Kaos, många strömkontakter på moderkortet

Permalänk
Medlem

Kaos, många strömkontakter på moderkortet

Hej!

Fick hem lite komponenter till min burk igår, eftersom ekonomin är begränsad köpte jag budgetprylar, bland annat moderkort ECS 965T-A, E6300 processor och 1 st grafikkort 7300gt (från komplett). Blir dock inte klok på strömförsörjningen till moderkortet. Är inte allt för bra beskrivet i manualen heller (kan iofs bero på mig oxå).

På moderkortet finns följande kontaker:
- 20/24 pin strömförsörjning
- 4-pin vanlig strömmatning (samma typ som till hd, cdrom mm)
- 8-pin EPS12V

Jag har ett FSP 400W ATX12V v2.0 (24-pin + 4-pin) nätaggregat, sakar dock 8-pin EPS12V.

Finns det någon som kan förklara vad de olika kontakternas funktion, ska alla användas?
Vad menas med v2.0 resp 1.0?

Mycket tacksam för svar.

/andsv583

Permalänk
Medlem

Du köper en 4pin ATX12V -> 8pin EPS12V-adapter bara. T.ex:
http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=SSI-44

Molexen (4-pin) är väl antagligen för PCI-Express.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

ok, tackar så mycket.

Ska åka förbi pc-affären och se om de har en sådan, men hinner inte hem och testa förrän måndag kväll

ska allstå koppla in alla tre...

står följande i manualen:
- 8 p auxiliary case power supply EPS12V

vad menas/är "auxiliary case", någon?

Permalänk

Fick du ordning på det ?

Har precis byggt ihop en, men den vill inte starta utan 8 pinnars kontakten.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig sett mobo med både 4pin kontakten och 8pin..

men så vet ju inte jag allt heller... pilla i båda du.. de är nog där av en anledning iaf..

Permalänk
Medlem

Jorå, fick det att fungera, räckte dock med att koppla in en vanlig 4 pin ATX12V till fyra av de åtta stiften, ska väl skaffa en övergång vad det lider. Tror dock inte det spelar någon roll egentligen.

Däremot har jag inte fått minnet att fungera fullt ut, har 2 st 1Gb Pc6400, moderkortet hittar det dock bara som Pc4200. Tänkte höja spänningen, men jag vet inte vad moderkortet har för defaultspänning. Ska testa lite mer när jag får tid.

/adsv583

Permalänk
Medlem

samma här

Jag har samma problem, vilken av 4 pin kontakterna anslöt du? hdd och cd ström sladden eller den fyrkantiga? och hur va det innan? fick du ingen singnal till skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andsv583
Jorå, fick det att fungera, räckte dock med att koppla in en vanlig 4 pin ATX12V till fyra av de åtta stiften, ska väl skaffa en övergång vad det lider. Tror dock inte det spelar någon roll egentligen.

Däremot har jag inte fått minnet att fungera fullt ut, har 2 st 1Gb Pc6400, moderkortet hittar det dock bara som Pc4200. Tänkte höja spänningen, men jag vet inte vad moderkortet har för defaultspänning. Ska testa lite mer när jag får tid.

/adsv583

Anledningen till att den bara hittar pc4200 (533Mhz) är att den bara går i det om den är synkad med cpu busshastigheten. Kan gå ändra i bios och ställa in en divider men vet inte om det moderkortet har sånna funktioner.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: Kaos, många strömkontakter på moderkortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andsv583
Hej!

Fick hem lite komponenter till min burk igår, eftersom ekonomin är begränsad köpte jag budgetprylar, bland annat moderkort ECS 965T-A, E6300 processor och 1 st grafikkort 7300gt (från komplett). Blir dock inte klok på strömförsörjningen till moderkortet. Är inte allt för bra beskrivet i manualen heller (kan iofs bero på mig oxå).

På moderkortet finns följande kontaker:
- 20/24 pin strömförsörjning
- 4-pin vanlig strömmatning (samma typ som till hd, cdrom mm)
- 8-pin EPS12V

Jag har ett FSP 400W ATX12V v2.0 (24-pin + 4-pin) nätaggregat, sakar dock 8-pin EPS12V.

Finns det någon som kan förklara vad de olika kontakternas funktion, ska alla användas?
Vad menas med v2.0 resp 1.0?

Mycket tacksam för svar.

/andsv583

8-pin EPS12V är för att dela upp strömen till cpun till tex 8 10 apere(8 phase power design) strömförsörningar ist för 4 20 ampare då det är stabilare och gör bättre överklockning men de finns lösningar som har 8 10 apere utan eps . men man kan dock ha eps utan att ha (8 phase power design) eps är i själva verket bara till för att ge extra störm till processorn .

20/24 pin strömförsörjning är för att ge ordekligt me ström till moderkortet pci-e bryggor osv . och slutligen 4 pinnen hdd / cdrom är ifall du skulle behöva extra ström till mobot

du behöver inte använda alla kontakter eftersom du har budget du behöver inte heller ngn adapter för eps då du inte behöver så mkt ström

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9