GB DS4, E6400, XMS2PC6400 - Ej stabilt, slumpbsods

Permalänk
Medlem

GB DS4, E6400, XMS2PC6400 - Ej stabilt, slumpbsods

Inhandlade ett system tidigare i höst och jag lyckas f-n i mig inte få det stabilt =( . Jag kommer till några kärnfrågor längre ned men först lite om systemet och de olika komponenterna:

CPU - C2D E6400
Fungerar - har till och med varit hos komplett för att jag trodde att den var paj (för varm) men jag har nog bara dålig ventilation och lite fläktar. + att den är lite konkav och skulle kanske må bra av lappning. Kyld av ett Tuniq Tower, idle på 41-42 och load på cirka 50.

MOBO - Gigabyte DS4
---POTENTIELL PROBLEMSKAPARE---
Fungerar såvitt jag vet, men hur felsöka? Finns inga uppenbara fel, kör F7B BIOS.

RAM - Corsair XMS2c5 512x2MB 5-5-5-15
Klarar memtest så länge jag pallade att köra, typ en timme. Tror inte det är något fel på dem men vad tror Ni?

GFX - Connect3D X1600Pro /w Thermaltake Shooner Passiv kylning
---POTENTIELL PROBLEMSKAPARE---
Skulle tippa på att det inte är något hårdvaru fel med nåt skumt med detta är det, se nedan för mer beskrivning då jag går genom systemets historik.

PSU+Chassi - Antec Sonata II /w Antec Smartpower 450W
Lär funka bra, verkar ge stabil volt och så. 120mm som blåser ut luft bak.

HDD
---POTENTIELL PROBLEMSKAPARE---
1 160GB Seagate 7200.9 SATA2.
1 320GB Seagate 7200.10 SATA2.
1 300GB Seagate 7200.8 IDE - reparerad returdisk. Kan vara knas men det borde det kanske inte vara...

Nu till vad som skett. Från början strulade det. Det började med att jag la in drivrutiner till Grafikkortet, Catalyst 6.8 var det som gällde när jag köpte systemet. Kom inte ens in i Windows efter installation utan det bjöds på BSOD direkt efter laddningsskärmen. Samma sak med Catalyst 6.7, 6.6, 6.5 och 6.4. Har på sistone testat 6.9 också, samma fel. Kör med 6.3 som tycks vara den enda drivisen som lirar till mitt system. Frågan är nu om någon annan erfarit samma problem med liknande systemsammansättning. Kanske så att DS4+ATI inte är någon kärlekshistoria?

Kan även nämna att det bjöds på duktigt med BSOD efter installation av Daemon Tools också, trots update som utlovar att det inte ska ske så efter (nån fix för två kärnor) har jag inte vågat installera det.

Trots ingen DT och 6.3 drivrutiner för grafikkortet är det emellertid inte helt stabilt. Helt random omstarter får jag, kan verkligen inte säga varför. Kan vara när jag surfar, byter låt i winamp eller bara låter datorn stå o idlea när jag är ute nånstans och kommer sen hem och möts av en BSOD.

Två BSOD tycks mest synas:
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA
och
NO_MORE_IRP_STACK_LOCATIONS

Ibland får jag ingen feltext utan bara kod som oftast slutar på 8E (0x8e) eller 50 (0x50). Det som verkar vanligast är crooked drivrutiner, spyware eller hårdvarufel för dessa felmeddelanden. Det jag är mest sugen på att veta är om någon med kanske ett DS4 och ett ATI-kort också haft problem, och om det finns någon lösning.

Ah, klockning tycks förresten bara vara att glömma. Blir tätare med BSODs då, gäller även vid måttlig klock (fast jag har säkert missat nån inställning i BIOS, tål att forskas med om jag får systemet stabilt).

Anyway, vill gärna ha det stabilt i grunden, förstår inte vad som är fel. Blåsa windows kan vara en ide eller? Nämnvärt att jag prövade två installationer när systemet var nyinköpt för jag trodde något var fel när jag la in ATI drivrutinerna men det blev samma sak vid installation 2.

Hjälp uppskattas enormt, men främst av folk med liknande komponenter.

Tack på förhand!

/C-B

Permalänk
Medlem

kan det inte vara grafikkortet som är kasst bara ? .. om det skiter sig efter installation av det dvs.
har själv ett gigabyte GA-965p-ds4 , 2x1024 Crosair XMS2 6400, ic2d e6400, fast med ett Gf. 7900gs... har inga problem .. ;P

Permalänk
Medlem

Låna någons grafikkort och kolla med det?

http://support.microsoft.com/kb/906866

- Testa att köra memtest längre!!
- Möjligheten finns ju att någon av diskarna är infekterade av virus som sedan förökar sig själv?
- Var det inte ett flertal personer här på Swec som fick DS4 kort som var lite halvkassa?? Har i alla fall fått för mig det, du kan alltid lämna in det?
- Installera Linux eller kör Linux Live för att se om det är stabilt då?

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Psytroll, du har ju ett mycket snarlikt system och det känns nästan rimligt att anta något knas med mitt grafikkort i nuläget. Det fungerade emellertid bra i mitt förra system (A64 3700+, MSI Neo4-FI) men men...

Något som ännu övertygar mig om gfx-knas är att jag laborerade lite igår med de färska 6.10-drivrutinerna, de går att installera men kortet hittas typ inte. Installation går fint, man startar om, kommer in till Win och det beter sig som att man har vga-drivisar. Egenskaper på skrivbordet och inställningarfliken ger ingen info om nåt gfx. Däremot står det i enhetshanteraren att kortet finns och är bra installerat. Galet skumt.

Testade även 6.9 och 6.8 igen, blåskärm efter loggan som beskrivet ovan. 0x8e-fel, så det måste nästan vara gfx.

Frågan är hur jag ska testa detta, mitt system är mest top-of-the-line i kompiskretsen så ingen har nåt pci-e kort. Favius, nån särskilt linuxdist du rekommenderar som kan ge svar på mina frågor?

Tack igen hörni!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Favius, nån särskilt linuxdist du rekommenderar som kan ge svar på mina frågor?

Mina Linux kunskaper är relativt begränsade men Ubuntu, Gentoo mfl.
http://www.gentoo.org/main/en/where.xml

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

du måste definitivt köra memtest längre, mina var felfria när jag överklockade i ca 5 timmar sen började felen poppa up.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Har testat med ett annat grafikkort nu, samma problem. Helt spontana omstarter ungefär varannan dag (har datorn på 24/7 och rekorduptime nu är väl typ 48h). Däremellan funkar den dock fint...

Funderar på att blåsa Windows men det vore ju duktigt jobbigt om inte det funkar. Ska även passa på att köra memtest länge nån gång, har som sagt bara kört det i en dryg timme max.

Tack för inputen! Mer tips tas gladeligen emot. Hoppas dock att det är windows...

EDIT: Har nu blåst windows och också kört Memtest under en natt. Felfri minnen men datorn bjuder lik förbannat på en blåskräm var 24-48 timme ungefär.

För det mesta 0x0000008e, ingen driver eller så ges. I Event viewer är det System Error category (102) och event 1003.

Har lagt in Ubuntu också (med dualboot, var fett sugen på AIGXL/Beryl som jag är inne o lattjar med ibland). Har dock inte haft den installationen igång mer än några timmar så jag ska låta datorn idlea där härnäst och se vad som händer efter ett dygn. Men Linux ger ju inte blåskärmar, vad kan jag tänkas få för fel där? Allmän urbuggning efter ett tag eller?

Permalänk
Medlem

pröva att höja spänningarna en anning till cpu minnen..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.