Winsat - Windows Vista prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Winsat - Windows Vista prestandatest

Microsofts kommande operativsystem Windows Vista kommer att ha ett integrerat prestandatest för att bestämma vilka funktioner som skall vara aktiverade vid en nyinstallation. Detta gäller främst för Aero-gränssnittet som är väldigt krävande för bland annat grafikkortet.

Läs nyheten: Winsat - Windows Vista prestandatest

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

mm, verkar intressant att använda grafikkortet mer och mer i windows. Hoppas det slår igenom.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

Då blir det trådar á la "Hur mycket poäng får du i Vista? Posta dina resultat här" i forumet.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Bahh! Slösa kraft på ett snyggt skrivbord? Nej tackar vet jag minimalism gällandes skrivbordet så det finns kraft när det behövs! Även om jag skaffar mig en monsterdator med 2st quadgrafikkort så drar jag ner på utseendet av skrivbordet till förmån för kraft i t.ex just spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bahh! Slösa kraft på ett snyggt skrivbord? Nej tackar vet jag minimalism gällandes skrivbordet så det finns kraft när det behövs! Även om jag skaffar mig en monsterdator med 2st quadgrafikkort så drar jag ner på utseendet av skrivbordet till förmån för kraft i t.ex just spel.

Problemet med snyggt skrivbord tidigare har ju varit att det dragit en massa cpu och minne, OM MS lyckats bra så är det ju grafikkortet som ska arbeta och då blir det ingen som helst prestanda minskning i spel för det tömms ju när man startar ett.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

jag vill inte att mitt grafikkort skall snurra upp bara för att få lite effekter. 2d funkar bra för mig tills det kommer ett riktigt 3d gränssnitt, då kanske jag tycker det e ok för grafikkortet att ge lite krut till det.
sedan tycker jag microsoft kan ta sig i kragen och göra skins som behövs, t.ex. ett helt grått interface som är väldigt simpelt, för grafiska ändamål, då jag inte vill ha 3d menyer och bevel och gröna knappar på blått a la windows.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Problemet med snyggt skrivbord tidigare har ju varit att det dragit en massa cpu och minne, OM MS lyckats bra så är det ju grafikkortet som ska arbeta och då blir det ingen som helst prestanda minskning i spel för det tömms ju när man startar ett.

MVH

Får väl hoppas dom i Redmond har fixat det som du säger!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bahh! Slösa kraft på ett snyggt skrivbord? Nej tackar vet jag minimalism gällandes skrivbordet så det finns kraft när det behövs! Även om jag skaffar mig en monsterdator med 2st quadgrafikkort så drar jag ner på utseendet av skrivbordet till förmån för kraft i t.ex just spel.

Och du tror allt ögongodis på skrivbordet drar resurser när du spelar? De gör dem inte ens idag. Minne möjligtvis men ingenting från grafikkorten.

Citat:

En intressant detalj är att när de överklockar processorn till 3,4 gigahertz och minnet till 500 megahertz får de endast 0,1 mer på en skala till 5.

Vad är det intressanta? Det står på bilden klart och tydligt "Determined by lowest subscore". Eftersom Processorn redan har 4.1, minnet 4.5 av 5 möjliga så ökar inte det snittet speciellt mycket. Däremot är ett 9600 för gammalt för Vista och får endast 3.5.

Vad är det som är så intressant? Jag verkar ha missat någonting....

Project Looking Glass
http://www.sun.com/software/looking_glass/demo.xml (Se Qucktime).
Möjligheterna med ett 3D-skrivbord är oändliga i jämförelse med ett 2D. De må se onödigt ut och kanske till och med bökigt men jag tror man kan utveckla funktioner som man inte skulle klara sig utan om man vant sig med dem. Ungefär som scrollen på en mus...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Helt fruktansvärt hur Aero kan dra så mycket kraft. (AI)XGL och Beryl i linux är snyggare, effektfullare och smartare och det flyter perfekt på ett geforce3.

http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws

http://www.youtube.com/watch?v=JLEyFqXtCfI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bahh! Slösa kraft på ett snyggt skrivbord? Nej tackar vet jag minimalism gällandes skrivbordet så det finns kraft när det behövs! Även om jag skaffar mig en monsterdator med 2st quadgrafikkort så drar jag ner på utseendet av skrivbordet till förmån för kraft i t.ex just spel.

Varför kör du GUI överhuvudtaget då? Tänk dig hur mycket kraft du får över till spel med bara CLI på datorn.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Varför kör du GUI överhuvudtaget då? Tänk dig hur mycket kraft du får över till spel med bara CLI på datorn.

Enklare med GUI än med CLI!

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte direkt nytt, det har alltid funnits sånt här.
Jag får 3.2 i poäng på RC1

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

fick 4.2 i RC2. Med ett 7900GT och AMD64 3700 och 1 gig ram. Allt går skitsegt såklart

Permalänk
Avstängd

Linux Wtf

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

Får 4.5 i RC1an med dator i sign...minnet och cpun som ger minst poäng :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Funka bra har också Vista Beta och min Dator är med en "4" betitlet av 5 möjliga Punkte.
Kan man väll nöjd vara...........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Var det en 5 gradig skala?

