.1 nu.

EDIT: 5.1 funkar inte. Vad finns det för inställningar

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Jag testade nu med spotify, inga problem. Letar upp en film med 5.1 nu.

EDIT: 5.1 funkar inte. Vad finns det för inställningar

Om du har installerat programvaran som hör till kortet ska du kunna hitta alternativet att endast ansluta via digitalutgången. Den bör kryssas i, samt det som Freeman skrev om som jag själv inte kollat upp.

Funkar det inte alls med 5.1 eller försvinner delar av ljudet?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Medlem

Jag kryssar i 5.1 i datorn och kör en film i 5.1 i VLC. Kollar på förstärkaren och den visar att endast 2.1 är igång

EDIT: asså front, center och bas funkar

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb