Prisfråga ang. NES 8-bit

Permalänk

Prisfråga ang. NES 8-bit

Vad skulle man kunna sälja ett fungerande Nintendo 8-bit, ett spel och 1 kanske 2 fungerande kontroller av 3stycken. Spelet är Popeye (Karl-Alfred, den starke)? Strömkabel och "antennkabel" medföljer.

Vad skulle man kunna sälja det för?
Europeisk version.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frågan är om du har kartongerna kvar, manualerna osv..
Har du det så får du x3 gånger värdet.. annars 400-500:- om det är fräscht.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Sålde mitt NES med ca 6 spel, 1 zapper 2 handkontroller för 700-800 till en spelbutik. Hade b la Zelda som var värt 200 kr, var ca 2 år sen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

du kommer ångra dig.. ångrar mig som fan att farsan köpte en ny dator.. med 98 på hade gärna suttit något år till på 3.11

men men känner du att du inte har någon nytta kvar av det.. för annars kan jag säga att om du förvarar maskinen väl så kan ju dina barn ärva den ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats fått fart i farsans gamla Nes, tycker att spelkänslan fortfarande är bra. Dock funderar jag på att sälja mitt super-nintendo.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Du får kanske 3-500 för det. En ny konsoll med två handkontroller, ny connector, dock utan spel, kostar 500kr på nätet av firmor som faktiskt lämnar "garanti".

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Ny connector är rena ljunket asså. Ofta behöver du bara rengöra ytorna på spelet sen funkar det till 95%. Folk har blåst i kassetterna och så har det blivit fukt sen damm mm. Ibland är dom helt kolsvarta. Ta ett sudd och sudda på ytan och sen rengör med lite elektronikrengöring. Annars är det bra att köra lite elektronikrengöring i connectorn och böja tillbaka bläcken i connectorn försiktigt så är den som ny.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Ny connector är rena ljunket asså. Ofta behöver du bara rengöra ytorna på spelet sen funkar det till 95%. Folk har blåst i kassetterna och så har det blivit fukt sen damm mm. Ibland är dom helt kolsvarta. Ta ett sudd och sudda på ytan och sen rengör med lite elektronikrengöring. Annars är det bra att köra lite elektronikrengöring i connectorn och böja tillbaka bläcken i connectorn försiktigt så är den som ny.

vad ja vet så funkar de även att diska connectorn ordentligt så släpper all skit dock bör man ju se till att få ut all diskmedel och vatten innan man använder den sen

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elyxiator
vad ja vet så funkar de även att diska connectorn ordentligt så släpper all skit dock bör man ju se till att få ut all diskmedel och vatten innan man använder den sen

Du bör också skölja noggrant med destilerat vatten innan du låter den torka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Jag körde varianten då jag kokade connectorn med tvättmedel sen in i ugnen. Den var inget vidare. Tyckte inte det gav något. Nu för tiden tar jag bara ett risigt spel och massor elektronikrengöring och så kör jag ut och in i connectorn några ggr. Annars är det bara böja tillbaka bläcken.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd

farsan har ett nintendo 8-bitars han hittade i ett soprum, kanske ni andra har samma tur.. Detta spel var i så fint skick så att man slapp blåsa på kassetterna för att det skulle funka, 2st kontroller och supermariobros 1 o 3, har sedan tidigare turtles2, kungfu, ghostbusters, thunder..

Själv tycker jag att nes inte ger mig tillräckligt glädje, ja är 20år nu, och min uppväxt var det Snes och senare n64 som gällde.. Har tyvärr inte kvar Snes:et, saknar det fett... n64:an är kvar, dock i dåligt skick. Slitet som satan..

Permalänk
Medlem

Ofta är det så att man tänker "Fan va kul jag hade med mitt NES", men när man sedan spelar på det så märker man att det inte är lika kul och häftigt nu som det var då.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Ofta är det så att man tänker "Fan va kul jag hade med mitt NES", men när man sedan spelar på det så märker man att det inte är lika kul och häftigt nu som det var då.

Så är det ju med allt. Filmer osv. Filmer man tyckte var skitbra som liten är ju bara skräp när man ser samma idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att NES fortfarande är väldigt roliga att lira, speciellt SuperMario serien.
Kanske t om. roligare att sitta o lira nu än vad de var när man var liten.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Super Mario Bros. är skitkul, för 5-6 år sen satt jag och tokspelade det i hur många timmar som helst.

Numer har jag inte tillgång till ett NES så nu är det inte lika roligt direkt

(Men jag skulle kunna skaffa fram ett på ett par timmar om jag ville, men ändå).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Ofta är det så att man tänker "Fan va kul jag hade med mitt NES", men när man sedan spelar på det så märker man att det inte är lika kul och häftigt nu som det var då.

Verkligen inte! NES och SNES-spel är precis lika underbara då som nu.
Det är däremot inget man riktigt kan säga om datorspel IMHO...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Vi har blivit för bortskämda med dagens spel. På den tiden använde man fantasin mer. Iaf om man var liten sparv. Sen hade ju ALLA nintendo. Var ett skön gemenskap bland kompisar.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

25spenn kanske:S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durka
om det är hittat på tippen är det vell inte värt så mycke;)

Jovars beror helt på vilka spel det är.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

hmm hittad ett spel förut på tippen hette nått med ''Adventures of Bayoe billy''

det visade sig vara ett riktigt tråkigt lir sammt ganska svårt=/
antar därför det låg på tippen:D

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Hehe, underbart med tiden då man fick NES.. och sen när NES var "ute" så passade jag på å köpa 30-40st spel för ynka 30-50kr styck.

Jävligaste var att den var verkligen ute och jag slängde in allt på vinden och lät dom ligga i fukt och allt vidrigt skit som verkligen dödar kontakterna, hur dum får man vara?

Men tyvärr vet jag inte om spelen fungerar alls då kartongen har hamnat fel efter 6 flytt, hittar bara konsollen och 5 spel... säkert lånat ut spelen till släktingar för jag är 100 på att dom inte slängdes.

Får trösta mig med Xbox och NES/SNES emulator, saknar dock NES kontrollern

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Finns det nån liknande snes kontroll för usb så man får lite bättre känsla i emulatorn? Jag brukar kolla runt i affärerna men har inte hittat nån, har iofs inte kollat så noggrant.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Finns det nån liknande snes kontroll för usb så man får lite bättre känsla i emulatorn? Jag brukar kolla runt i affärerna men har inte hittat nån, har iofs inte kollat så noggrant.

Här är en guide hur du gör en sådan:
http://www.joystiq.com/2004/09/07/how-to-make-a-nintendo-cont...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny connector till min nes, gjorde allt mycket bättre. Enda problemet var att spelens kontakt yter var ner slitna så spelen gick sådär att spela, men nya/frächa spel funkar fint

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

många

jag har faktiskt 4(!) av både sega mastersystem, sega genesis supernintendo och Nes.. fick dom av en videobutik för några år sedan för ingen hyrde spel längre

Permalänk
Medlem

köte mitt nes ( i extremt dåligt skick, men det fungerade iaf) med två kontroller coh 15 spel av en kompis för 300 för ca 6-7år sedan.

tyvärr så trodde mamma att det var skräp så hon slängde konsolen när jag var bortz.. spelen är dock kvar.

fick faktiskt några guldkorn.

zelda
mega man 1
turtles 1
paper boy
Gradius
tennis
top gun

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

haha trodde det var skräp :D.

Jo Mega Man och Zelda ärla värt 100-200 kr st

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av termnial
Ofta är det så att man tänker "Fan va kul jag hade med mitt NES", men när man sedan spelar på det så märker man att det inte är lika kul och häftigt nu som det var då.

Jag spelar fortfarande retrokonsoler och tänker varje gång "tänk vad nya spel suger". Bara buggig 3D-rendering och ofta omständigt att sätta sig in i.
Nä, när det gäller spelbarhet, känsla och kontroll så har nya spel inget att säga till om i en jämförelse.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schnitz
Jag spelar fortfarande retrokonsoler och tänker varje gång "tänk vad nya spel suger". Bara buggig 3D-rendering och ofta omständigt att sätta sig in i.
Nä, när det gäller spelbarhet, känsla och kontroll så har nya spel inget att säga till om i en jämförelse.

Jag gillar musiken mycket mer i retroliren. Sitter i skrivande stund och lyssnar på en remix av Lotus 3.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.