Hårddisken har ju 5.1???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romulus
Var det en 5 gradig skala?

Hårddisken har ju 5.1???

den fuskade säkert.
Sabla hårddiskar

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

5-gradig skala är inte korrekt. Låter osannolikt när jag har följande siffror i RC2 build 5744:

CPU: 5.0 (Opteron 165 @ 2.2GHz)
RAM: 5.9 (DDR400 2-3-3-6 1T)
GFX: 5.9 (7900GT @ 500/1500)
GFX Gaming: 5.9 (7900GT @ 500/1500)
HDD: 5.3 (Maxtor DiamondMAX 10)

Base Score blir 5.0 då den baseras på den, enligt Vista, svagaste länken.

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem

Jag kör ett billigt Geforce 7600 GS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Helt fruktansvärt hur Aero kan dra så mycket kraft. (AI)XGL och Beryl i linux är snyggare, effektfullare och smartare och det flyter perfekt på ett geforce3.

http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws

http://www.youtube.com/watch?v=JLEyFqXtCfI

Haha fan vad onödigt men coolt

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Detta är väl ingen nyhet?... Tror tom. jag hade de i min BETA version 1? Fast jag tror inte de fungerade så bra då...

Permalänk
Medlem

Ok, ger mitt bidrag dårå

Windows experience index base score: 5,0

Processor: 5,0
Memory: 5,9
Graphics: 5,9
Gaming graphics: 5,8
Primary hard disk: 5,1

Fick betydligt bättre score i RC2 gentemot de tidigare versioner jag testat.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Helt fruktansvärt hur Aero kan dra så mycket kraft. (AI)XGL och Beryl i linux är snyggare, effektfullare och smartare och det flyter perfekt på ett geforce3.

http://www.youtube.com/watch?v=lawkc3jH3ws

http://www.youtube.com/watch?v=JLEyFqXtCfI

Källa på hur mycket kraft Aero tar ?

Sen är Aero mig veterligen äkta 3d (dvs. allt) vilket jag inte tror att vare sig XGL eller Beryl är (rätt mig om jag har fel).

Sen fungerar Aero på integrerade kort så jag skulle inte påstå att det är särskilt krävande heller.

Och till alla er som klagar.
Tycker ni inte om det, stäng av det. Så svårt var det. Seriöst.

Sen ang. det där benchmarkprogrammet ger jag inte mycket för det. Extremt värdelöst IMHO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Sen är Aero mig veterligen äkta 3d (dvs. allt) vilket jag inte tror att vare sig XGL eller Beryl är (rätt mig om jag har fel).

Sen fungerar Aero på integrerade kort så jag skulle inte påstå att det är särskilt krävande heller.

(AI)XGL är helt i 3D. Det använder OpenGL API.

Yorii: visst det ser lite onödigt ut men några funktioner kan jag inte leva längre utan ;P tex cuben och exposé läget. Grymmt effektivt när man lär sig att använda det. Det roliga är att det är öppen källkod så det är fritt för att alla att bygga in funktioner och plugins.

Själv kommer jag skaffa mig Vista och antagligen använda Aero på nån maskin hemma, det är bra mycket trevligare än det klassiska temat. Men jag vill poängtera att det inte är speciellt revolutineraden jämfört med vad andra operativsystem har att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
XGL och beryl är helt i 3D.

Jag menade sådant här (kanske du gjorde också, dunno):

Citat:

Every window, icon, toolbar, or other desktop element is actually a 3D surface, made of polygons and manipulated by your graphics card. It's possible to smoothly stretch, rotate, skew, light or shadow, and otherwise manipulate everything on the desktop using all the flexibility of DX9. Everything gets rendered to an off-screen buffer, and then swapped to the live desktop view

Permalänk
Medlem

När jag provade RC1 fick jag 2,8
Kändes dock inte segt.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
När jag provade RC1 fick jag 2,8
Kändes dock inte segt.

Den gillar inte Raptor-disnarna. Tydligen vill Windows ha mer än 74GB Och det är bara systemdisken den kollar väl?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jo, det stämmer nog att det bara är systemdisken den kollar.
Men jag tror att mina dåliga poäng beror på att den inte tyckte att min cpu var något att ha, poängen sätts efter den komponent som får sämst betyg och i mitt fall var det cpun som fick 2,8. Resten av systemet fick omkring 4-5 poäng.
Min 3200+ var vid tillfället klockad till 2500MHz.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

Den dagen jag lägger in vista så ska jag stänga av allt lycks.. min burk drar runt 300mb idle men i felsäkert ca 60-80 ligger häldre därrunt.. onödigt med lite rundade hörn och färggrannare

Visa signatur

I am Extrazz.